יסמין ג'אבר גרמה להלם באחד המקומות הכי פסטורליים בירושלים – הספרייה הלאומית בגבעת רם. לפי האישומיים, היא חיה חיים כפולים כספרנית שקטה מצד אחד, וכאשה שמנהלת קשרים בינלאומיים עם ארגון הטרור 'חיזבאללה' ועם כוח קודס האיראני. השבוע, כחמישה חודשים לאחר התפוצצות הפרשה, מובאת כאן לראשונה עדותו של חברה, חאזם ספדי, ובה פרטים חדשים בנושא, כמו גם התייחסות ראשונה של ג'אבר לפרשה שבה היא מככבת.
3 צפייה בגלריה
יסמין ג׳אבר עם פעילי חיזבאללה וכוח קודס
יסמין ג׳אבר עם פעילי חיזבאללה וכוח קודס
יסמין ג׳אבר עם פעילי חיזבאללה וכוח קודס
(צילום: מתוך הרשת)

הלם בגבעת רם

(הפרשה מתפוצצת)
ג'אבר, תושבת העיר העתיקה בירושלים ועובדת בספרייה הלאומית, נעצרה באוגוסט בשנה שעברה, מעצר שהדהים את הקולגות לעבודה. החשד היה כי היא פעלה בשירות כוח קודס האיראני וחיזבאללה לגיוס ישראלים ופלסטינים לביצוע פעילות טרור בישראל. במעקב המודיעיני הממושך של שב"כ, שנגמר במעצרה בידי המשטרה, נחשפו גם אופן הפעילות והפגישות שהתקיימו בטורקיה.
מאז גיוסה בידי חיזבאללה, בביקור בכנס שערכה לפני כמה שנים בלבנון, עמדה ג'אבר בקשר חשאי עם מפעילה, באמצעות העברת מסרים חשאיים מוסכמים ברשתות החברתיות. היא עשתה זאת, כך באישום, בהתאם לתדרוך בטחוני והנחיות שקיבלה מארגון חיזבאללה.
ג'אבר מואשמת כיום בעבירות של מגע עם סוכן חוץ, חברות פעילה בארגון טרור ופעולה ברכוש למטרות טרור.
לאחרונה עלה על דוכן העדים במשפט של שופטת המחוזי בירושלים חנה לומפ עד בשם חאזם ספדי. זהו האדם שעימו ניהלה ג'אבר קשר רומנטי, והוא שפך אור חדש על חייה האישיים של מי שהסעירה ועדיין מסעירה את הגופים הבטחוניים בארץ.
"אני מכיר את יסמין מאז שנת 2015", הוא פתח את עדותו. "התחלנו לעבוד ביחד בספרייה הלאומית והיו בינינו יחסים רומנטיים".

התקפי קנאה

("הייתי מקנא לה הרבה")
ספדי נשאל על טיסותיה התכופות של ג'אבר ללבנון. "אני זוכר שהיא נסעה בחודש פברואר של שנת 2016. בתקופה הזו היא לא היתה מדברת איתי כי לא היתה קליטה בלבנון. במדינה הזו המצב רע מבחינת חיבור לאינטרנט. מה שאני זוכר הוא שהיא לא היתה שולחת לי הרבה הודעות. כשהיא חזרה מלבנון הרגשתי שהיא מתרחקת ממני. הייתי עצוב מאוד וניסיתי לדעת מה הסיבה. הייתי שולח לה הודעות עם השאלה 'למה התרחקת ממני?' אבל היא לא ענתה לי. לא ידעתי מה הסיבה לכך שהיא מתעלמת מההודעות שלי. ברגע שג'אבר חזרה היא התרחקה ממני, לא היינו קרובים כפי שהיינו בעבר. צפיתי שמישהו חדש נכנס לחיים שלה, שאלתי אותה אם עכשיו את הופכת להיות דתייה. היא אמרה לי לא, אבל אני רוצה להתרחק".
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצר ב"זום" של ג'אבר
הארכת מעצר ב"זום" של ג'אבר
הארכת מעצר ב"זום" של ג'אבר
(צילום: שלו שלום)
בהמשך מספר ספדי בבית המשפט על התקפי הקנאה שפיתח כלפי ג'אבר. לפי האישום, באותו זמן היא כבר ניהלה מגעים להצטרף לשורות ארגון חיזבאללה. "אני זוכר שהייתי מקנא הרבה ליסמין והייתי מנסה לדעת בדיוק אם היא ביחסים עם מישהו אחר, לכן הייתי שואל אותה על הרבה אנשים אצלה שנמצאים באינסטגרם, כדי לדעת אם היא עזבה אותי בגלל אנשים אחרים או בגללי".

