על רקע המצב הכלכלי המורכב שאליו נקלעו צעירים רבים בשל הסגר שהוכרז במדינה, יש בעלי דירות שהציעו לצעירים ששוכרים את דירותיהם להקל עליהם בתשלום שכר הדירה.
כך לדוגמה מני רוזן (30), שבשל טעויות טכניות חזר לו הצ'ק של שכר הדירה. "למרות שהבנק יכול להסדיר את העניין הטכני הזה והסכום ישולם במלואו, החליטה בעלת הדירה לחלק את שכר הדירה החודשי שלי לשני תשלומים שאחד מהם אשלם בחודש הזה והתשלום השני בחודש הבא", הוא מספר. "עד כה לא שילמתי גם את החצי הראשון והיא אפילו לא פנתה אלי עדיין בעניין הזה. אני מאמין שהיא לא רוצה להפעיל עלי לחץ לתשלום, גם לא של חצי מהסכום, בגלל המודעות למצב הכללי במשק".
2 צפייה בגלריה
השכרת דירה
השכרת דירה
השכרת דירה
(צילום: shutterstock)
המצב הכלכלי במשק פגע ברוזן גם באופן אישי. "הייתי עצמאי ואחרי תקופה מסוימת שבה לא עבדתי החלטתי לעשות סוויץ' ובדיוק מצאתי עבודה חדשה כשכיר", הוא אומר. "אלא שרגע לפני שהתחלתי לעבוד מקום העבודה אמר לי שהם לא זקוקים לשירותים שלי בגלל הסגר שמאלץ אותם לשלוח הביתה גם עובדים ותיקים. מבחינתי זה או לשלם שכר דירה או לאכול".
שמעון אילון (53) מגיע מן הצד השני של המתרס. בבעלותו שתי דירות, אחת בגבעה הצרפתית ואחת בפסגת זאב. הכסף שהוא מקבל מהשכירות משמש אותו לתשלום שכר הדירה של הבת שלו. "אין לי בעיה לבוא לקראת השוכרות שלי בשכר דירה, לוותר על חודש-חודשיים, אפילו על שלושה אם הן יצטרכו", הוא אומר. "אני מבין שאנשים לא עובדים ונוצרת בעיה כלכלית במשק. אני מבין את המצב הזה ומכיר אותו מקרוב. אשתי לא עובדת, גם הבן שלי לא עובד. אני היחיד שעובד במשפחה בימים אלה. אין לי כוונה להכביד עליהם עם שכר הדירה. עוד 8,000 או עשרת אלפים שקלים לא יעשו אותי מיליונר, ואם אני יכול לבוא לקראתם אז למה לא?"
אילון גם מוסיף טיפ לשאר בעלי הדירות בעיר: "אנשים לא מבינים שכסף זה שולי לעומת היכולת שלך לגלות אנושיות כלפי האדם שמולך".
2 צפייה בגלריה
התכתבות בין שוכרים לבעל הדירה
התכתבות בין שוכרים לבעל הדירה
התכתבות בין שוכרים לבעל הדירה
(צילום מסך)
ויש גם כאלה שמוצאים בעצמם פתרונות יצירתיים: רוית אשכנזי (26) היא שחקנית בעיר שהוצאה לחל"ת בשל ההנחיות של משרד הבריאות. השותפות שלה פנו אל בעל הדירה בבקשה להקל עליהן את שכר הדירה ולהפחית אותו. "הוא לא הסכים להפחית את שכר הדירה ואמר שיש לו משכנתה לשלם על הדירה", היא מספרת. "עם זאת, הוא הציע לחלק את הסכום לשניים כך שחלק אחד נשלם בחודש הזה וחלק אחר בחודש הבא. לצערי זה לא עונה על הצורך שלנו והחלטנו לשלם את שכר הדירה של החודש הזה ולסבלט את החדרים שלנו עד שנוכל לחזור לעבוד".
א' (28) ובן זוגה גרים כבר כשנתיים וחצי בנחלאות. בחודש מאי הם אמורים להינשא. בבוקרו של ה-15 במרץ, עם פרוץ משבר הקורונה, קיבלו בני הזוג הודעה מבעל הדירה שלהם על החלטתו לוותר להם על שכר הדירה בחודש הקרוב.
"כשקיבלתי את ההודעה אפילו לא ידעתי איך להגיב לזה, הייתי בהלם", מספרת א', "זה היה עוד לפני שידענו מה הולך להיות גודל המשבר, וכנראה שבעל הדירה היה בעניינים וצפה את הקושי שאליו עומדים להיכנס כולם. ההצעה באה מיוזמתו לחלוטין, לא דיברנו איתו, לא ביקשנו באופן מיוחד, לא חשבנו על זה בכלל כאופציה. פשוט קמנו אל ההודעה הזאת".
לבעל הדירה הייתה רק בקשה אחת - להפיץ את הבשורה בתקווה שבעלי דירות נוספים יצטרפו אל המהלך. "שלחנו את צילומי המסך לחברים ולמשפחה, ועם קבלת ההודעה ההורים שלי אכן רכבו על הגל וקיצצו לשוכרים שלהם את שכר הדירה בחצי. אל הכתבה הזאת לא הייתי מתראיינת לדוגמא, לולא ציווה עלינו לפרסם את העניין לטובת בעלי דירות אחרים".