110 יום להצבעה לכנסת: כך מערבבות ומשפיעות הבחירות בנובמבר 2022 על המערכת הפוליטית בכיכר ספרא. זה מתחיל בהחלטה של ראש הממשלה יאיר לפיד לפתוח סיעה בירושלים, הסכנה ש'התעוררות' תאבד עוד אחד מחבריה לטובת הפוליטיקה הארצית, הכוונה של איתמר בן גביר להקים סיעה מקומית והאפשרות ש'מרצ' פשוט תיעלם מהמפה הפוליטית בעיר. ומה בנוגע לראש העירייה משה ליאון? אין ספק שהוא ישוב להתמודד על ראשות העירייה, אבל כדי שלא להיתקע עם מנדט בודד כמו בבחירות האחרונות, הוא יהיה חייב לגבש נבחרת שמצד אחד תמשוך מצביעים מכל המגזרים ומצד שני תהיה כנועה וצייתנית מול הדרישות והקפריזות של השותפות הקואליציוניות.
10 צפייה בגלריה
אולם מועצת העיר
אולם מועצת העיר
אולם מועצת העיר
(צילום: יואב דודקביץ')

לפיד מגיע לכיכר ספרא

ראש הממשלה יאיר לפיד שולח זרועות גם לירושלים - לאחרונה החלו ב'יש עתיד' בהיערכות לקראת ריצה למועצת עיריית ירושלים. הבחירות הארציות, שבהן חוזים כי 'יש עתיד' יגדלו במספר המנדטים, משפיעות מאוד על ההחלטה להצטרף לביצה הפוליטית בכיכר ספרא. כרגע, כמובן, המפלגה מתרכזת במרוץ הארצי בנובמבר הקרוב. אבל מייד לאחר מכן מתכננים להתחיל לבנות את הרשימה הירושלמית.
10 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד
(צילום: אבי מועלם)

אחד הסימנים שיכולים דווקא לבשר רעות ל'יש עתיד' בגרסתה הירושלמית הוא מה שקרה לסיעה בתל אביב. בעיר ללא הפסקה הצליחה המפלגה של ראש הממשלה המכהן להיכנס למועצה עם מנדט אחד בלבד, וזאת באזור בעל אופי שמאלני בהרבה מהבירה. מ'יש עתיד' נמסרה התגובה הבאה: "כרגע אנחנו לא עוסקים בבחירות המוניציפליות, אך ברגע שנתחיל, נעשה זאת על הצד הטוב ביותר, ונשמח כמובן לעדכן בהתאם".

'התעוררות': היורש של ברקוביץ'?

ארבעה חודשים לפני הבחירות הפנימיות לסיעה הגדולה בירושלים, ב'התעוררות' עדיין לא הוחלט מי, אם בכלל, יתמודד על ראשות העירייה. נראה כי בסיעה יש חישוב מסלול מחדש. כך, חבר המועצה אדיר שוורץ מתכוון להתמודד על ראשות הסיעה בבחירות שיתקיימו בנובמבר 2022, אם היו"ר הנוכחי עופר ברקוביץ' לא יתמודד (אפשרות שבהחלט קיימת).
שני גורמים בכירים בסיעה מסרו ל"ידיעות ירושלים" כי "להרגשתנו, קיימת התלבטות מצד ברקוביץ' אם להמשיך להנהיג את 'התעוררות'.
כשמדובר בפזילה לזירה הארצית, ברקוביץ' זוכר היטב את הניסיון האומלל מבחינתו להתמודד בבחירות לכנסת ה־24 מטעם מפלגת 'תקווה חדשה' של גדעון סער. הוא הצליח להתברג רק במקום ה־13 הלא ריאלי ונאלץ לחזור לכיסא במועצת העירייה. אם ברקוביץ' יבחר שלא להמשיך להתמודד על ראשות הסיעה, מסתמן כי המועמד העיקרי להחליפו הוא חבר המועצה אדיר שוורץ.
10 צפייה בגלריה
עופר ברקוביץ
עופר ברקוביץ
עופר ברקוביץ
(צילום: יואב דודקביץ')

שוורץ אמר השבוע: "אני תומך במועמדות של עופר לראשות העירייה. אין לנו תוכנית אחרת על השולחן. אך אם עופר יחליט לצערי שלא לרוץ, אני אתמודד לראשות התנועה, לצד מועמדים מצוינים אחרים".
10 צפייה בגלריה
אדיר שוורץ
אדיר שוורץ
אדיר שוורץ
(צילום: פרטי)
מי שהיה רוצה למצוא את עצמו בזירה הארצית הוא חבר 'התעוררות' יוסף שפייזר. בבחירות האחרונות לכנסת הוא היה במקום 17 ברשימת 'ימינה'. גורם בכיר בפוליטיקה המקומית אמר השבוע: "אני יודע כי מנהלים גישושים עם שפייזר גם מצד מפלגת 'הציונות הדתית' וממפלגת 'הבית היהודי', שמתארגנות לרוץ לבחירות הארציות. שפייזר מרבה להיראות בכנסת בתקופה האחרונה, ובפעם האחרונה נצפה בה ביום שני השבוע למפגשים לגבי המשך דרכו". למרות פניות חוזרות ונשנות, שפייזר לא השיב בנושא.
גורם בסיעה טען: "אין לברקוביץ' כוונה להתמודד לכנסת בשום סיעה. לגבי הסיפור של הרשימה, מן הסתם לקראת ההצבעה אצלנו אנחנו עושים בחירות פנימיות, ושם נבחן מועמדים קיימים וחדשים. ויהיו מועמדים חדשים שיצטרפו לרשימה ויהיה רענון שלה. לגבי שפייזר, יש לו קשרים ברמה הארצית וזה בסדר גמור. בכל הקשור להתמודדות לראשות העירייה וראשות הרשימה, יתקבלו החלטות בהמשך".

סיעת מרצ בסכנת היעלמות

האם סיעת מרצ תפסיק להתקיים מהבחירות המקומיות הבאות? האפשרות הזאת הולכת ומסתמנת, לאחר שחברת המועצה מטעם הסיעה (שהיא בעלת מנדט אחד), לורה ורטון, שוקלת לחבור לסגן ראש העירייה עו"ד יוסי חביליו מסיעת 'מצילים את ירושלים' ולרוץ יחד בבחירות הקרובות. כידוע, בין השניים יש שיתוף פעולה והאג'נדות הפוליטיות שלהם זהות.
10 צפייה בגלריה
ד"ר לורה ורטון
ד"ר לורה ורטון
ד"ר לורה ורטון
(צילום: מולי גולדברג)

ורטון אמרה השבוע: "ל'מרצ' יש היסטוריה מפוארת בעיר ואני גאה להיות נציגה. כתמיד, לקראת הבחירות אנחנו מתחילים לבדוק אפשרויות כדי להבטיח שהציבור הפלורליסטי יזכה בייצוג ראוי ורחב, בין היתר כדי שלכולם תהיה מוטיבציה גבוהה לצאת להצביע".
חביליו: "אני משתף פעולה עם ורטון, ואנחנו מתרכזים בהווה. יש הרבה מה לעשות. לעניין הבחירות בשנה הבאה, נשקלות כל האפשריות שיקדמו את טובת הציבורי הליברלי בירושלים".

האם פלג בדרך החוצה?

חבר מועצת העירייה מהליכוד אלישע פלג מתלבט אם להתמודד בקדנציה הבאה. לאחר ארבע קדנציות שבהן שימש כחבר מועצה, הוא נחשב כיום לוותיק ביותר בגוף הנבחר העירוני. "עדיין לא גיבשתי את ההחלטה באשר להמשך הדרך. אני כרגע שוקל את האפשרות לסיים את הקדנציה", מסביר השבוע פלג. "ההחלטה תלויה בהתפתחויות שיהיו בחודשים הקרובים במערכת הבחירות הארצית והמקומית. ואם הקבוצה המרכזית בסניף הליכוד תחליט לתמוך בי פעם נוספת, אז בוודאי אשקול להמשיך".
10 צפייה בגלריה
אלישע פלג
אלישע פלג
אלישע פלג
(צילום: יואב דודקביץ׳)

לדבריו, "פנו אליי אנשים מרכזיים בסניף ושאלו אותי אם אני מעוניין להתמודד על המקום בכנסת מטעם מחוז ירושלים. השבתי בשלילה מוחלטת, מכיוון שנבחרתי לכהן במועצה ואני לא קופץ מתפקיד לתפקיד".

