מוחמד ספורי (19), הוא סטודנט לפסיכולוגיה שלומד באוניברסיטת ביר זית. למעלה מחודש הוא מחפש לשכור דירה בירושלים — אך בקביעות נתקל בסירוב ובשלל תירוצים. את הסיבה אתם כבר בטח מנחשים בעצמכם.
3 צפייה בגלריה
מוחמד ספורי
מוחמד ספורי
מוחמד ספורי
(צילום: פרטי)
״כששומעים את השם שלי לא רוצים להשכיר לי דירה. הגעתי למצב שפשוט חשבתי להחליף את השם", הוא מספר בשיחה עם mynet ירושלים.
ספורי נולד וגדל במזרח ירושלים, בשכונת עיסאוויה. לדבריו, "אני מחפש דירה בעיר ירושלים, משום שבעיסוואיה או ליד האוניברסיטה שאני לומד זה לא המקום הכי סימפטי לגור ובו ואני אדם אתאיסט שלא מתחבר לכל ההוויה במקום". ספורי מסביר כי לא נרשם ללימודים באוניברסיטה העברית מכיוון ש"תנאי הקבלה באוניברסיטה העברית לא אפשרו לי ללמוד שם".

3 צפייה בגלריה
מוחמד ספורי
מוחמד ספורי
מוחמד ספורי
(צילום: מהאלבום הפרטי)

כמו כולם, ספורי מחפש דירות דרך האינטרנט והרשתות החברתיות: "כשאני מנסה לפנות מהפרופיל האישי הרבה פעמים הם לא עונים בדרך כלל, למרות שאני פונה אליהם בשפה האנגלית, עדיין השם שלי של מוחמד ספורי. כבר חודש שאני מנסה להגיע ולפנות לאנשים ולא מתייחסים אלי.
"גם כשאני מתקשר בטלפון כבר כשאני מדבר מבטלים לי את הפגישה ששומעים מה השם שלי, והיה מקרים שבהם הגעתי כבר לראות את הדירה אבל כבר כשהגעתי ששאלו אותי איך קוראים לי אז בשלב הזה התהליך של השכרת הדירה נעצר".

עוד בחדשות:

היה מקרה שאתה יכול לספר עליו שאמרו לך בפנים לא רוצים אותך?
"היה מקרה אחד בו הגעתי לחתום עם בעל הדירה על חוזה וחלק מהשותפים שמעו על זה החליטו שזו בעיה, ובעל הדירה דחה אותי. השותפים בדירה החליטו שיש בעיה שראו את תעודת הזהות שלי, ואמרו שאני לא מתאים".
חשבת להחליף את השם שלך?
"כן חשבתי על זה, כי מוחמד זה שם דתי אני רוצה שם ערבי אבל לא דתי".
איך אתה מרגיש שאתה מקבל דחייה שאתה אומר את השם שלך?
"זה מייאש כי לא רוצים אותו וזה לא תלוי בי, ואין לי איך לשנות את המצב, זה אני".
איזה מסר היית רוצה להעביר?
"לקבל את כולם ללא הבדל דת גזע ומין, ולמי שיש דירה להשכרה עבורי אני אשמח שיפנו אלי".

3 צפייה בגלריה
עיסאוויה
עיסאוויה
עיסאוויה
(צילום: אדווה חולי)

יש לציין כי החוק אוסר אפליה על רקע גזע, דת או נטייה מינית בקבלת שירותים ציבוריים או בעת קבלה לעבודה, אך אינו מתייחס לאפליה בהשכרת דירות. שוכרים מוצאים עצמם חסרי אונים מול סירוב להשכיר להם נכס כי הם ערבים, הומואים, טרנסג'נדרים ואפילו חילונים.
ב-2017 תוקן "חוק השכירות והשאילה" ונוסף לו סעיף שכירות הוגנת, שמתייחס לזכויות ולחובות לפני תחילת השכירות, לביצוע חוזה השכירות, לסיום השכירות, הארכתה, ביטולה והפרת חוזה, ואף לזכויות וחובות של שוכרים בבית משותף. עם זאת, בכל הקשור לאפליית שוכרים בגין מוצא, עדה, דת, מגדר או זהות מינית - החוק פרוץ ואין בו התייחסות, כמו גם במה שקשור לגובה שכר הדירה.