איומים, אלימות ופגיעות: הדו־קיום שהולך ומתנפץ הגיע השבוע גם לשכונת היוקרה המעורבת אבו־תור. "יש כאן תחושה של הפקרות וחוסר ביטחון. ערבים מסתובבים בחבורות ומאיימים על תושבים יהודים, עשרות מגיעים מהכפר ומנפצים את כל השמשות, גורמים הרס לעשרות מכוניות באזור", מספר בכאב רועי אוליאל (36), תושב השכונה ושליח בית חב"ד באבו־תור. "עשרות מהם מגיעים מהכפר, עוברים פה ומקללים ילדים, מציקים לכל יהודי שהם רואים ברחוב".
3 צפייה בגלריה
הרכבים שהוצתו השבוע באבו תור ובקבוק התבערה
הרכבים שהוצתו השבוע באבו תור ובקבוק התבערה
הרכבים שהוצתו השבוע באבו תור ובקבוק התבערה
(צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)
"אתמול בערב אירחתי אצלי בבית את אחד הנציגים הערבים של השכונה. הוא אמר לי בדמעות שהנערים והגברים הצעירים רואים תמונות משייח' ג'ראח, מעכו, חיפה ועזה והוא לא יכול להשתלט עליהם", מוסיף ירדן הרצברג (51), נציג שכונת אבו־תור במינהל בקעה רבתי.

מבול של אירועים

אבו־תור ממוקמת בסמוך לגיא בן הינום ובפועל מחולקת לשתי שכונות: באחת מתגוררים יותר מ־13 אלף תושבים ערבים, ובחלקה השני מתגוררים יותר מ־2,500 יהודים. המהומות השבוע כללו השלכת בקבוקי תבערה, מטען חבלה והצתת מכוניות. זו התמונה בשכונה שבה השקט הופר רק לזמן קצר ב־2014, בעת שהתקיים מבצע 'צוק איתן'.
ביום שישי האחרון שני ערבים שרכבו על קטנוע ריססו יהודי בפניו באמצעות גז פלפל בסמוך למתחם 'יס פלאנט' ברחוב נעמי בשכונה. המשטרה פתחה בחקירה, שבתוך זמן קצר הובילה לזיהוי המעורבים.
בערב חג השבועות הוזעקו צוותי כבאות והצלה לשכונה לאחר שבקבוקי תבערה הושלכו לעבר שני רכבים של יהודים. שורת האירועים האלימים לא פסקה לאחר שביום שלישי השליכו שני אלמונים מטען צינור מאולתר לתוך דירה שבה מתגוררים יהודים. חבלן שהוזעק למקום הצליח לנטרל את המטען לפני שנגרם אסון. צוותי זיהוי פלילי אספו מהזירה ממצאים, ואתמול, יום רביעי, נעצרו ארבעה חשודים.

יוצאים עם נשק

"הם מסתובבים פה עם גז מדמיע, שוקר, אלות. אנחנו מפחדים מאוד, מתחבאים בבתים וכמעט שלא יוצאים. מי שיש לו, מסתובב עם נשק", מתאר אוליאל. "בליל שבועות ממש מול הבית שלי מישהו עבר וזרק בקבוק תבערה, שרף שתי מכוניות. השכנה סיפרה שהיא הסתכלה מהחלון וראתה שאחרי שהוא זרק את הבקבוק הוא הלך כרגיל, ללא שום חשש. גם בבית חב"ד היה אירוע בליל שבועות, הגיעה חבורה של חמישה ערבים והם בעטו בדלת".
3 צפייה בגלריה
בקבוק התבערה איתו הציתו את הרכבים באבו תור
בקבוק התבערה איתו הציתו את הרכבים באבו תור
בקבוק התבערה איתו הציתו את הרכבים באבו תור
(צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)
3 צפייה בגלריה
זירת האירוע באבו תור במהלך החג
זירת האירוע באבו תור במהלך החג
זירת האירוע באבו תור במהלך החג
(צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)
"כבר שבוע וחצי שמאוד לא פשוט בשכונה. השיא היה בחג - ביום ראשון בלילה: מטען צינור, התקפה על בית חב"ד, רדפו אחרי מישהו ברחוב עם שוקר חשמלי. מאוד לא נעים", נזכר הרצברג. "כלומר יש דברים שלא קשורים ליהודים שמשפיעים על המצב הבטחוני בשכונה. המהומות האחרונות היו בשנת 2014 ב'צוק איתן', ולצערי המציאות הבטחונית מבחוץ משפיעה על פנים השכונה מדי פעם. למרות שרוב הזמן מדובר בשכונה שגן עדן לחיות בה, אכן קיבלתי כמה שיחות לאחרונה מתושבים שאומרים לי שהם מפחדים לצאת עם הכלב בערב או להוריד את הפח".

"אנחנו לא אוהבים אותם"

"הייתי בבית בלילה, שמעתי בומים מבחוץ, מאוד קרוב אלינו, ולא הבנתי מה זה. רק אחרי שהסתכלתי בפייסבוק ובחדשות שמעתי שהבית של היהודים בשכונה, סוג של התנחלות בתוכנו, היה היעד לאלימות", מספר אעדל גיזאווי, תושב אבו־תור המזרחית ופעיל חברתי. "אני לא אשקר. אנחנו לא אוהבים אותם והם לא אוהבים אותנו, ומישהו זרק עליהם משהו ביום ראשון בלילה. אבו־תור היא שכונה רגועה יחסית ואין בה אלימות, אבל מה שקורה במדינה סוחף את כולם. אנחנו בסך הכל עם אחד, וכשפוגעים בחלק מהעם זה פוגע בכולם. סבלנו מספיק מהצד הישראלי מבחינת אפליה, מעצרים, הריסת בתים, אי־קבלת זכויות. הייתי פעיל מאוד בשכונה והתחננתי שלפחות יאספו את הזבל. אז אנחנו משלמים ארנונה, משתתפים בהכל. לקחת לוקחים הרבה, אבל לא רוצים לתת. עם השנים הצטברה שנאה כזאת ובסופו של דבר זה מה שקורה".
אלימות היא הדרך?
"לא, אבל אני חושב שכשאתה נמצא במצב שנותנים לך מכות מכל הצדדים זכותך להגן על עצמך. אני לא אומר שזה צריך להיות באלימות, אבל זו תגובה על הלחץ הפנימי שאתם מלחיצים אותנו כל הזמן. בסופו של דבר אני מתפוצץ, וברגע שאני מתפוצץ יוצאים ממני דברים שיכול להיות שהם לא הכי טובים או נכונים, אבל זו תוצאה של הלחץ שמפעילים עלי כל הזמן. הפלסטינים הם לא כמו ישו שמגיש את הלחי השנייה. מי שמנסה לפגוע בנו, אנחנו נילחם בו בכל האמצעים".

סיירת מיוחדת

ביום שלישי סייר בשכונה ראש העירייה משה ליאון יחד עם סגניו, אלישע פלג, חגית משה ואריה קינג. לנוכח האירועים הוחלט בעירייה כי אגף האכיפה יגביר את הסיורים במקום, יותקנו עמודי תאורה לאורך הצירים המרכזיים ויוצבו מצלמות אבטחה נוספות שיחוברו לחמ"ל העירוני. בנוסף למיינט ו"ידיעות ירושלים" נודע כי העירייה עומדת לשכור את שירותיה של חברת אבטחה פרטית שתסייר ותאבטח את אבו־תור ושכונות נוספות בקו התפר.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים