"נחצו כאן גבולות": טקס החניכה של תנועת הנוער בירושלים הפך למופע אימה של חלק מהמדריכים, שהיכו את הצעירים. בעקבות האירוע הקשה נסגר הסניף כולו לפעילות בשבת הקרובה. מדובר באירוע שבו אלה שעברו את הטקס הם ילדי שכבת כיתה ז'. עכשיו ההורים שוקלים לערב את המשטרה ולהגיש תלונות נגד בכירי התנועה.
2 צפייה בגלריה
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
אלימות באירוע ל"ג בעומר
(אילוסטרציה: shutterstock)
הטקס שבו מדובר התקיים בל"ג בעומר בסוף השבוע שעבר. זהו למעשה טקס המעבר המסורתי עבור שכבת כיתה ז', אלא שהוא יצא משליטה והגיע לידי אלימות פיזית מצד מדריכים וחניכים מהשכבה הבוגרת כלפי החניכים בשכבה הצעירה יותר. בכל שנה חניכים בשכבת ז' עוברים טקס השבעה כדי לעבור לשכבה הבוגרת. בדרך כלל הטקס כולל ירידה לשכיבות סמיכה, הרצות של החניכים מנקודה א' לנקודה ב' ועוד. אלא שהפעם אותו זובור שנתי יצא מכלל שליטה. הורים טוענים השבוע כי באלימות השתתפו גם מדריכים וגם חניכים מהשכבה הבוגרת.

״הבן שלי נשם אבק מהאדמה״

"הבן שלי חזר חבול ומוכה", סיפר אחד ההורים. "הוא טוען שמדריכים וחניכים בוגרים התנפלו עליהם, הטיחו אותם לרצפה, איימו והפחידו אותם שמי שבורח יחטוף יותר. הם דרכו עליו כדי שלא יקום. הוא מספר שנשם הרבה אבק מהאדמה וכמעט נחנק. הוא סיפר על חברים שניסו לברוח, ואז המדריכים אכן מימשו את איומם ורדפו אחריהם. חלק מהילדים הצליחו לברוח. היה חניך אחד שמנמן שהתנשף ורעד מפחד. אותו הם השיגו, הצמידו אותו לקיר וחבטו בו.
2 צפייה בגלריה
מדורה
מדורה
עם סיום המדורות אירע אירוע אלים
(צילום: מוטי קמחי)
"אני מזועזע מהאלימות הקשה שהילדים שלנו חוו בזמן שהם תחת אחריות המדריכים בתנועת הנוער. גם התגובה של התנועה בינתיים רפה מאוד. הרמת יד של מדריך על חניך היא קו אדום. מדריך שהרים יד על חניך צריך להיות מורחק מיידית מהתנועה לצמיתות. אין כל אפשרות אחרת. חניכים בוגרים שהרימו יד צריכים להיות מורחקים גם הם לתקופה משמעותית".
כאשר ההורים ניסו לברר את העניין מול הקומונרית (מרכזת הסניף התנועתי), היא אמרה להם כי היא נקראה למקום בעקבות האירוע וגערה במעורבים. אף שהטקס החריג התקיים בסביבות השעה שתיים וחצי בלילה, הפעילות לא נעצרה והחניכים נשארו במקום עד הבוקר.

"אירוע שחצה גבולות"

לאחר ביקורת של ההורים הוציאה מרכזת הסניף הודעה: "לצערנו ביום רביעי בלילה, עם סיום רוב המדורות במהלך חלקו האחרון של הלילה, התקיים אירוע אלימות בסניף שחצה גבולות. אנו רואים בחומרה אירוע זה ומטפלים בו במלוא הרצינות וכובד הראש. אין שום סובלנות כלפי אלימות בסניף, ואנו לא ניתן לה מקום. לאחר התייעצות ראשונית, אנו מבטלים את הפעילות בשבת הקרובה. מייד ביום ראשון תתכנס פגישה עם כלל הגורמים לטפל בתופעה ולגדוע אותה מהשורש. אנו מבקשים שתנצלו את השבת הזאת לדבר עם ילדיכם על חומרת ההתנהגות הזאת וחוסר הכלתה, וכמובן נשמח שתפנו בעצמכם או תפנו אלינו מידע, מחשבות או דברים שחשוב שנכיר ונוכל לטפל ולהתייחס בהמשך. אנו כאן לטפל באירוע ובמשמעויות שלו".
מתנועת הנוער נמסר בתגובה: "אנו מכירים את פרטי המקרה לעומקם, והטיפול בו החל כבר במהלכו. נציין כי המקרה אירע חרף האיסור שהציבה מרכזת הסניף על קיום הטקס. מפאת חומרת הדברים, הורינו על סגירת הסניף לפעילות בשבת האחרונה. בשלב זה אנחנו עדיין אוספים עוד פרטים על מנת לקבל תמונה שלמה יותר של מה שהתרחש באירוע, יחד עם גורמי מקצוע ובתיאום הגורמים בעיריית ירושלים שמלווים את המקרה יחד איתנו. התנועה פועלת לייצר בסניפיה אקלים חינוכי וסביבה מוגנת ומגלה אפס סובלנות לאירועי אלימות מכל סוג. התנועה לא תהסס ובמידת הצורך יינקטו צעדים משמעתיים נוספים".