בבוקר שאחרי תוצאות הבחירות, זה הזמן לראות את התמונה המלאה בירושלים: למרות הניצחון הצפוי של משה ליאון, התמונה לא פשוטה מבחינתו משום ש"ירושלים אחת" בראשותו ספגה מכה. שם ציפו לפחות להגדיל את כוחם משמעותית במועצה וקיבלו רק שני מנדטים.
6 צפייה בגלריה
ראשי הסיעות למועצת עיריית ירושלים 2024
ראשי הסיעות למועצת עיריית ירושלים 2024
ראשי הסיעות למועצת עיריית ירושלים 2024

מהנתונים הסופיים ללא המעטפות הכפולות היום (ד') עולה שהחרדים המשיכו לשמור על כוחם, הציבור הליברלי נפגע ביחס לקדנציה הקודמת, והכאב ראש הגדול של משה ליאון הוא סיעות הימין הקיצוני נועם והמאוחדים, שחיזקו את כוחן במנדט אחד. כך צפויה להיראות המועצה החדשה בעיר הבירה.

"אכזבה גדולה לליאון"


81.6 אחוז מקולות הבוחרים קיבל ראש עיריית ירושלים וזכה לתמיכה גדולה מהציבור. אך האכזבה הגדולה של ליאון היא במועצת העיר, שם ציפה לפחות לשישה מנדטים, וקיבל 2 מושבים בלבד. "זאת אכזבה גדולה בסיעה שלו מבחינתו של ליאון מדובר בכישלון גדול, כי גם הסקרים ניבאו לו בין 4 ל- 7 מנדטים", אומר גורם במועצה.

6 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
לא הגיע ליעד. משה ליאון
(צילום: עמית שאבי)

אפשר להסתכל גם על חצי הכוס המלאה: בקדנציה קודמת ליאון לא הצליח להכניס ולו מנדט אחד והיה ראש עירייה ללא חברי מועצה מסיעתו, וכעת הצליח להכניס שניים, מה שמשאיר אותו בסיטואציה דומה לזו שבקדנציה האחרונה.
החרדים שמרו על כוחם, מה שהיה הוא מה שיהיה. דגל התורה נשארה עם שישה מנדטים וכוחה נותר כשהיה, מה שאומר שהיא תמשיך לשלוט במועצה, ובתיקים מובילים כמו תכנון ובניה.
6 צפייה בגלריה
תוצאות המועצה בירושלים
תוצאות המועצה בירושלים
תוצאות המועצה בירושלים
(צילום: אתר משרד הפנים)

מי שהתחזקה היא ש"ס - מחמישה מנדטים עלתה לשישה. גם במקרה הזה ימשיכו חבריה לקבל לפחות שני סגני ראש ערים ותיקים מובילים.
האגודה נשארה עם שלושה מנדטים וממשיכה לשמור על כוחה, שם יקבלו כנראה חצי סגן ואת המשנה לראש העיר.

6 צפייה בגלריה
חברת המועצה חגית משה
חברת המועצה חגית משה
נחלשה. חגית משה
(צילום: שלו שלום)

המפד"ל – הציונות הדתית בראשות חגית משה, נחלשה ומשני מנדטים נשארה עם אחד. השאלה היא האם בכלל תצליח לקבל אפילו חצי סגן או לשמור על תיק החינוך.

קראו גם:

נועם בראשותו של עו"ד אלדד רבינוביץ, שהצליחה להכניס מנדט אחד, היא שחקן חדש במגרש הפוליטי בעיר ירושלים. מי שדעותיו זהות הם 'המאוחדים' בראשותו של אריה קינג, שהיו אמורים לחבור אליה, וביחד שלושה מנדטים. לליאון תהיה החלטה קשה - מדובר בשלושה מנדטים של סיעות קיצוניות שעלולות לפגוע בזכויות הקהילה הלהט"בית, לדרוש סגירת מקומות בשבת ועוד.

6 צפייה בגלריה
אריה קינג
אריה קינג
התחזקות. אריה קינג
(סיעת מאוחדים)

קינג הגיב לתוצאות: "סיעת מאוחדים הוכיחה שהיא הסיעה הימנית והדתית-לאומית הגדולה בירושלים. בבחירות הקודמות המפד"ל היו יותר גדולים, עברנו אותם, ואם נועם לא היו רצים בנפרד הפער היה משמעותי יותר. יש אמירה שהציבור בירושלים הלך ימינה ואני גאה שנהיה כמו שהיינו עד עכשיו עם התואר של המפלגה".
הוא גם אותת על הכיוון הצפוי: "הדרישה היא שהציבור שהצביע לנו יקבל הגדרה נפרדת בעיריית ירושלים למינהל חינוך דתי לאומי, לא יהיו מוסדות חינוך דתיים שכפופים למינהל החינוך החרדי או למינהל הכללי זה הדרישה אם להכינס או לא להיכנס".
הליכוד נשאר בדיוק כמו בקדנציה הקודמת, והמשיך לשמור על כוחו.

מה עם החילונים?


אחוז ההצבעה הנמוך פגע בציבור הליברלי בעיר. 'התעוררות', שהיתה הסיעה הגדולה ביותר במועצה עם שבעה מנדטים, קיבלה 3 בלבד. היא צפויה להיות חלק מהקואליציה של ליאון ולהשפיע מבפנים וככל הנראה היא צפויה לקבל סגנות.

6 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
יוסי חביליו
(צילום: ישראל כהן)

מי שהפתיע היה יוסי חביליו שאיחד ארבע סיעות (יש עתיד, מרצ, עבודה וחוזה חדש) והצליח לגרוף 4 מנדטים. המשמעות היא שמדובר בסיעה הליברלית הגדולה ביותר במועצה.
השאלה הגדולה מה יהיה במו"מ הקואליציוני. בפעם שעברה 'התעוררות' בחרה לשבת באופוזיציה ולא השפיעה, ואז התפרקה. השאלה היא מה חביליו יעשה עם הקלפים שלו. "לא נתייחס עד לתוצאות סופיות", הדגיש חביליו הבוקר.
אך עדיין, הציבור הליברלי נפגע. בקדנציה הקודמת היו לו בסך הכל 9 מנדטים, והמספר הזה צנח ל-7.
חשוב להבהיר כי מדובר בנתונים שלא כוללים את ספירת המעטפות הכפולות, שתסתיים על פי ההערכות רק ביום שישי ועשויה לשנות מעט את התוצאות הסופיות.
פורסם לראשונה: 09:19, 28.02.24