עוזבת את הדסה אבל לא את העיר: בחמש השנים האחרונות ניהלה ד"ר אסנת לבציון־קורח את בית החולים הדסה הר הצופים, שזוכה לתהילה פחותה מזו שנהנה ממנה אחיו הגדול והמוערך בעין כרם. אך אם תשאלו אותה, התדמית היא לא הכל.
בשנת 2012 היא התמנתה למנהלת בית החולים והיתה לאישה הראשונה שממלאת את התפקיד הזה בהדסה וגם לצעירה במנהלים - רק בת 44.
כעת היא נפרדת מהמוסד הירושלמי לטובת המרכז הרפואי על שם יצחק שמיר (לשעבר אסף הרופא), אך מצהירה שאין לה שום כוונה לעזוב את ביתה בבית הכרם.
1 צפייה בגלריה
ד"ר לבציון־קורח. צילום: פרטי
ד"ר לבציון־קורח. צילום: פרטי
ד"ר לבציון־קורח. צילום: פרטי
החלום: להתנדב עם פליטים ד"ר לבציון־קורח גדלה בבית ירושלמי, בת לתרצה ולפרופ' נחמיה לבציון, שהיה היסטוריון ומזרחן וכיהן כנשיא האוניברסיטה הפתוחה. את בעלה עמית היא הכירה בתיכון, בזכות הצופים. הוא, אגב, מנתח לב מוערך בהדסה והיא מנהלת בית החולים. הם התחתנו והביאו ארבעה ילדים, הגדול בן 22 והקטן בן 9.
לאחרונה היא חזרה מביקור באתיופיה עם בנה, שם סייעו בבית יתומים לילדים שנושאים את נגיף ה־HIV. שם היא גם התאהבה בילד קטן שהחזיר לה אהבה והצית בה את הרצון להתנדב עוד עבור מוכי הגורל.
"החלום שלי הוא להתנדב במרפאות פליטים", היא אומרת. כעת, עם המעבר למרכז הארץ, החלום נראה קרוב מתמיד.
ד"ר לבציון־קורח התמחתה בעברה במחלקה האונקולוגית לילדים בעין כרם אך היא ממעטת לחוות את דעתה על המשבר. "אני רק אגיד שהרופאים נהדרים ומוערכים, אך לדעתי הם טיפסו על עץ גבוה מדי", היא אומרת
לבציון־קורח היא מומחית ברפואת ילדים ובמינהל רפואי. בעברה היתה עוזרת מנכ"ל בית החולים הדסה עין כרם, סגנית מנהל אסף הרופא מ־2008 עד 2012 ומנהלת הדסה הר הצופים מ־2012 ועד היום.
"החזרה להדסה היתה ממש חזרה הביתה", היא נזכרת. "הגעתי לבית חולים ברמה מאוד גבוהה שהאווירה בו מאוד טובה, אבל מהר מאוד למדתי את הבעיות. בין הבעיות הבולטות היתה העובדה שהתשתיות שלו פשוט ישנות".
ובמהלך כהונתך נקלעה הדסה למשבר כלכלי גדול. "נכון. הר הצופים תמיד היה 'רזה' מבחינה כלכלית. שמתי לעצמי למטרה לקדם אותנו לחוסן פיננסי. באותה התקופה הבנתי שנשות הדסה היו מאוד עסוקות ולכן התחלתי לגייס משאבים שלא נשענים עליהן. ניסינו גם להבין מי הן אוכלוסיות היעד שלנו כדי לחזק את הקשר איתן".
באיזה אופן? "נגיד האוכלוסייה החרדית. יחד עם רב הדסה, הרב קליין, פנינו לראשי קהילות במטרה להראות להם את הרמה. יש גם הרבה התאמות שעשינו בהקשר הזה, בין שזה בכשרות או בספר תורה חדש, שהיה אחד הדברים הראשונים שדאגתי לו".
גם המטופלים שמגיעים מהמגזר הערבי, שהם חלק משמעותי מכלל המטופלים בבית החולים, זכו לשיפור בחוויית השירות תחת ניהולה של לבציון־קורח. מתורגמנים נמצאים באופן קבוע בחדרי המיון.
העובדים השקופים נוסף על האתגר הכלכלי, בית החולים נאלץ להתמודד גם עם התופת ברחובות ירושלים. "תקופת הפיגועים דרשה מאיתנו להתעשת מהר מאוד", מספרת לבציון־קורח. "לא היינו מרכז טראומה, אבל המיקום הגיאוגרפי שלנו הזרים אלינו את מרבית הפצועים".
דווקא בנקודה הזאת, שבה מרבית הפוקוס מופנה לצוותים הרפואיים שמצילים חיים, בחרה מנהלת בית החולים לייחס חשיבות לאותם 'עובדים שקופים', עובדי הניקיון.
"כשנגמרת הדרמה והאקשן חולף, המטופל מפונה. מי נשאר בחדר להתמודד עם הדם והלכלוך? עובדי קבלן, אנשים שבאו לעבוד, לנקות", היא מזכירה. לבציון־קורח הצמידה אליהם את אנשי השירות הסוציאלי שילוו אותם באופן קבוע.
הסיפורים על העובדים השקופים לא מתחילים ונגמרים במנקים. בסביבת המנהלת מספרים על יום שבו המשבר בין העובדים להנהלה היה בעיצומו, והוחלט להשבית את שני בתי החולים של הדסה.
המנהלת הגיעה וניסתה לדבר על לבם של עובדי המטבח השובתים כדי שיספקו אוכל למאושפזים. כשזה לא עבד היא אספה את שיערה והחלה לעבוד בעצמה. "כשהעובדים ראו את אסנת במטבח הם נכנסו מיד אחריה וסיימו את השביתה", מספרים שם.
לא תחנה בדרך בחודש ספטמבר הקרוב, לאחר חופשה של מספר שבועות, היא תיכנס בשערי המרכז הרפואי על שם יצחק שמיר, לשעבר 'אסף הרופא', כמנכ"לית בית החולים, לראשונה במערכת הבריאות הציבורית.
בחודשים האחרונים נמצאת הדסה בלב סערה ציבורית הנוגעת למשבר המחלקה ההמטו־אונקולוגית ילדים. לבציון־קורח התמחתה בעברה במחלקה האונקולוגית לילדים אך היא ממעטת לחוות את דעתה על המשבר. "אני רק אגיד שהרופאים נהדרים ומוערכים, אך לדעתי הם טיפסו על עץ גבוה מדי", היא אומרת.
בתקופת כהונתה כמנהלת בית החולים עבדה לבציון־קורח תחת חמישה מנכ"לים שונים, אך דווקא גישתה למנכ"ל הנוכחי, פרופ' זאב רוטשטיין, מפתיעה.
"יש לנו יחסים נהדרים. הוא אדם עם חשיבה יוצאת דופן והרבה ממה שעשיתי בבית החולים היה בעידודו ובזכותו", היא אומרת. כשהיא נשאלת אם היא יכולה להבין מהיכן נובעת התדמית הקשה שנוצרה לו בקרב הציבור היא עונה בפשטות "כן, בהחלט".
האם נזכה לראות אותך בתפקידך הבא מחליפה את רוטשטיין כמנכ"לית הדסה? "איני הולכת לנהל את 'אסף הרופא' כדי לחזור כמנהלת הדסה. 'אסף הרופא' מרכז גדול ומאתגר בפני עצמו ולא תחנה בדרך".