האינסטגרם החשוד

('הזקן' נכנס לחיי יסמין)
על פי כתב האישום, במהלך ביקורה בלבנון ג'אבר נפגשה עם אדם המכונה 'הזקן', שעל פי החשד מגייס צעירים לארגון חיזבאללה, כאשר על פי האישום "נענתה הנאשמת לבקשת 'הזקן' לפעול במסגרת החיזבאללה". בעדותו של ספדי הוא מתאר כי נתקל בחשבון אינסטגרם לא רגיל. "יש מישהו שראיתי אותו באינסטגרם. הוא בן אדם שאין לו תמונות, אבל הרגשתי שיש לה יחסים איתו ושהיא התרחקה ממני בגללו. אני זוכר שמאוד קינאתי לה ורק רציתי לדעת מי הוא. שאלתי את סאלם (חברתה של יסמין), והיא סיפרה לי שהוא זקן או משהו כזה - משורר. בחקירות שב"כ הם הקפידו על השם הזה. יסמין אמרה לי שאין יחסים בינה לבין אף אחד ואל תדאג, ואחרי זה אמרה לי תירגע אין שום דבר".
3 צפייה בגלריה
פרופיל האינסטגרם ששימש לקשר החשאי
פרופיל האינסטגרם ששימש לקשר החשאי
פרופיל האינסטגרם ששימש לקשר החשאי
(.)
ספדי מתאר כי למרות הירידה בקשר עם ג'אבר, השניים ניסו לשקמו וטסו יחדיו לגיאורגיה. "היו מקשים עליה בנמל התעופה ולכן העדיפה לטוס דרך ירדן, משם יותר קל. המצב בינינו לא השתפר, נשארנו כמו שהיינו אבל היחסים בינינו לא היו כמו בעבר".

פגישה בעין כרם

("עובדת עם הג'מעה")
עוד מתאר ספדי כי זמן קצר לאחר חזרתם לארץ הוא נפגש עם יסמין בשטח פתוח באזור עין כרם. "אני זוכר שהיא אמרה לי: 'אני עובדת עם אנשים ולכן היחסים שלנו הם פחות'. ניסיתי לדעת מי האנשים האלה, שאלתי אותה מי הם והיא אמרה לי: 'די זה מה שאתה צריך לדעת ואתה לא צריך לדעת משהו מעבר לזה'. יסמין אמרה לי עוד שהיא עובדת עם הג'מעה (סלנג בערבית למילה החבר'ה; ל"ת). שאלתי אותה איזו ג'מעה? היא אמרה שלא תספר לי יותר מזה וזה הדבר היחיד שהיא יכולה לספר לי".
גם חברתה של ג'אבר, יסמין אל־קאדי, תושבת רמאללה - מסרה עדות על קשריה עם כוכבת הפרשה. "ג'אבר היא חברה שלי. אנחנו מכירות חמש שנים ונפגשנו בפעם הראשונה בלבנון ומאז נשארנו בקשר". על דרך ההיכרות סיפרה: "הייתי מוזמנת לכנס, לא באופן אישי. זו היתה הזמנה כללית וגם יסמין היתה שם. אז לא ידעתי שיש קשר בין הכנס הזה לחיזבאללה".

העדות של יסמין

(ההצעה של 'הזקן')
בתשובתה של יסמין ג'אבר לכתב האישום, שאף היא מפורסמת לראשונה, הנאשמת מכחישה את המיוחס לה כי השתתפה בכנס של החיזבאללה וטוענת כי לא ידעה שמדובר בפעילות הקשורה לארגון. "במסגרת הכנס נערך סיור לכלל המשתתפים במקומות בעלי זיקה לסכסוך הערבי ישראלי, בדגש על הסוגיה הפלסטינית".
על השיחות עם 'הזקן' מחיזבאללה במטרה להתגייס לארגון טוענים עורכי דינה: "מוכחש כי הנאשמת נענתה להצעה לפעול במסגרת החיזבאללה. 'הזקן' הציע לה לעשות כן, אך הנאשמת השתתקה ולא הביעה את רצונה לסרב לכך מן הטעם שחשה נבוכה מאוד, אי־נוחות וחשש מן המעמד לנוכח פער הגילים, תוכן הדברים והעובדה שהלכה למעשה הנוכחים היו זרים לה".
עכשיו, בעקבות המענה לכתב האישום שבו היא מכחישה כל מעורבות בניסיון לפעול עבור חיזבאללה - בכוונת הפרקליטות לזמן לבית המשפט את ראש צוות החוקרים בשירות הביטחון הכללי ואת גובי ההודעות שמסרה יסמין ג'אבר.