מבול של תלונות, נזקים ופחדים: עשרות רבות של תושבים פנו למערכת האתר בתוך יום אחד בלבד וטענו כי בורות שנפערים בכביש ככל הנראה עקב עבודות תשתית, עבודות הרכבת הקלה - הפכו לסכנת ממשית לחיי הנהגים וגורמים פגיעות ברכוש ובנפש.
5 צפייה בגלריה
בור ברחוב שמעון לופו
בור ברחוב שמעון לופו
בור ברחוב שמעון לופו
(צילום: פרטי)

"הפסדתי לפחות 24 אלף שקל, מיד אחרי המקרה פחדתי לנהוג", מסבירה פאינה שמחוביץ. ליאור דייך, תושבת נוספת: "נבהלתי מאוד לא הבנתי מה קרה, פחדתי שאפגע במישהו". וניסים חדד מספר על הפסד של 17 אלף שקל הוצאות, והגשתי תביעה לבית משפט לתביעות קטנות כנגד העיריה.

"פשוט עפתי באוויר"

העבודות על תוואי הרכבת הקלה, סלילת כבישים, שיפוצים וגם מזג האוויר – כל אלו גורמים לנזקים כבדים לבעלי רכבים מעבר לבהלה ולעוגמת הנפש. הסיפור של שמחוביץ, מורה לנהיגה, היה מפחיד במיוחד וממחיש את מה שקורה לעיתים בדרכים. "זה קרה לפני חודש", היא משחזרת, "בסמוך לשעה 8:30 נסעתי על כביש ברחוב גולומב לכיוון גן הפעמון ואז ראיתי לפני יש בעיה בכביש ולא בדיוק הבחנתי מה קורה שם. האטתי וכאשר התקרבתי תוך כדי נסיעה ראיתי בור ענק לאורך כל הנתיב. אז התחלתי להאט כי אני רציתי לעבור בשלום את הדרך הזאת, מאחורי היה רכב והוא לא הבין מה קרה הוא לא הוריד את המהירות ונכנס ברכבי והעיף אותו מאחורי הבור כשישה מטרים קדימה. כתוצאה מכך הטמבון האחורי נפגע, והגשר של הרכב חטף מכה, צמיג וג'אנט הלכו, והפנס נשבר".
5 צפייה בגלריה
"הכנה" לפנצ'ר בגולומב
"הכנה" לפנצ'ר בגולומב
"הכנה" לפנצ'ר בגולומב
(צילום: פרטי)

שמחוביץ מספרת כיצד הגיבה באותן הרגעים: "נבהלתי מאוד. ברגע הראשון לא הבנתי מה קורה לא האמנתי שאני עפה באוויר, הייתי בשוק נורא ולקח לי מספר ימים עד שבכלל התחלתי שוב לנהוג.
"אחרי המקרה עמדתי במקום וראיתי איך אחד אחרי השני רכבים נפגעים כתוצאה מהבור. גם בנתיב לידי היה בור וראיתי איך רכבים נפגעים למטה וממשיכים לנסוע כי אין להם ברירה. בנוסף לכך הפסדתי ארבעה ימי עבודה וירידת ערך של הרכב בסך של 18 אלף שקל".
לחדד מגילה, היה גם כן מפגש מסוכן ויקר עם בור בכביש: "רעייתי יצאה בשש בבוקר לעבודה ועברה ברחוב לשם. היא לא הבחינה בבור שהיה בכביש ותוך כדי נסיעה נכנסה אליו עם הרכב. היה קול של חזק של דפיקה, היא מאוד נבהלה מזה המשיכה ישר. אחרי 50 מטר עצרה והבינה שיש לה פנצ'ר.
"לאחר בדיקה", ממשיך חדד בסיפורו, "התברר שזה הרבה יותר מאשר נקר בגלגל. יצאנו בנזק של 17 אלף שקל, כולל השכרת רכב והחלפת חלקים. אשתי גם מאוד נבהלה מהאירוע ועכשיו הוא חוששת מהישנות המקרים". בעקבות המקרה אף הגיש חדד תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות, והדיון יתקיים הקיץ.
5 צפייה בגלריה
כביש משובש ברחוב לשם
כביש משובש ברחוב לשם
כביש משובש ברחוב לשם
(צילום: פרטי)

גם, דייך תושבת עיר גנים חוותה מקרה דומה: "אני חונה ברחוב קוסטה ריקה. תוך כדי ניסיונות לצאת מהחניה אני שומעת בום חזק, יוצאת מהאוטו, ורואה שנפער בור כביכול מתחת לחלק הקדמי של הרכב. הרכב קיבל מכה רצינית בחלק התחתון שלו, והכל כנראה כתוצאה מעבודות שהיו בכביש. נבהלתי מאוד ולא הבנתי מה קרה. איך פתאום הרכב שלי נכנס לתוך בור הפחד הכי גדול שלי שאני אפגע במישהו".

