תושבי שכונת בקעה הופתעו לגלות במהלך סוף השבוע האחרון כי שני מוסדות לימוד חרדיים הוקמו בשכונה – זאת, מבלי שהמינהל הקהילתי או התושבים עודכנו בנושא. "הכל התחיל ביום חמישי האחרון, בסביבות השעה 12 בלילה. פתאום הגיעו לשכונה משאיות, פרקו ציוד, יצרו רעש. למחרת בבוקר התחילו להגיע למקום עשרות תלמידים, עם ציוד חדש וכשהם מלווים בהוריהם – כך גילינו שהוקם בשכונה מוסד לימודי חדש" מספרת ענת מופקדי, תושבת השכונה.
3 צפייה בגלריה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
(צילום: ענת מופקדי)
"במוצאי שבת שמענו שוב רעש – ראינו משאית ורכב פרטי שפורקים במקום 60 מיטות. כשהם ראו אותנו, הם עזבו את המיטות ברחוב וברחו. התקשרנו למשטרה לדווח על כך. למרות זאת, רק שעה מאוחר יותר – הגיעה למקום משאית נוספת. בהמשך, התחילו להגיע לאט לאט תלמידי הישיבה. הם דילגו על הגדר, הכניסו את המיטות פנימה. בסביבות השעה 1 בלילה הגיעה למקום גם מזלגה".
במקום הוקמו שני מוסדות חינוך – תלמוד תורה וישיבה, בכל אחד מהם אמורים ללמוד כ-70 תלמידים. תלמידי הישיבה צפויים אף לישון במקום. כיום, בוחנת העירייה אפשרות לפיה תלמוד התורה הוקם ללא האישורים המתאימים להפעלת מוסד חינוכי במקום. בנוסף, איש לא עדכן את התושבים, או את המינהל הקהילתי, באשר לכוונה להקים שני מוסדות לימוד חדשים בשכונה. הישיבה שהוקמה היא ישיבת חברון - שפעלה עד דצמבר האחרון בבית הכרם, ונסגרה בעקבות צו מנהלי.
3 צפייה בגלריה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
(צילום: ענת מופקדי)
"בבקעה יש מוסדות לימוד רבים, אחד מהם פותח את השנה מחוץ לשכונה משום שחסר לו מבנה. יש לנו צורך בשטח שינוצל לטובת מוסדות ציבור – אך כאלה שישרתו קודם כל את הציבור החיי בשכונה, לא ציבור חיצוני לשכונה", מספרת מופקדי. "לא ברור לי איך מקימים ישיבה בלי אישורים, בלי ליידע את המנהל הקהילתי. לא מקימים מוסדות חינוך במחשכים, באמצע הלילה, בלי שאף אחד ידע על כך".
3 צפייה בגלריה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
(צילום: ענת מופקדי)
בנוסף, מתארים התושבים חשש כי הקמת המוסדות החדשים יפגע באופי השכונה. "שכונת בקעה היא שכונה מאוד מגוונת, יש בה אוכלוסיות שונות. זה חלק ממה שמפריע לנו - יש לשכונה מתווה. אי אפשר לשנות את המתווה של השכונה בלילה אחד" מספרת מופקדי. "אנחנו יודעים שבירושלים זה תהליך מתגלגל. אנחנו למודים ניסיון בעיר הזאת. אנחנו לא נגד חרדים, הם אחינו. אבל לא בצורה הזאת".
מהעירייה נמסר: "התלונה התקבלה בימים האחרונים בעירייה. תבוצע בדיקה בשטח של גורמי הפיקוח והאכיפה ולאחר מכן תינתן התייחסות משפטית".
מישיבת חברון נמסר: "בימים אלו אנו פותחים את הישיבה במיקום החדש, הכל באישור תקני וחוקי. שכרנו מקום פרטי ונלמד בו, לא שינינו את הגדרות המוסד".
ביחס לחשש התושבים כי הישיבה תשפיע על אופי השכונה נמסר מהישיבה: "נפעל בבקעה לתקופה של שנה בלבד. אין לנו שום כוונה להשפיע על אופי השכונה".