1 צפייה בגלריה
בוטיל. "סבא הרגיש שמשהו טוב קורה במקום הזה". צילום: יואב דודקביץ'
בוטיל. "סבא הרגיש שמשהו טוב קורה במקום הזה". צילום: יואב דודקביץ'
בוטיל. "סבא הרגיש שמשהו טוב קורה במקום הזה". צילום: יואב דודקביץ'
מה קורה כאשר אתם חולמים על ירושלים ומגלים ששיכנו אתכם בכפר ערבי נטוש? "סבא וסבתא שלי הגיעו מתימן לישראל בשלהי שנת 48' במבצע מרבד הקסמים", מספרת כנרת בוטיל. "הם שהו בתחילה במחנה עולים בעתלית, ששם סבתא מספרת שכמעט נחטפה התינוקת הקטנה שלהם".
כמה זמן הם היו שם? "הם שהו במחנה כמה חודשים ואז פקידי הסוכנות אמרו להם לעלות לאוטובוסים לירושלים. זו היתה מין שיטה כזו שהבטיחו בית בירושלים לעולים שלא ידעו יותר מדי על ארץ ישראל אבל זה המקום שהם שאפו להגיע אליו, ולעיתים לקחו אותם למקום אחר כמו במקרה הזה".
לאן הם הגיעו? "לעין כרם. לקח יומיים להגיע, אבל כשהגיעו וגילו שהם בעצם לא בירושלים אלא בכפר ערבי חרב שאין בו מים ואין בו חשמל, הם סירבו לרדת. ככה זה נמשך כמה שעות, עד שסבא שלי יצא מהאוטובוס, נעמד ליד המדרגות היורדות אל הוואדי ואמר להם: 'לא נורא, גם כאן זה קרוב לירושלים, ובואו תראו, אלו מדרגות גן עדן שמובילות לירושלים'. מאז ועד היום הפך השם ל'מדרגות גן עדן'".
הוא סיפר לך פעם למה הוא בעצם ירד מהאוטובוס? "הוא אמר שהוא הרגיש משהו טוב שקורה במקום הזה. מכיוון שהיה האדם המבוגר ביותר על האוטובוס כולם ירדו אחריו. היו שם פולנים ועיראקים ומרוקאים והרבה תימנים שגרו יחד תקופה מסוימת, לעיתים כולם בבית אחד, מפחד מפני מסתנני הפידאיון, ומאז נקרא המקום ואדי התימנים".
המספרת: כנרת בוטיל, בת 54, חברה בקבוצות 'נפלאות עין כרם' ו'נשים וסיפורים בירושלים', מארחת קבוצות סביב אבן הריחיים בבית הישן של סבה וסבתה, שהוא גם בית בד.
אז מה הסיפור בכל הסיפורים?
פסטיבל סיפורי תושבים בשכונות ירושלים, שיתקיים בשכונות ברחבי העיר במהלך חג החנוכה, חושף אוצר בלום של פיסות היסטוריה עירונית שמעולם לא שמענו עליהן. הסיפורים עצמם נבחרו לאחר עבודת מחקר בקרב התושבים והם ייחודיים, מפתיעים ומאוד ירושלמיים. המספרים, תושבי השכונות, הוכשרו ויספרו את סיפוריהם בליווי מספרי הסיפורים המקצועיים יוסי אלפי, ג'קי לוי וישראל גליס.
"זה ניסוי לפסטיבל שאני מקווה שיהפוך למסורת", אומרת לילי שחר, מנהלת מחלקת תרבות בשכונות. "אנו מנסים לשלב את הקהילה בעשייה התרבותית בעיר במינהלים הקהילתיים שבה תוך ניסיון לספר את הסיפור האישי הירושלמי תחת מעטפת של מה שנקרא אירועים בוני קהילה שיוצרים שייכות, זהות וגאוות יחידה. אני מקווה שבשנה הבאה יצטרפו לפסטיבל גם מחלקות התרבות של המגזר החרדי והמגזר הערבי".
"הסיפורים בפסטיבל נעים בין ערגה, פחד, היסוס, שמחה, הצלחה ולא פעם דווקא שלווה", אומר יוסי אלפי. "כולם יחדיו חושפים אוכלוסייה מגוונת ויחד הם מספרים את סיפורה של החברה הירושלמית. מה שיפה ומיוחד בירושלים, שאין באף עיר אחרת, זו העובדה שלכל שכונה המיתוג שלה והמשהו המיוחד שלה, וזה בהחלט בא לידי ביטוי בפסטיבל היפה הזה".
פסטיבל מספרים בשכונות:
מתחם התחנה - יתקיים ביום רביעי, 25 בדצמבר, בשעות 22:00-19:00.
בית הכרם, בית הוועד הישן - מוצ"ש, 28 בדצמבר, בין 20:30 ל־22:30.
המינהל הקהילתי מיתרים - יתקיים בבית חינוך עיוורים - יום ראשון, 29 בדצמבר, בין השעות 22:30-20:30.
המינהל הקהילתי יובלים, בית טיילור, זנגוויל 23 - יום ראשון, 29 בדצמבר, בין השעות 22:00-20:00.
תלפיות מזרח, שלוחת ארנונה הצעירה, ישראל אלדד 11 - יום שני, 30 בדצמבר, בין השעות 22:00-20:00.