בוגרות שכבת י"ב באולפנת 'חורב' ירושלים החליטו לקדם את ה'הכתרה' שלהן — הצגת סיום הומוריסטית של השכבה המועלית בפני תלמידות בית הספר והצוות החינוכי לקראת פורים, באמצעות סרטון שמעורר היום (חמישי) סערה גדולה ברשת וזוכה לביקורות חריפות במיוחד. כותרתו: "אם האולפנא הייתה מזרחית".
1 צפייה בגלריה
הבנות שכיכבו בסרטון
הבנות שכיכבו בסרטון
הבנות שכיכבו בסרטון
(צילום מסך: מתוך הסרטון)
בסרטון, בנות השכבה עושות שימוש בסטריאוטיפים 'מזרחיים' גזעניים. כך לדוגמא הן השחירו את פניהן, מתקשרות בקולניות, יושבות על השולחנות בכיתה ומתחצפות למורה. את הציטוטים מפי חז"ל הן החליפו בתמונות של הרב עובדיה יוסף והבבא סאלי, ובמקום שירי ארץ ישראל הן קיפצו ומחאו כפיים לצלילי שירים ים-תיכוניים. נכון לרגע פרסום הכתבה, הסרטון הוסר אך כבר הספיק להיות מופץ מחדש.
הסרטון התקבל בתדהמה הן בקרב הורים של בנות שלומדות בבית הספר, והן בקרב תושבים שנחשפו לסרטון ברשתות החברתיות. "בעבר היו פה דיונים על כך שאין גזענות… הנה התשובה. צפיתי בגועל ובהלם. הייתי רוצה לשמוע מה התגובה של האולפנא - שיקחו אחריות ושיכניסו תכנים של רב תרבותיות", הגיב אחד הגולשים.

עוד בחדשות:
אחר הוסיף: "בהלם שבימינו ההפרדה היא עדיין כל כך הרמטית, ש'השכיבנו' למשל נחשב 'שלהם'". אמא אחת כתבה כך: "בעיקר עצוב לי עליהן על כך שבנות בשנת 2023 עדיין חיות בסביבה כ"כ חד גונית ששמה דגש על העדתיות… חוץ מזה האולפנא הזו בעבר לפחות הייתה ידועה באפליה בקבלת בנות ממוצא מזרחי". אחרת הוסיפה: "כואב לי על הספרדיות שמן הסתם לומדות שם. על האמהות שנאלצו לצפות בחרפה הזאת ולחייך כדי לא לקלקל". "זה סרטון משפיל, מזעזע ובאופן אישי נעלבתי. הילדות האלה, ההורים שלהן, והמחנכים.ות שלהם כולם צריכים להתבייש בעצמם".
מאולפנת חורב נמסר בתגובה: "מדובר בסרטון שטוב שלא היה בא לעולם, ובשגגה שנפלה תחת ידינו. האולפנה מתנצלת ומצטערת על תוכנו על אף שנעשה על ידי תלמידות כסאטירה ופרודיה במסגרת אירועי פורים. כל מי שנחשף לפעילות האולפנה לאורך השנים יודע כי אינו משקף כלל את הנעשה באולפנה שמביאה לידי ביטוי באופן הרמוני ואמיתי את החיבור בין העדות והגוונים השונים בחברה הישראלית. צוות האולפנה יתכנס בשבוע הבא לדיון בו יופקו לקחים על מנת שדבר דומה לא יישנה. זאת, יחד עם עבודה חינוכית שתיעשה מול צוותי החינוך ותלמידות האולפנה".
מהעירייה נמסר: "האולפנה שייכת לרשת פרטית ואינה בבעלות עירונית. יחד עם זאת, העירייה ומינהל החינוך העירוני רואים בחומרה את הסוגיה ופועלים לבירור נסיבות המקרה אל מול הנהלת אולפנת חורב".
פורסם לראשונה: 18:12, 13.04.23