מלחמת כנופיות של ממש בשכונת רמות: חודשיים לאחר שיריות נורו לעבר יעד מודיעיני במטרה לחסלו (מעשה שבו חשוד ישראל אריש), וכשנתיים מאז נסיון החיסול של אביו, העבריין אלי אריש – שוב לא שקט בשכונת הענק. היחידה המרכזית של מחוז ירושלים סיכלה השבוע בדקה ה־90 נסיון חיסול באמצעות מטען חבלה. לדברי גורם המעורה בחקירה, יעד החיסול הוא בן משפחה של אלי אריש. המשטרה: ״הקרבות כאן קשים. מבוצעים נסיונות של הצדדים לפגוע זה בזה בתדירות גבוהה. הצדדים לא בוחלים באף אמצעי״. לפי גורמי המשטרה, הסכסוך בין המשפחות אריש ובן־אבו החל בעקבות דירות הימורים שמופעלות על ידי שתי קבוצות פשע בעיר.
2 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות, אריש ובן אבו
זירת האירוע בשכונת רמות, אריש ובן אבו
זירת האירוע בשכונת רמות, אריש ובן אבו
(צילום: דוברות המשטרה, שלומי כהן ושימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים )

הסכנה: הרג חפים מפשע

במסגרת חקירה סמויה שמנוהלת ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים, נעצרו השבוע ארבעה מעורבים בחשד שלפני כשבועיים מלכדו את רכבו של היעד לחיסול. הרכב הממולכד אותר בשעת לילה מחוץ לבית ספר. בדיון השבוע בבית המשפט התייחסו לכך במשטרה: "מדובר במטען שיכול היה להתפוצץ ברגע שבו ילדים היו יוצאים מבית הספר".
עד כמה הפכה רמות לזירת קרב לכל דבר אפשר להבין באמצעות הסיפור הבא: במסגרת החקירה הסמויה נדהמו בלשי הימ״ר לגלות מחסן בשכונה לא הרחק ממרכז מסחרי המושך אליו אלפי בני אדם. לפי המשטרה, "המחסן שימש כבסיס אחסון ויציאה לפעילויות פליליות". במקום אותרו כלי נשק, כגון רובי קרלו וציוד לוחמה נוסף. כמו כן נמצאו שם סמים בכמויות גדולות. ארבעת החשודים, כפי שכבר קרה לא פעם במלחמת הכנופיות ברמות – שומרים על זכות השתיקה.
גורם במשטרה אמר השבוע ל"ידיעות ירושלים": ״החשודים לא בוחלים באמצעים. הם יעשו הכל לפגוע, גם אם יהיו נפגעים נוספים שאינם שייכים כלל לאירועים״.

זוכרים את נובמבר

ניסיון החיסול הטרי הוא המשך לאירוע שהתרחש בנובמבר 2021, אז נורו מספר יריות לעבר יעד מודיעיני בשכונת רמות. מהירי לא נפגע איש, אולם נגרם נזק לרכב חונה. במסגרת פרשה זו נעצרו שלושה חשודים המוכרים למשטרה, ובהם ישראל, בנו של העבריין אלי אריש. כן, אותו אלי שלפני שנתיים ניסו לחסלו, וגם כאן הזירה היתה ברמות.
2 צפייה בגלריה
זירת ניסיון ההתנקשות באריש. נובמבר 2021
זירת ניסיון ההתנקשות באריש. נובמבר 2021
זירת ניסיון ההתנקשות באריש. נובמבר 2021
(צילום: לירן תמרי)

