1 צפייה בגלריה
  מיוחס. "הייתה להם זוגיות מופלאה". צילום: יואב דודקביץ'
  מיוחס. "הייתה להם זוגיות מופלאה". צילום: יואב דודקביץ'
מיוחס. "הייתה להם זוגיות מופלאה". צילום: יואב דודקביץ'
כמעט בכל סמטה בירושלים תוכלו למצוא סיפור אהבה כזה או אחר, אך סיפור מיוחד כמו זה של יעקב ונעמי, שלקח לו כמעט 60 שנה להתממש, קשה להאמין שתמצאו. "בשנת 1940, בהיותו בן 20, שימש יעקב כמדריך בתנועת 'מכבי הצעיר', ובמסגרת פעילותו זו הכיר את חניכתו היפהפייה נעמי, בתו של הרב בנימין הלוי, רבה של שכונת 'אהל משה'", מספר עודד מיוחס, בן דודה השני של נעמי. "אבל האהבה שפרחה בין השניים לא התפתחה לידי קשר ארוך טווח, שכן יעקב גויס לצבא הבריטי בחודש אוקטובר 1941 ובשנים הבאות שירת בצריפין, במצרים ובאירופה, עד לשחרורו בחודש פברואר 1946. ב־1949 הוא נישא לרחל ונולדו לו שני ילדים".
ומה קרה עם נעמי בינתיים? "בשנה שבה השתחרר יעקב היתה נעמי בת 22 והיא החליטה לנסוע ללמוד תיאטרון בניו יורק. אולם פגישה בעיר עם טדי קולק הביאה אותה לשנות את תוכניותיה ולהירשם ללימודי פיזיותרפיה במקום משחק. כשסיימה את לימודיה חזרה לארץ והחלה לעבוד בבית החולים תל השומר, שם פגשה רופא צעיר בשם חיים שהגיע כמתנדב מדרום אפריקה. הוא אומנם היה כבר מאורס לבחורה בארץ מוצאו, אך בינו לבין נעמי התפתח קשר רומנטי והשניים נישאו בדרום אפריקה בשנת 1950 - ושם גם חיו את שנות נישואיהם הראשונות.
"בשנת 1953 הם עלו לארץ עם בתם הבכורה ליאורה ואחיה מיכאל (מיקי) וקבעו את ביתם בטבריה. בשנים הבאות נולדו להם ארבעה ילדים נוספים. בתחילת שנת 1972 נפטר חיים מדום לב בהיותו בן 53 בלבד, וביומה השני של מלחמת יום כיפור נהרג בנה, מיכאל, שהיה קצין שריון על גדת התעלה".
נעמי ויעקב לא שמרו על כל קשר ביניהם מאז הפרידה ביניהם בראשית שנות ה־40. כל אחד מהם הקים לו משפחה וחייהם זרמו באפיקים נפרדים, היא בטבריה והוא בירושלים. "בשנת 2003 נודע לנעמי מפי חברה על מותה של רחל, רעייתו של יעקב", מספר מיוחס. "החברה אף הציעה לבקר אותו במהלך השלושים. נעמי לא ראתה בכך כל טעם, שכן היא היתה אז בת 79 ולא היה ביניהם כל קשר יותר מ־60 שנה, אך החברה הפצירה בה ונעמי נעתרה. הן נסעו שתיהן לירושלים, ולמרות פרק הזמן הממושך שחלף מאז נפרדו, אהבת הנעורים ניצתה בהם ממבט ראשון".
כמה זמן הם היו יחד? "נעמי ויעקב הפכו לבני זוג למשך 14 שנה, עד לפטירתו של יעקב בשנת 2017 כשהוא כמעט בן 97. איש מאלה שהכיר כל אחד מהם לחוד במשך השנים או הכירם לראשונה כבני זוג לא היה יכול להישאר שווה נפש מול הזוגיות המופלאה שלהם, נוכח הטיפול המסור של יעקב בנעמי לאחר שלקתה במאור עיניה ומול האושר שהדהד מקולה כל אימת שהזכירה את שמו".
המספר: עודד מיוחס בן ה־73, פנסיונר ופרופסור לרפואה. מורה דרך ביד בן צבי שיספר את הסיפור הוא בן דודה השני של נעמי, שגרה כיום בבית דיור מוגן בהוד השרון.
אז מה הסיפור בכל הסיפורים?
פסטיבל סיפורי תושבים בשכונות ירושלים, שיתקיים בשכונות ברחבי העיר במהלך חג החנוכה, חושף אוצר בלום של פיסות היסטוריה עירונית שמעולם לא שמענו עליהן. הסיפורים עצמם נבחרו לאחר עבודת מחקר בקרב התושבים והם ייחודיים, מפתיעים ומאוד ירושלמיים. המספרים, תושבי השכונות, הוכשרו ויספרו את סיפוריהם בליווי מספרי הסיפורים המקצועיים יוסי אלפי, ג'קי לוי וישראל גליס.
"זה ניסוי לפסטיבל שאני מקווה שיהפוך למסורת", אומרת לילי שחר, מנהלת מחלקת תרבות בשכונות. "אנו מנסים לשלב את הקהילה בעשייה התרבותית בעיר במינהלים הקהילתיים שבה תוך ניסיון לספר את הסיפור האישי הירושלמי תחת מעטפת של מה שנקרא אירועים בוני קהילה שיוצרים שייכות, זהות וגאוות יחידה. אני מקווה שבשנה הבאה יצטרפו לפסטיבל גם מחלקות התרבות של המגזר החרדי והמגזר הערבי".
"הסיפורים בפסטיבל נעים בין ערגה, פחד, היסוס, שמחה, הצלחה ולא פעם דווקא שלווה", אומר יוסי אלפי. "כולם יחדיו חושפים אוכלוסייה מגוונת ויחד הם מספרים את סיפורה של החברה הירושלמית. מה שיפה ומיוחד בירושלים, שאין באף עיר אחרת, זו העובדה שלכל שכונה המיתוג שלה והמשהו המיוחד שלה, וזה בהחלט בא לידי ביטוי בפסטיבל היפה הזה".
פסטיבל מספרים בשכונות:
בית הכרם, בית הוועד הישן - מוצ"ש, 28 בדצמבר, בין 20:30 ל־22:30.
המינהל הקהילתי מיתרים - יתקיים בבית חינוך עיוורים - יום ראשון, 29 בדצמבר, בין השעות 22:30-20:30.
המינהל הקהילתי יובלים, בית טיילור, זנגוויל 23 - יום ראשון, 29 בדצמבר, בין השעות 22:00-20:00.
תלפיות מזרח, שלוחת ארנונה הצעירה, ישראל אלדד 11 - יום שני, 30 בדצמבר, בין השעות 22:00-20:00.