בן גביר מקים סיעה חדשה

איתמר בן גביר לא רק נולד בירושלים וגם גר בה. הוא גם מעורב ומכיר מקרוב את כל נקודות החיכוך בין אנשי הימין והדתיים לבין הפלסטינים. לכן בלי קשר לשאלה אם בבחירות לכנסת הוא יתמודד יחד עם בצלאל סמוטריץ' במסגרת סיעה דתית מאוחדת או בנפרד, בבחירות לרשויות המקומיות בן גביר מתכוון להריץ סיעה ולהכניס נציגים למועצה.
ב'עוצמה יהודית' אישרו את הפרטים ל-mynet ו"ידיעות ירושלים", אבל ביקשו להדגיש כי הם יריצו סיעות למועצות המקומיות לא רק בירושלים אלא גם בערים נוספות.
10 צפייה בגלריה
עו"ד איתמר בן גביר
עו"ד איתמר בן גביר
עו"ד איתמר בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ')

אלו בוודאי אינן חדשות טובות לפוליטיקאית המנוסה - סגנית ראש העירייה חגית משה, שעומדת בראש 'הבית היהודי'. נכון להיום, מדובר במפלגה שסוחבת אחריה חובות מהתקופה שבה נפתלי בנט כיהן כיו"ר המפלגה וניר אורבך היה המנכ"ל.

יהונתן יוסף בדרך לארצי

האם חבר מועצת העירייה יהונתן יוסף יתמודד במסגרת הרשימה 'עוצמה יהודית', שמנהיג איתמר בן גביר? גורם פוליטי אמר השבוע: "יש בימים האחרונים נסיונות לשלב את יוסף ברשימה של בן גביר. מי שמחליט בסופו של דבר זו מזכירות המפלגה".
10 צפייה בגלריה
יונתן יוסף
יונתן יוסף
יונתן יוסף
(צילום: רפי קוץ)

יוסף הוא בנו של יעקב יוסף, שנחשב לסמכות רוחנית במפלגת עוצמה יהודית, אך לכיכר ספרא הוא נבחר מטעם סיעת 'מאוחדים', שבראשה עומד אריה קינג. אם יהפוך לח"כ, הוא כמובן יעזוב את המועצה ומי שייכנס במקומו יהיה מספר שלוש, דב קלמנוביץ'.
יוסף סירב השבוע להתייחס לנושא.

הפגישות הסודיות של קינג

ומה סגן ראש העירייה קינג עושה בימים אלה? הוא נפגש עם חברי כנסת מ'עוצמה יהודית', 'הציונות הדתית' ו'נועם'. המטרה שלו: לקרוא לכל הסיעות הללו להתאחד ולצבור כוח פוליטי חזק יותר. "אני אמרתי כל הזמן שאת ירושלים אני לא עוזב", אמר השבוע ל"ידיעות ירושלים". "אין מה להציע לי להצטרף לפוליטיקה הארצית. אני אמשיך לשרת את העיר מתוך המועצה בלבד, ואנסה להשפיע ברמה הארצית עם הקשרים שיש לי".
10 צפייה בגלריה
אריה קינג
אריה קינג
אריה קינג
(צילום: רפי קוץ)

הכוכב החרדי החדש

כדאי מאוד שתתחילו לשנן את השם יצחק גולדקנופף (ולא רק משום שזה קשה להגייה). אחרי שיעקב ליצמן התפטר מהכנסת, האדמו"ר מגור החליט כי המחליף יהיה גולדקנופף בן ה־71, שמכהן כחזן ב'ימים הנוראים' בבית המדרש של החסידות שפועל בעיר.
למה זה צריך לעניין את הפוליטיקה הארצית? קודם כל כי גולדקנופף הוא האדם החזק ביותר ב'אגודת ישראל', ויחד עם ח"כ משה גפני מ'דגל התורה' הם מתכוונים להיות לשון המאזניים בבחירות לכנסת.
10 צפייה בגלריה
 יצחק גולדקנופף
 יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף
(צילום: פרטי)

ומדוע זה נוגע לפוליטיקה המקומית? כי בגלל קרבתו לאדמו"ר, וכחבר מועצה לשעבר, הוא ישפיע על הרכב הסיעה שתתמודד בבחירות לרשות. גולדקנופף גם מכהן כ'מזכיר ועדת הרבנים למען קדושת השבת', כלומר שותף לחלק ניכר מההפגנות והלחצים נגד הפעלת עסקים בבירה ביום המנוחה. אם זה לא מספיק, בשנים האחרונות הוא כיהן כמנכ"ל רשת גני ילדים ומעונות יום של 'בית יעקב'. עכשיו הוא יצטרך לגייס את כל הכוח וההשפעה שלו בניסיון למנוע מצעירים חרדים להצביע לסיעתו של בן גביר.