מיוון לגן החיות הירושלמי: טיגריסית סומטרית, מין הנמצא בסכנת הכחדה חמורה בטבע, הצטרפה לפני כשבועיים לגן החיות התנ"כי בירושלים. הטיגריסית, בת השנתיים, הגיעה מגן החיות באתונה כחלק מהתוכנית הבינלאומית לשימור מינים בסכנת הכחדה.
1 צפייה בגלריה
הטיגרסית החדשה שהצטרפה לגן החיות התנ"כי
הטיגרסית החדשה שהצטרפה לגן החיות התנ"כי
הטיגרסית החדשה שהצטרפה לגן החיות התנ"כי
(צילום: wish tip)

בטבע מספרם של הטיגריסים הסומטריים נמוך מאוד ונעשים מאמצים גדולים כדיי לשמר אותם. על פי הערכות כיום חיים באי סומטרה, שם מקורם, פחות מ-400 טיגריסים. הרס בית הגידול של הטיגריסים הסומטריים, ציד וסחר לא חוקי לשימוש באבריהם ברפואה המסורתית במזרח אסיה, הם הגורמים שהובילו את המין לסכנת הכחדה חמורה הציד הלא חוקי עדיין נמשך, למרות מאמצים כבירים שעושים גופים ממשלתיים ומתנדבים לשימור ולהגנה על הטיגריסים הסומטריים. הסכנה לתת המין הזה היא קריטית, בעולם הוכחדו כבר לחלוטין שלושה תת מיניים אחרים של טיגריסים וכיום, רק 1,000 טיגריסים נמצאים בתוכניות שימור שמהוות גיבוי לאוכלוסייה שבטבע. במסגרת התוכנית אמור להצטרף בן זוג אל הטיגריסית במטרה להקים גרעין רבייה בגן שיעמיד צאצאים וימשיך את הדור.
הווטרינרית הראשית של גן החיות התנ"כי בירושלים, ד"ר נילי אבני- מגן: "הטיגריסית הסומטרית הגיעה לגן כחלק מתוכנית ניהול אוכלוסיית גיבוי לטבע שמאפשרת לגן החיות לתרום להגנה על מינים נדירים. עתידם של מינים בסכנת הכחדה אינו מובטח והם יכולים להיכחד מהר יותר ממה שנדמה לנו. שיתוף הפעולה בין גני החיות, על בסיס אזורי, יבשתי ואפילו עולמי, הוא הבסיס להצלחתן של תוכניות ניהול האוכלוסייה. כיום, חלק גדול מהמינים בגן החיות שייכים לתוכנית ניהול כזו או אחרת וזאת כחלק מהמחויבות של גני החיות לשמירת הטבע".
גן החיות התנ"כי בירושלים הוא חבר בתוכנית של ארגון גני החיות האירופי EAZA, שמטרתה להגן ולשמר מינים הנמצאים בסכנת הכחדה חמורה. התוכנית נועדה ליצור אוכלוסיות יציבות דמוגרפית ובריאות גנטית של מינים שיהוו גיבוי לאוכלוסיות שבטבע שעתידן אינו מובטח. גן החיות התנ"כי משתתף במספר תכניות שימור של מינים בסכנת הכחדה על ידי תצוגה וריבוי של מינים שונים וצוות גן החיות מעורב ומוביל במספר תכניות כאלו תחת המטרייה של תכניות אירופיות להגנה על מינים נדירים בגני חיות (EEP).