מתגלגלים לאט: כל מי שעובר ברחוב יפו רואה תנועה של אינספור קורקינטים ואופניים חשמליים, אבל מעט מאוד רוכבים עושים שימוש באופניים של 'ירופאן'. אף שבתל אביב הקימו פרויקט של אופניים שיתופיים כבר ב־2011, מיזם דומה הושק בירושלים רק ביולי 2021, אחרי אינספור דחיות. בניסיון לעודד את התושבים לזנוח את כלי הרכב, העירייה יחד עם מפעילת השירות, חברת 'FSM סיטי מוביליטי', השקיעו בפרסום ושיווק. בין השאר הם יזמו מבצע השקה שכלל "30 דקות רכיבה חינם", ועשרת אלפים איש הורידו את האפליקציה ונרשמו לשירות.
2 צפייה בגלריה
אופניים מחכים לרוכבים. "נתוני השימוש אינם רלוונטיים"
אופניים מחכים לרוכבים. "נתוני השימוש אינם רלוונטיים"
אופניים מחכים לרוכבים. "נתוני השימוש אינם רלוונטיים"
(צילום: יצחק טסלר)


"נתוני השימוש אינם רלוונטיים"

כמעט שנה אחרי תחילת השירות ביקשנו לדעת כמה נסיעות בממוצע מתבצעות מדי יום. בעירייה סירבו לחשוף את המספרים, וגם מנכ"ל 'FSM סיטי מוביליטי' פרדי קלו בחר שלא לחשוף את המידע המלא: "נתוני השימוש אינם רלוונטיים מכיוון שאנחנו בתקופת הרצה", הוא טען השבוע, "מכיוון שעדיין שלב ב' לא הוקם, וללא שלב ב' אין הרבה אפשרויות לשימוש בתוך העיר".
קלו טוען שגם למשבר בענף התיירות יש השפעה מזיקה על הפרויקט. "אנחנו מחכים כמובן לתיירים, וחלק גדול מהמיזם מיועד לתיירים. מדובר במערך חדש מאוד שנמצא בחיתוליו. מייד אחרי הפסח אני מעריך שהמיזם יתחיל לעבוד בצורה מלאה, לאור השיפור במזג האוויר, השלמת שלב ב' וכניסת התיירים".
2 צפייה בגלריה
האופניים להשכרה בעיר
האופניים להשכרה בעיר
האופניים להשכרה בעיר
(צילום: איתן אילן)

אף שלפי הניסיון שנצבר בתל אביב, רבים מאוד מעדיפים שימוש בקורקינטים, קלו מגן על ההתעקשות של הרשות המקומית להשתמש באופניים, למרות שמדובר בעיר הררית. "הם מותאמים לטופוגרפיה העירונית ולעליות של ירושלים. האופניים עומדים בכל התקנים, הגבלת מהירות, חוזק, בלמים תקינים והתאמה גם למזג האוויר בישראל". עד פסח אמור להסתיים השלב השני במיזם, ואז יהיו בעיר 50 תחנות עגינה ו־400 אופניים, 60% מהם חשמליים והשאר ללא מנוע עזר.

"לפגוע שוב בציבור הפלורליסטי בעיר"

חבר מועצת העירייה יובב צור נדהם לגלות כי רק 15 תחנות יפעלו 7 ימים בשבוע, ואילו בשאר האזורים המתקנים ינוטרלו בשבתות וחגים. "הקואליציה של משה ליאון בוחרת לפגוע שוב בציבור הפלורליסטי בעיר", אמר צור, "והכל תחת הסכמתם של יוסי חביליו ולורה ורטון, ששוב בוחרים בכיסא במקום באידיאולוגיה. ירושלים חייבת לפתח קשת רחבה של פתרונות תחבורתיים, וזה נכון גם בסופ"שים, שבהם התחבורה הציבורית אינה פעילה.
"לא ייתכן שמשה ליאון ימנע מציבור שלם להשתמש באופניים בשבת בגלל שיקולים פוליטיים צרים. אני קורא לו לחזור בו מההחלטה ולפתוח את כל התחנות לשימוש בכל ימות השבוע". צור הבהיר השבוע כי הוא מתכוון להעלות את הדרישה להפסיק את הכפייה הדתית בנושא, בישיבה הקרובה של מועצת העיר.
בחברת 'FSM סיטי מוביליטי' ביקשו להדגיש כי בתחנות העגינה שיושבתו בשבת יהיה אפשר לשכור אופניים רגילים ורק באופניים החשמליים לא יהיה ניתן לעשות שימוש.
מהעירייה נמסר בתגובה: "בסופי השבוע ניתן יהיה לשכור אופניים רגילים בכל 50 תחנות העגינה. בכ-15 מתוכן תהיה אפשרות לשכור גם אופניים חשמליים. עד היום, נרשמו כ-10,000 משתמשים לאפליקצית ירופאן, באייפון ובאנדרואיד".