"בור בהפתעה"

אלירן לוי, מבעלי מוסך לשם בגבעת שאול: "בגלל בעיית הבורות בכבישים אנחנו רואים בשנה האחרונה עליה חדה בתקלות של צירים וחלקים מקדמת הרכב וכמובן - ג'אנטים וצמיגים. כל זה תוצאה ישירה של הבורות. זה מגביר ללקוחות שלי את הבלאי ברכבים והוא נראה גבוה מזה האופייני לגיל הרכב".
לדברי לוי, "שאנו נתקלים בנזקים כאלו, השאלה הראשונה הנשאלת היא 'אדוני איפה אתה נוסע, בשטח? בדרכי עפר?'. והתשובה שהם גרים בירושלים והכל עבודות. התקלה הנפוצה ביותר היא שתוך כדי נסיעה עולים על בור ולא שמים לב ומקבלים מכה חזקה. לרוב נקרע הצמיג כך שלא ניתן לתקנו ולפעמים אנחנו נתקלים בחלקי מרכב שמתעקמים מעוצמת המכה. חשוב לציין שלנהג כמעט ואין דרך להבחין בבורות. זאת הדרך המוכרת לו שנים רבות והוא מופתע לגלות יום אחד שבדרך אליה הוא רגיל מופיע לו לפתע בור חדש".
5 צפייה בגלריה
עופר ברקוביץ'
עופר ברקוביץ'
עופר ברקוביץ'
(צילום: יואב דודקביץ')

יו"ר האופוזיציה (התעוררות) עופר ברקוביץ': "הכבישים בירושלים מלאים בבורות ומפגעים שהורסים רכוש ומסכנים חיים וכן אין נגישות להולכי רגל במדרכות. ההחלטה לפתוח עשרות אתרי בנייה במקביל ללא פיקוח על העבודות משיקולים פוליטיים מביאה לנזקים משמעותיים. עשרות תושבים מתלוננים על פגיעה ברכבים וברכוש. 'התעוררות' גיבשה תכנית אסטרטגית לשיפור ומזעור נזקי מצב התחבורה בירושלים. נציף את הבעיות בישיבת המועצה הקרובה ונדרוש מראש העירייה משה ליאון להפסיק את ההתעלמות מקריאות המצוקה, להקצות תקציב מתאים לטיפול במפגעים, וכוח אדם לפיקוח על העבודות המבוצעות.
"אני קורא לציבור להצטרף אלינו ולהפעיל לחץ ציבורי ברשתות וגם להגיע לישיבת המועצה. מגיע לתושבים שמשלמים ארנונה כל כך גבוהה איכות חיים אחרת".

התושבים יוזמים הפגנת מחאה

השבוע ב'התעוררות' החליטו להסיר את הכפפות ויזמו הפגנה שאמורה להיערך בכיכר ספרא, ב-30 בחודש. בהזמנה להפגנה נכתב: "לירושלמים כבר נשבר מהבורות, מהמפגעים האינסופיים, מהתשתיות המזעזעות, מחוסר נגישות במדרכות, מהבנייה הבלתי פוסקת ללא תכנון לטווח ארוך, ללא אסטרטגיה וללא התחשבות מינימלית בתושבים שנותרו חסרי אונים.
"ההשלכות רבות! פגיעה ברכוש, פגיעה בזמן, פגיעה משמעותית באיכות החיים, נזק כלכלי ואפילו נזק גופני! ראש העירייה צריך להבין שהכבישים בבית שלנו הם לא הפקר! לא ניתן לעירייה להתעלם יותר מהמצוקות והצרכים של תושבי העיר. הגיע הזמן לשנות!".
בצירוף מקרים מעניין, בכיכר ספרא פרסמו השבוע הודעה לעיתונות "עיריית ירושלים הקצתה כחצי מיליארד שקל לטובת שדרוגי רחובות ומעל ל-100 מיליון שקל לטובת קרצוף וריבוד כבישי העיר עד סוף שנת 2022. העבודות הנרחבות והמקיפות לקרצוף וריבוד כוללות גם איטום בורות וסדקים שנוצרו בצירי תנועה ברחבי העיר בשל פגעי מזג האוויר, שלגים וסחף".

