זמני כניסת ויציאת שבת

זמני כניסת ויציאת שבת בירושלים: השבת של ה-1 ביוני בירושלים, כ"ד באייר התשפ"ד, תיכנס ביום שישי בשעה 19:04 ותצא למחרת בשעה 20:22. השבוע אנו קוראים את פרשת: בחוקותי.

"וישבתם לבטח בארצכם ונתתי שלום בארץ" (פרק כ"ו, פסוק ו)


הפסוק אומר "וישבתם לבטח בארצכם", כלומר תשבו ברוגע ובשלווה בארץ ישראל. מה זה אומר ברוגע ובשלווה, מתי יושבים בנחת, ברוגע ובשלווה; כשיש שלום, נכון? אם כך מדוע כתוב בהמשך הפסוק: "ונתתי שלום בארץ?", לכאורה זו כפילות והתורה אינה כופלת סתם. את השאלה הזו שאל בעל 'נזר יוסף' והוא ציטט בתשובתו את הרמב"ן, רבי משה בן מימון. הרמב"ן מתרץ שבפסוק טמונים שתי ברכות. ברכה אחת: שיהיה שלום בגבולות ונשב לבטח בארצנו. הברכה השניה היא: שיהיה שלום בינינו ולא נלחם איש באחיו. כמה אקטואלי לימים אלו.

בספר 'שבט מיהודה' מסופר שכשטיטוס הרשע צר על ירושלים ובנה סוללות כדי להבקיע את החומה המקיפה את העיר, בתוך העיר הנצורה השתוללה מלחמת אחים. אמר טיטוס: "לשוא הבאתי נגדם סוללות, כי כל אחד מהם הריהו סוללה לחברו". מזכיר לכם משהו?
נסיים במילתא ובדיחותא הפעם. הדרשן הרב שבתאי יודלביץ שליט"א סיפר שהיו פעם שני חברים שטיילו להנאתם ובתוך טיולם הגיעו לנהר. לאחד קראו שלום ולשני ישראל. כשהגיעו לנהר החליטו שאין צורך ששניהם ייכנסו לנהר ויתרטבו, מספיק שאחד ירכיב את חברו על כתפיו, כך שרק אחד מהם יתרטב. אבל, מי ירכיב את מי?!
נזכר שלום בפסוק: "שלום על ישראל" וישראל קיבל עליו את הדין ונשא את שלום על כתפיו. באמצע הנהר זרק לפתע ישראל את שלום. מדוע? תהה החבר המושפל, "נזכרתי בפסוק "ונתתי שלום בארץ". השבוע במסגרת 'קבלה לשבוע' אחד בלבד, נקבל על עצמנו להרבות שלום ואחווה בינינו לבין אחינו.
וכמו בכל שבוע, נקדיש את הזכויות של הקבלה הטובה שלנו לזכות החטופים והחטופות שישובו כבר הביתה, לזכות חיילי ישראל ולזכות העם שלנו. שבת שלום.