אחרי שלא הצליח להכניס אפילו נציג אחד בבחירות הקודמות, משה ליאון מסתער על המועצה וממש ממול מחכה לו קרב קשה עם האיחוד בראשות יוסי חביליו שינסה למנוע חזרה על בזבוז קולות החילונים.
3 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

ביום שלישי הקרוב, ה-27 בפברואר 2024, יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות בצל המלחמה המתמשכת בעזה ונראה שהקרב האמיתי יהיה על חלוקת המנדטים במועצת העיר. אז איך עברה הקדנציה האחרונה על כל אחד מהמועמדים? רגע לפני שהקלפיות נפתחות, ישבנו איתם לשיחה

משה ליאון | יו"ר סיעת ירושלים אחת


רצינו ולא הספקנו: "עדיין לא הספקנו לפתור את בעיית התחבורה והפקקים, אבל אנחנו בהחלט בדרך לשם".
הישג בקדנציה החולפת: "לצד מהפכות הניקיון והתחבורה בולטת מכל היא מהפכת הדיור. הצלחנו לשלש את קצב מתן אישורי הבנייה ואנחנו יוצרים בעיר היצע דירות בכל הגדלים ורמות המחיר, לצד פתרונות ברי השגה, והכל תוך העמדת הסביבה וההגנה שלה בחזית העשייה העירונית. יש לנו בשורות רבות ובמרכזן הבשורה בלבן, שהמצליחה להציל את עמק לבן, היער והמעיינות בלי להפחית ממספר יחידות הדיור שנבנה באזורים אלה".

3 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
משה ליאון
(צילום: יואב דודקביץ')

יחסי דתיים-חילונים: "אחד הדברים שבהם אני גאה הוא ההצלחה להביא למצב שבו יש שיח מקיים בין הקהילות בירושלים, רצון ויכולת לחיים אלה לצד אלה. השיח הזה הביא לשקט בעיר שלא היה כמותו והוא החליף שנים של מתח ומדון בתקופה שקדמה. יש היום בירושלים יותר אחדות מאשר בקרב המדינה כולה".
דבר ראשון לאחר הבחירות: "בעיית החוכרים של אדמות הכנסייה. למרות שאין מדובר בעניין עירוני מובהק ולעירייה לכאורה אין בו חלק. מדובר בבעיה עצומה של ירושלמים שמרחפת עליהם עננה כבדה וחשש לגורל הנכס החשוב ביותר שלהם".
עם מי לא נשב בקואליציה: "אני לא מאמין בחרמות מכל סוג. אשמח לשתף את כולם".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "שינוי במגמת ההגירה השלילית מהעיר. מדובר בתופעה ארוכת שנים שפוגעת בגיוון של האוכלוסייה והרחיקה מהעיר רבים מהכוחות הטובים שבה. זה לא פשוט אבל אני אופטימי".
איך מונעים הגירה של חילונים: "ראשית דיור בר השגה, המותאם לצעירים ולמשפחות צעירות וחדשות: בשנים האחרונות שילשנו את התחלות הבנייה בעיר, לאחר מכן פרנסה איכותית וזה נעשה על ידי עידוד מסחר ותעסוקה מתקדמת.
איך מתמודדים עם מצב שבו ירושלים הופכת ליותר ענייה: "זה לא נכון שירושלים הופכת לענייה יותר. זה נכון שבירושלים חרדים ותושבי מזרח ירושלים עם ילודה רבה מצד אחד ושמירה על אופי חיים מסורתי מהצד האחר שביחד יוצרים הכנסה מועטה למשפחות גדולות. אבל זה עניין של בחירה באורחות חיים ולא נובע ממצוקה".
איך צריך להתמודד עם קיצונים שמתנגדים להחלטת הרוב בעניין הרכבת הקלה והסטטוס קוו: "אנחנו מאמינים בצורך בשמירה על החוק ועל הסדר ולא מוכנים להתפשר על כך. מי שמטפל בכך הם כוחות הביטחון והשיטור. אנחנו מצידנו משתדלים לנהל שיח מפשר ומרגיע, עם ראשי כל הקהילות. השמירה על הסטטוס קוו חשובה ומרכזית".
מילה טובה ליריב: "אני לא רואה באף מתמודד או רשימה יריבים שלי, אלא רואה בהם קולגות שדרכי מעט שונה משלהם".

יוסי חביליו יו"ר האיחוד הירושלמי

בקדנציה הקודמת חביליו עמד בראש סיעה של מנדט, כיום עומד בראשות גוף המאחד את יש עתיד, מרצ, העבודה וקבוצת "חוזה חדש".
רצינו ולא הספקנו: "אספנו מאות התנגדויות לבורג׳ חליפה, המגדל הענק המתוכנן בהר הרצל, ובכוונתנו להמשיך להיאבק בתכנית הבינוי השערורייתית הזו לאחר הבחירות. הפקעת הנוף העירוני לטובת מגדל המנותק מהעיר, ממש בין הר הרצל ליד ושם - הוא ביזוי כבוד הנופלים מעבר לכך, יש גם פגיעה בכפר הציורי עין כרם שהוא נכס דת, תרבות ותיירות. כשוועדת התכנון והבנייה לא תישלט על ידי בעלי אינטרסים צרים אלא תייצג את האינטרס הממלכתי של ירושלים ושל תושביה - נהפוך את ההחלטה ונשמור על צביון ירושלים, תושביה ונכסיה".
3 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
יוסי חביליו
(צילום: ישראל כהן)