דבר המומחה: לתעד, להוכיח ולתבוע

הפרקליט הירושלמי איתי גבעון, מומחה לתביעות נזיקין, מסביר כי יש מקרים רבים שבהם ניתן להגיש תביעה, לאחר פגיעה שנגרמה מבור שנמצא במקום ציבורי. לדבריו, על מנת לזכות בפיצוי יש שלושה תנאים מקדימים שחייבים להתקיים - רשלנות של הרשות המקומית, גרימת נזק כתוצאה מהרשלנות וקשר סיבתי בין הרשלנות לתאונה ו/או לנזק הגופני.
5 צפייה בגלריה
עו"ד גבעון
עו"ד גבעון
עו"ד גבעון
(צילום: נימרוד כהן, סטודיו נימקו דיזיין)

אם השבתם בחיוב על שלושת התנאים המקדימים יש שמונה פעולות נוספות שעליהן יש להקפיד.
1. איסוף פרטים - יש לקחת מהעדים לתאונה את שמותיהם ופרטי ההתקשרות עימם כדי שיהיה אפשר לאתרם בהמשך ולהעידם בתצהיר כי התאונה התרחשה כתוצאה מהמפגע.
2. תיעוד - צילום המקום והתאונה עצמה, לצורך איסוף ראיות. מומלץ לצלם בסמיכות למועד התרחשות האירוע לפני שהמפגע יתוקן או יסולק.
3. פנייה לקבלת טיפול רפואי - לאחר פגיעה בתאונה עקב מפגע דרך יש לפנות במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי. חשוב לציין כבר בפנייה הראשונה את העובדה שהנזק הגופני נגרם בעקבות מפגע, ולפרט את נסיבות התאונה.
4. דיווח לאחראי על המקום - במקרה של חבלה במקום מסודר, חשוב לדווח באופן מיידי לאחראי על המקום על קרות התאונה ועל אודות המפגע ולקבל דוח אירוע. אם בעלי המקום יחליט לתקן את המפגע הדבר עשוי לפעול לטובת הנפגע ולהעיד על אחריותו של בעל המקום לתאונה.
5. שמירת מסמכים וקבלות - יש לשמור את המסמכים הרפואיים וכן מסמכים המעידים על ההוצאות שהוצאו בעקבות התאונה, לרבות קבלות עבור טיפולים רפואיים, פיזיותרפיה, תרופות, מכשור רפואי ועוד. כמו כן אם נפגע שכרו של הנפגע עקב הפציעה יש להוכיח זאת באמצעות הצגת תלושי שכר.
6. פנייה לקבלת ייעוץ משפטי - חשוב לפנות לעורך דין מומחה בתחום, ומומלץ לעשות זאת בסמיכות לאירוע, מוקדם ככל האפשר, על מנת להעריך את סיכויי התביעה ולקבל הדרכה בנוגע לדרך הפעולה. עורך הדין ילווה וייעץ לאורך השלבים השונים בהליך וידאג לתבוע את מירב הפיצויים שהנפגע זכאי להם.
7. פנייה למומחה מתחום הרפואה ו/או ההנדסה - לצורך השגת חוות דעת מקצועית בעניין המפגע.
8. וידוא קיומן של פוליסות ביטוח פרטיות - יש לבדוק אם קיימות לנפגע פוליסות ביטוח נוספות, כגון ביטוח אובדן כושר עבודה, תאונות אישיות, נכות מתאונה וכדומה. פיצויים המתקבלים מפוליסות ביטוח פרטיות מטופלים במקביל לפיצויים שיתקבלו מהתביעה הנזיקית.

"פועלים לתיקון המפגעים בהקדם"

מהעירייה נמסר: "העיר ירושלים עוברת בשנים האחרונות מהפכה של ממש, במסגרתה משודרגות בין היתר, תשתיות כבישים מיושנות וזאת בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. בשנה הנוכחית, עתידה העירייה להשקיע כחצי מיליארד שקלים בשדרוג וריבוד כבישים.
"כל מפגע בכביש המדווח לעירייה, מופנה למחלקת אחזקה שבאגף שפ"ע ולצוותי הבטיחות. אלו פועלים לתיקון המפגעים הבטיחותיים בהקדם האפשרי ולביצוע עבודות אחזקה שוטפות. בימים אלו, מבצעת העירייה מיזם לכיסוי בורות בכבישים וזאת על פי מיפוי שבוצע בעקבות דיווחי תושבים.
"יודגש, כי למרות מאמצי העירייה לרמת תחזוקה גבוהה, לא ניתן למנוע לחלוטין את היווצרות הבורות, ואלו נוצרים לרוב בשל תנאי מזג אוויר (גשם, שלג), אשר השנה היו קשים במיוחד, או בשל בלאי טבעי.
"כמו כן, ניתן לבצע עבודות ריבוד רק בטמפרטורה מסוימת, והשנה קיים קושי מיוחד לבצען, לאור התארכות החורף וגלי הקור הממושכים. יצוין, כי כל פנייה בנושא נזק אשר נגרם לכאורה עקב מפגע או ליקוי בכביש, נבדקת על ידי העירייה וניתן מענה לפונה על פי דין".