אור אדום (זמני) לתוואי הכחול של הרכבת הקלה: בחפירות בדיקה שבוצעו לפני כמה ימים בסמוך לשכונת מעלות דפנה, בקטע שבו מיועדת הרכבת הקלה לעבור במנהרה תת־קרקעית, נתגלו מספר קברים. מדובר במנהרה שאמורה להמשיך גם מתחת לשכונות גאולה ומאה שערים. הגילוי הנוכחי מצטרף לחשיפת קברים נוספת בתוואי לפני כחודש, ועקב כך הוחלט לעצור את העבודות והנושא ייבחן לעומק, תרתי משמע.
3 צפייה בגלריה
הקו הכחול ברחוב המלך ג'ורג.
הקו הכחול ברחוב המלך ג'ורג.
הקו הכחול ברחוב המלך ג'ורג.
(הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה)

עוד הוחלט לעכב את פרסום המכרז לעבודות עד לקבלת חוות דעת מקצועיות והחלטות אופרטיביות בהתאם לממצאים. בין השאר ייתכן תכנון מחודש ואף שינוי התוואי בקטע המדובר. כך או כך, מדובר בבשורות לא מעודדות בכל הקשור ללוחות הזמנים של הקמת הקו הכחול, ועוד לא ברור באיזה סדרי גודל של עיכוב מדובר.

מיזם מורכב

הקו הכחול אמור להיות הקו השלישי לביצוע בעיר, אחרי הקו האדום הקיים (שמסלולו המלא מנווה יעקב ועד הדסה עין כרם ייפתח בעוד מספר חודשים) ואחרי הקו הירוק (שכבר נמצא בשלבים מתקדמים). לפי התכנון, אורכו של התוואי הכחול יהיה כ־30 קילומטר, מגילה ועד רמות, ובו 53 תחנות. מדובר בפרויקט מורכב שבו תשולב לראשונה מנהרה תת־קרקעית באורך של כ־2.5 קילומטרים. הכניסה אליה תהיה ליד בר אילן, והקרונות ייסעו מתחת למאה שערים וגאולה, כשלאורכה של המנהרה יוצבו שלוש תחנות מתחת לאדמה. היציאה, כך לפי התכנון, תהיה במרכז העיר בפינת הרחובות יפו והמלך ג'ורג'.

קו שמושך אש

ייתכן מאוד כי הממצאים הללו ילבו את המתיחות הקיימת ממילא, בין העדה החרדית לעירייה. כבר לפני מספר חודשים הוגשה לוועדה המחוזית התנגדות מטעמה על הקמת תחנות הרכבת התת־קרקעיות בשכונות גאולה ומאה שערים. יו"ר עמותת 'ירושלים שקופה', הרב נתן קרמר, שהגיש את ההתנגדות בשם אלפים מתושבי מאה שערים, אמר כי הם כמו רוב תושבי השכונה מתנגדים נחרצות "להקמת התחנות התת־קרקעיות בתוך השכונה הצפופה מאוד, באופן שיפגע אנושות באיכות החיים והסביבה, ודי בתחנות המוקמות מחוץ לשכונה". עוד טען כי משרד התחבורה והעירייה, "משקיעים עשרות מיליוני שקלים על מנת 'לכפות' על תושבי השכונה מיזם שהם אינם מעוניינים בו".

3 צפייה בגלריה
המפגינים נגד הרכבת
המפגינים נגד הרכבת
המפגינים נגד הרכבת
(צילום: לירן תמרי)

קרמר ציין בהתנגדות כי התחנות המוצעות בתוכנית יהרסו את מרקם השכונה וצביונה, בכך שיביאו אליה אנשים מבחוץ "שאינם תואמים לאופי, לצביון ולאורח חייהם של תושבי השכונה, ובמקביל יכניסו לשכונה השפעות רחוב ומושגים מבחוץ".
3 צפייה בגלריה
הקו הכחול
הקו הכחול
הקו הכחול
(הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה)

אם לא די בזה, מחאת 'הפלג הירושלמי' נגד עבודות הקו הירוק בציר בר אילן, כבר גררו הפגנות והתנגשויות אלימות עם המשטרה וכן חבלה בציוד המכני באתר. אלה גרמו נזקים של מאות מיליוני שקלים ולעיכוב במועד המסירה של הפרויקט לציבור.
מהעירייה נמסר: "מערות הקבורה שהתגלו, אינן נמצאות במפלס המסילות או המינהור, ועל כן ניתן לאמץ פתרונות שימור מהירים עבורן תוך שיתוף פעולה עם הגורמים המקצועיים והקהילתיים. עבודות שימור אלו לא צפויות להביא לעיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים לביצוע הפרויקט".