הישג בקדנציה החולפת: "שמרנו על השבת של הציבור הממלכתי והליברלי - בריכת הר חומה תיפתח בשבת, מנענו את סגירת הכביש בין רמת שרת לבי"ס בויאר בשבת ואת פאב המפלצת בשבת. גם שמרנו על ציביון העיר ירושלים כבירת ישראל ולא כסניף ההררי של בני ברק כשהסרנו את עמודי העירוב הלא-חוקיים ברמת שרת, כמו גם את השלטים המורים על הפרדה מגדרית במדרכות העיר. מנענו סגירת גנים ובתי ספר ממלכתיים, גם פעלנו לקידום נשים במרחב הציבורי. נלחמנו בכדי על השטחים הירוקים בעיר. ההישגים הבולטים היו הקמת פארק רובעי ומרכז ספורט בבית טיילור ועמק היובל במקום 1,100 יחידות דירות, שמירה על גבעת התורמוסים במצפתל, ועיכוב (בינתיים) של התוכניות לבנייה ברכס לבן וכרמית".
יחסי דתיים-חילונים: "חייבים להחזיר את התקווה לירושלים, עיר שפעם הייתה פעילה ושוקקת חיים, וכעת היא בסכנת נטישת צעירים, בגלל קידום אינטרסים מגזריים. ירושלים לא שייכת לחרדים, היא שייכת לכולנו - הישראלים. הסיעות החרדיות הודיעו שלא יישבו בקואליציה יחד עם האיחוד הירושלמי - אבל ככל שנהיה גדולים, לא תהיה להם ברירה".


דבר ראשון לאחר הבחירות: "ניישם את תוכנית 'מגן ירושלים' שנועדה לשפר את הביטחון בעיר. בעוד שראש העיר והנהלת העיר לא קיימו דיונים מספיקים על האתגרים הביטחוניים החדשים בעקבות ה-7 באוקטובר, אנחנו ניישם את התכנית של האיחוד הירושלמי שכוללת עיבוי מערך הכוננות, המשמר האזרחי והשיטור ברחבי העיר ואבטחת כל מוסדות החינוך, כולל גני הילדים".
עם מי לא נשב בקואליציה: "כל תושבי ירושלים יושבים ביחד, ולכן לא אנחנו נפסול אף אחד מתושביה - וזאת בתנאי שיקבלו את ירושלים כעיר ישראלית, ממלכתית וליברלית ויתנערו מגזענות, בורות ושנאה".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "אסור לירושלים להיהפך לעוד בני ברק. ירושלים צריכה להיות בירת ישראל וככזו - לשמור על אופיה הישראלי, הממלכתי והליברלי. רק ככה עיריית ירושלים תוכל לדאוג לכלל תושביה, ולא רק למגזרים מסוימים על חשבון האינטרס הציבורי הכללי".
איך מונעים הגירה של חילונים: "עיריית ירושלים מתעדפת כרגע את טובת הציבור החרדי על פני הצרכים של הציבור הממלכתי, והתיעדוף הזה נובע מרוב חרדי במועצת העיר. העניין הוא שהחרדים אינם רוב מבין תושבי ירושלים - אלא פשוט מצביעים באחוזים גבוהים יותר. הצעד הראשון בצמצום ההגירה כרוך בשינוי התמהיל של מועצת העיר, והכנסת יותר נציגים ונציגות ליברליים וחזקים כמו אלו של נבחרת ״האיחוד הירושלמי״. אנחנו נתעקש על התנאים שייטיבו עם האוכלוסיה היצרנית כדי להשאיר אותה בירושלים".
איך מתמודדים עם מצב שבו ירושלים הופכת ליותר ענייה: "קודם כל העירייה חייבת להפסיק לבזבז משאבים ולעודד פתיחת עוד ועוד מוסדות חינוך שאין בהם לימודי ליבה ושבוגריהם יוצאים ללא כישורים בסיסיים לשוק העבודה. אסור להנציח את העוני. מעבר לכך, צריך לחזק את ירושלים על ידי העברת המשרדים הממשלתיים ופעילותם אל ירושלים - כך, לצד תמריצים נוספים, נוכל להשיב לירושלים אוכלוסיה חזקה ומשכילה. יחד עם דיור בר השגה לזוגות צעירים וקידום התחדשות עירונית - כל אלה יעלו חזרה את הדירוג הסוציו-אקונומי של עיריית ירושלים.
איך צריך להתמודד עם קיצונים שמתנגדים להחלטת הרוב בעניין הרכבת הקלה והסטטוס קוו: "עיריית ירושלים חייבת להפסיק עם מדיניות ההכלה של הוונדליזם הקיצוני נגד העבודות בתוואי הרכבת הקלה. מדובר על נזק של מאות מיליוני שקלים וחודשי עיכוב רבים. צריך לדרוש ממשטרת ישראל לבצע מעצרים על בסיס קבוע, ולהגיש כתבי אישום".
מילה טובה ליריב: "ראש העיר הנוכחי, שיפר את הניקיון בירושלים".
פורסם לראשונה: 09:52, 23.02.24