אלפי קנסות חולקו בכביש בגין במקטע שבו יורדים לרמות מכיוון צפון בגלל נתיב תחבורה ציבורית שמקשה על נהגים להשתלב בתנועה. לטענת סגן ראש העיר אריה קינג (מאוחדים) אין שום הצדקה לקיומו של הנתיב ויש לבטלו.
מדובר בקטע שבו נתקלים נהגים שמגיעים ממודיעין לירושלים. במקטע קצר זה ישנם ארבעה נתיבים: הנתיב הימני הוא נתיב השתלבות לרמות ומיועד לרכבים, הנתיב השני מימין הוא נתיב תחבורה ציבורית, שני הנתיבים השמאליים הם נתיבים רגילים. כשנהג רכב רוצה לעבור מהנתיב השלישי או הרביעי על מנת להיכנס לרמות, הוא חייב לעבור את נתיב התחבורה הציבורית ושם, כך מתלוננים הנהגים, אין מספיק זמן כך שרבים מהם מקבלים קנס על נסיעה בנת"צ.
"אני בנת"צ הצדקה", טוען קינג שקיבל פניות רבות בנושא, "אין מספיק תנועה של תחבורה ציבורית שם. נסעתי למקום ובדקתי. במשך שעה עבר בנתיב רק אוטובוס אחד. ההגדרות של מתי זה שווה ומתי זה לא שווה, הן הגדרות של משרד התחבורה, כמה אוטובוסים צריכים לעבור כדי שיהיה מוצדק לבטל נתיב תחבורה לטובת תחבורה ציבורית", הוא מסביר. "הנתונים לפי מספר קווי האוטובוס שמופיעים בתוכנית אב לתחבורה ומוביט אינם מספקים, כמעט ואין תנועה שם".
לפי נתוני העירייה, מתחילת השנה ניתנו במקטע בגין 23,081 קנסות על נסיעה בנת"צ. לדברי קינג, מדובר בקנסות לא מוצדקים. "זו בעצם מלכודת לנהג - או שאתה מוותר על השתלבות לרמות ומגיע עד הכניסה לעיר, שזה עוד כמעט 3 קילומטר נסיעה, ואז חוזר את כל הדרך חזרה, או שאתה חותך את נתיב התחבורה הציבורית ואז מסתכן בתאונה או בתמונה עם דוח".
בימים האחרונים פנה קינג למשרד התחבורה ולצוות תכנית אב לתחבורה בבקשה שהם יגישו המלצה כדי לבטל את הנת"צ, עד שתהיה הצדקה מבחינת תחבורה ציבורית.
"אם אומרים שבעוד שבוע הולכים להביא לתוואי הזה 30 אוטובוסים לשעה, אז אין ברירה, אבל כרגע אין שם תנועה בכלל באמצע היום. גם בשעה 2-3 בלילה מי שנוסע שם מקבל דוח. למה?", הוא שואל. "קודם כל צריך לבטל מיידית את הדוחות ובמקביל לבחון את הצורך האם יש בנתיב הזה".
מהעירייה נמסר: "עיריית ירושלים מקימה נתיבי תחבורה ציבורית לעידוד השימוש והעדפת תחבורה ציבורית. לפני כשנה הוארך נתיב ההשתלבות על מנת שלנהגים יהיה מספיק זמן ומקום להשתלב. האכיפה בנתיב מבוצעת בין השעות 6:00 ל-22:0 בימים א'-ה' וביום שישי עד השעה 15:00.
"בנת"צ יש כיום 25 נסיעות אוטובוס בשעת השיא. בשנים הקרובות היקף הנסיעה צפוי להתרחב, בכפוף ליישום תוספות ושינויים באשכולות שירות שונים.
"הנת"צ מהווה חלק מציר העדפה לתחבורה ציבורית בציר בגין, אשר המשכו לכיוון דרום, בין מחלף גולדה מאיר למחלף קרית משה נמצא בהקמה בימים אלו".