למעצבי השיער בעיר נמאס להרוויח פחות ולשלם יותר מחבריהם התל אביביים. נחזור אחורה בזמן: לפני כעשר שנים זכה מעצב השיער הנודע מישל מרסייה בתביעה נגד עיריית תל אביב בבית המשפט המחוזי, לאחר שהצליח לאתר לקונה בהגדרת המספרות בחוקי העזר העירוניים. העירייה אומנם ערערה על כך לבית המשפט העליון אלא שזה אשרר את פסיקת המחוזי.
1 צפייה בגלריה
למה בתל אביב כן ואצלנו לא? מספרה |
למה בתל אביב כן ואצלנו לא? מספרה |
למה בתל אביב כן ואצלנו לא?
(צילום: שאטרסטוק)
בהחלטת העליון נכתב כי "אף שכיום הפך הספר המסורתי ל'מעצב שיער', ואף שחזות המספרה שינתה את פניה, אין בשינויים אלה כדי להוציאה מכלל 'בית מלאכה'". בעקבות זאת הוכרו המספרות ומכוני השיער בתל אביב כ'בית מלאכה' ולא כ'בית עסק', ולפיכך הארנונה שלהם הופחתה בשיעור של 50 אחוז.

הנחת רווחה

מנגד, ניסיונות של ספרים בירושלים להשוות את תנאיהם לאלה של התל־אביבים נתקלו בסירוב מצד העירייה, משום שבחוקי העזר הירושלמיים, לטענת העירייה, אין אפשרות לשנות את הגדרת הספרים לבעלי מלאכה והם עסק לכל דבר ועניין, כך שכיום מספרה משלמת ארנונה כמו בתי הקפה והחנויות.
הספרית ומעצבת השיער רחל כהן קוראת לקולגות בעיר להתאגד. "הרבה חברים וחברות שלי למקצוע מתל אביב משלמים ארנונה מופחתת בצורה משמעותית", היא טוענת. "אין שום סיבה שבירושלים זה יהיה אחרת. להפך, אצלנו המחירים של תספורת ופן זולים יותר וההכנסות נמוכות יותר, אז למה שנסבול מהוצאות גדולות יותר? אם הספרים יתאגדו ויילחמו זה ישתנה. אף אחד בעירייה או במשרד הפנים לא יפחית ארנונה לענף שלם ללא מאבק".
"נלחמנו בתקופת ברקת על הנושא אך לצערנו ללא תוצאות", מספר מעצב השיער ניסן אדרי, "גם ככה לא קל בעיר הזאת בשום היבט לא גישה לא חנייה ועוד. אני מאמין שכשהנושא יגיע לשולחנו של ראש העיר משה ליאון, שהוא אדם קשוב, הוא ישקול זאת בכובד ראש".
גם ב', ספר ותיק בעיר, אמר השבוע ל'בונוס': "פנינו בצורה מסודרת לעירייה, והם טוענים שבעיר המצב החוקי וההגדרות שונים ושאין דמיון למצב בתל אביב. זה פשוט לא הגיוני, ובטח לאחר הקורונה היינו מצפים ליותר התחשבות מצידם".
מבחינה משפטית, מדברי עורך הדין רותם ניר ממשרד שוורץ נרקיס ושות', נראה שהדבר אפשרי אם כי תלוי 'ברצונה הטוב' של העירייה. ניר: "למרות שבסמכות הרשות המקומית לקבוע את סיווג החיוב, כאשר פסיקת בתי המשפט מאמצת גישה אחידה ומיטיבה עם הציבור, נראה שיש מקום לבחון חיוב מספרות תחת סיווג "בעלי מלאכה" ודווקא בימים אלו, באופן שיקל על אוכלוסיה זו".
מהעירייה נמסר: "צו המיסים בירושלים שונה מזה שבתל אביב, ועל כן פסק הדין והחלטת בית המשפט המדוברת אינם רלוונטיים למצב הקיים בירושלים".