פחות מחצי שנה לאחר שחברת 'כפיר' החלה להפעיל את הרכבת הקלה בירושלים, בהנהלת החברה החליטו לצייד את הפקחים במצלמות גוף.
1 צפייה בגלריה
פקח מצויד במצלמת גוף. "בהתאם לשיקול דעתו"
פקח מצויד במצלמת גוף. "בהתאם לשיקול דעתו"
פקח מצויד במצלמת גוף. "בהתאם לשיקול דעתו"
( צילום: יצחק טסלר)
כזכור, כאשר חברת 'סיטיפס' החלה להפעיל את קו הרכבת העירוני נרשמו עימותים רבים עם נוסעים. בחלק מהמקרים היה מדובר בתיירים מהארץ ומחו"ל שלא הכירו את השיטה המיוחדת, שבה קניית כרטיס אינה מספיקה ויש צורך לבצע תיקוף של הכרטיס לאחר הכניסה לקרון. החברה המפעילה טענה כי ברוב המוחלט של המקרים מדובר פשוט בתושבים שניסו לנסוע בחינם. ב־2018 אף נערך דיון מיוחד בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת, ואז גם התברר כי בתוך כחמש שנים חולקו יותר מ־80 אלף דוחות.
ב־16 באפריל עזבה 'סיטיפס' את העיר ובמקומה החלה לפעול 'כפיר'. בחודש הראשון לפעילות החברה נרשמה נוכחות דלה יחסית של פקחים. גם אלה שכן היו בקרונות לא דרשו מהנוסעים להציג כרטיס נסיעה מתוקף ולא חילקו קנסות. כפי שפורסם לראשונה ב"ידיעות ירושלים", בחודש שעבר נוסעים שלא שילמו ונתפסו על חם הורדו מהקרון ונדרשו לשלם קנס של 180 שקל. בתוך שבועות ספורים ניתנו יותר מ־1,000 דוחות, ובחלק מהמקרים היו גם עימותים ואף איומים מצד תושבים שסירבו להזדהות או לקבל את הדוח.
לכן הזכיינית החליטה ללכת בעקבות משטרת ישראל ולצייד את הפקחים במצלמת גוף, הגם שיש מצלמות אבטחה בקרונות הרכבת. הדבר אומנם לא פורסם בפומבי, אבל מבחינה חוקית צילום ברשות הרבים מותר ואיננו מהווה האזנת סתר. אחד הפקחים ציין השבוע כי הוא וחבריו הונחו להפעיל את המצלמות רק כאשר יש עימות עם נוסעים או כאשר הם מבחינים באירוע חריג, כמו למשל צעירים שמשתוללים.
מ'כפיר' נמסר בתגובה: "כחלק ממהלכי שיפור השירות ש'כפיר' מבצעת החל ממועד הפעלת הרכבת באפריל, כגון תוספת שעות פעילות וקווי הלילה, בימים אלה מבצעת חברת 'כפיר' פיילוט שבמסגרתו יותקנו מצלמות גוף לפקחי הרכבת. המצלמה תופעל רק במידת הצורך בהתאם לשיקול דעתו של הפקח.
המצלמות נועדו לתיעוד אירועים חריגים שאליהם עלולים להיקלע פקחי הרכבת, וכן כדי למנוע עימותים במידת הצורך, ובכך להבטיח חוויית נסיעה שקטה ובטוחה יותר לכלל הנוסעים ברכבת. יודגש כי קרונות הרכבת, כמו גם תחנות הנוסעים, מצוידים כבר כיום במצלמות".