ישראל נחשד בביצוע ירי באזור מגורים ובנסיון רצח. לאחר 17 ימי מעצר הוחלט לשחרר את אריש הבן ואת יתר המעורבים בתנאים מגבילים.
באירועים הללו מעורבים אנשים המוגדרים על ידי המשטרה מסוכנים במיוחד. על התעוזה שלהם כלפי החוק יעיד הסיפור הזה: לפני מספר חודשים הוגש נגד אחד החשודים בנסיון החיסול של בן משפחתו של אלי אריש כתב אישום, לאחר שאיים על קצין משטרה שביקש ממנו להציג בפניו תעודת זהות. וכך הוא אמר לקצין: ״אתה לא יודע מי אני. אתה תשלם על זה ביוקר. אין לך מושג עם מי התעסקת. נפלת על הבן אדם הלא נכון. תפתח מסוף ותבין עם מי הסתבכת״.
לאחר שנעצר המשיך לאיים: ״אתם לא יודעים עם מי אתם מתעסקים. אני זוכר אתכם, תהיו זהירים״. ומדוע בוצע המעצר? מדובר בבן ממשפחת בן־אבו שנחשד כי דקר אדם על רקע של סכסוך עסקי. במשטרה חושדים כי הכל נעשה במסגרת הסכסוך עם משפחת אריש. עם זאת, מקרה זה נגמר ללא כתבי אישום.

השתיקה של בן־אבו

אך כדי להבין מה קרה לקראת סוף 2021 יש ללכת עוד אחורה, לקראת סוף 2019, אז נורו יריות לכיוון נפתלי בן־אבו. מספר חודשים לאחר מכן, בינואר 2020, העבריין אלי אריש נורה בזמן שחזר מבית הכנסת ברמות לביתו. בעקבות הירי נותר אריש מרותק לכיסא גלגלים. בקושי חלפו מספר שעות ונפתלי בן־אבו (כיום בן 26) נעצר כחשוד בנסיון החיסול. בתום חקירה שארכה מספר שבועות הוגש נגדו כתב אישום בעבירה של נסיון רצח.
וכך התנהלה החקירה לפי התמלילים:
החוקר: "אתה מסוכסך עם אליהו אריש?"
בן־אבו רק היטה את ראשו כלפי הרצפה וסירב לדבר.
החוקר פונה שוב לבן־אבו, אדם מסורתי, ואומר: "לימדו אותנו חז"ל כי אדם שלא עשה כלום ומחשידים אותו בדבר שלא עשה צריך לזעוק ולצעוק: 'אני לא אשם, לא עשיתי כלום, יש לכם טעות'. אתה רק שותק ולא אומר דבר".
החוקר: "האם שתיקתך היא בעצם הודאה בכך שביצעת את העבירות שייחסתי לך בראשית החקירה?"
אלא שבן־אבו המשיך למלא את פיו מים. אבל הפעם היו מי שדיברו - והכוונה היא למצלמות האבטחה. למעשה, מה שהוביל לפיצוח התיק לפי המשטרה, הוא תיעוד מצלמות אבטחה שהותקנו בביתו של בן־אבו וממצאי דנ"א שנלקחו מכפתור שנפל לבן־אבו בזירה. ההסבר: המצלמות תיעדו אותו יוצא מהבית סמוך לביצוע הירי עם חולצה לבנה. לפי התיעוד, בן־אבו קרע את חולצתו בחניון ובמקום אותרו מספר כפתורים, שעליהם כאמור נמצאה דגימת דנ"א.
החוקר: "נמצאה דגימת דנ"א שלך. מה תגיד על כך?"
בן־אבו, בטח כבר ניחשתם, העדיף להמשיך לשתוק.
החוקר: "חולצת היורה נלקחת מביתך. מה אתה אומר? אתה לא לובש חולצות לבנות כפי שביררנו. מדוע לבשת באותו יום חולצה לבנה? להיראות כחרדי?"
וגם הפעם – שתיקה רועמת, ממש כפי ששותקים הארבעה שנעצרו השבוע בחשד לעוד נסיון חיסול ברמות. אלא ששתיקה זו, כך נראה, משמעותה כי מלחמת הכנופיות רחוקה מסיום, ממש כפי שרחוק היום שבו יחזור השקט לרחובות השכונה. גם במשטרה מבינים זאת היטב, ויודעים כי הקרבות רחוקים מסיום.