1 צפייה בגלריה
תמיר. שמיכה לשינה והגנה מהפגזות. צילום: יואב דודקביץ'
תמיר. שמיכה לשינה והגנה מהפגזות. צילום: יואב דודקביץ'
תמיר. שמיכה לשינה והגנה מהפגזות. צילום: יואב דודקביץ'
שמיכה היא דבר שתמצאו בכל בית, אך לא בכל בית תמצאו שמיכה שהפכה לנכס המשפחתי הכי חשוב, בטח לא כזו ששימשה משפחה שלמה - ולא רק למטרות שינה. "במלחמת השחרור הייתי בן חמש וגרתי עם משפחתי ברובע היהודי בירושלים", מספר רפי טמיר בן ה־76, "לאחר שתושבי הרובע היהודי נכנעו ללגיון הירדני אבא שלי ושני אחיי הגדולים הלכו לשבי הלגיון, ואמא, יחד איתי ואחיי הנותרים, יצאנו מהעיר העתיקה בזמן הפסקת האש. אני זוכר עדיין את הדרך העצובה ההיא שעשינו בדרך לבית בקטמון שנתנו לנו. יצאנו משער ציון דרך גיא בן הינום ואז המשכנו לבית ברחוב השיירות".
מה נותר מהבית שלכם? "כלום. הכל נשרף ונבזז. הגענו רק עם הבגדים לגופנו ושמיכה אחת שקיבלנו מהשכנים, שגם להם לא היה כלום".
לא רבתם על שמיכה? "המזל היה שזה היה קיץ, אז אמא פרשה את השמיכה על הרצפה וככה היא ושאר הילדים ישנו על הרצפה. השתמשנו בה לא רק לשינה. באמצע הלילה, כשהיתה אזעקה בעקבות הפגזות מהאוויר, השתמשנו בשמיכה לכסות את החלון שלנו".
המספר: רפי טמיר בן ה־76, פנסיונר, לשעבר בעל מועדון לילה וחברות קייטרינג שונות. מתגורר בשכונת ארמון הנציב ומשמש כיו"ר המינהל הקהילתי.
אז מה הסיפור בכל הסיפורים?
פסטיבל סיפורי תושבים בשכונות ירושלים, שיתקיים בשכונות ברחבי העיר במהלך חג החנוכה, חושף אוצר בלום של פיסות היסטוריה עירונית שמעולם לא שמענו עליהן. הסיפורים עצמם נבחרו לאחר עבודת מחקר בקרב התושבים והם ייחודיים, מפתיעים ומאוד ירושלמיים. המספרים, תושבי השכונות, הוכשרו ויספרו את סיפוריהם בליווי מספרי הסיפורים המקצועיים יוסי אלפי, ג'קי לוי וישראל גליס.
"זה ניסוי לפסטיבל שאני מקווה שיהפוך למסורת", אומרת לילי שחר, מנהלת מחלקת תרבות בשכונות. "אנו מנסים לשלב את הקהילה בעשייה התרבותית בעיר במינהלים הקהילתיים שבה תוך ניסיון לספר את הסיפור האישי הירושלמי תחת מעטפת של מה שנקרא אירועים בוני קהילה שיוצרים שייכות, זהות וגאוות יחידה. אני מקווה שבשנה הבאה יצטרפו לפסטיבל גם מחלקות התרבות של המגזר החרדי והמגזר הערבי".
"הסיפורים בפסטיבל נעים בין ערגה, פחד, היסוס, שמחה, הצלחה ולא פעם דווקא שלווה", אומר יוסי אלפי. "כולם יחדיו חושפים אוכלוסייה מגוונת ויחד הם מספרים את סיפורה של החברה הירושלמית. מה שיפה ומיוחד בירושלים, שאין באף עיר אחרת, זו העובדה שלכל שכונה המיתוג שלה והמשהו המיוחד שלה, וזה בהחלט בא לידי ביטוי בפסטיבל היפה הזה".
פסטיבל מספרים בשכונות:
המינהל הקהילתי מיתרים - יתקיים בבית חינוך עיוורים - יום ראשון, 29 בדצמבר, בין השעות 22:30-20:30.
המינהל הקהילתי יובלים, בית טיילור, זנגוויל 23 - יום ראשון, 29 בדצמבר, בין השעות 22:00-20:00.
תלפיות מזרח, שלוחת ארנונה הצעירה, ישראל אלדד 11 - יום שני, 30 בדצמבר, בין השעות 22:00-20:00.