עיריית ירושלים, באמצעות מינהל החינוך העירוני, ערכה אתמול (ב') את כנס הפעיל המצטיין – בו נבחרו בני ובנות הנוער שהצטיינו בשנה האחרונה בפעילות התנדבותית וחברתית. תעודות ההערכה ניתנו לפעילים על ידי סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך, חגית משה. האירוע נערך במסגרת שבוע החינוך הירושלמי – החוגג את החינוך הירושלמי ומוקיר את פעילות צוותי החינוך בעיר.
1 צפייה בגלריה
כלל המצטיינים וסגנית ראש העירייה, חגית משה
כלל המצטיינים וסגנית ראש העירייה, חגית משה
כלל המצטיינים וסגנית ראש העירייה, חגית משה
(צילום: דוברות העירייה)

אלו הפעילים המצטיינים:

מרגו נמאמוב - מתיכון יאסא למדעים ואומנויות
נמאמוב התנדבה במרכז למידה בשכונת בית צפאפא, בו העבירה קורס עברית לנשים מהמגזר הערבי שאינן דוברות עברית כלל, דבר שמהווה עבורן מכשול בקבלה לעבודה, ללימודים, ובהתנהלות השוטפת. בנוסף, היא התנדבה גם בפרויקט "אחים ואחיות" – המפעיל חונכות אישית של תלמידי תיכון עם תלמידי היסודי. נמאמוב התנדבה לרכז את כלל הפעילות ההתנדבותית בפרויקט, ללוות את כל תלמידי התיכון המתנדבים, ודאגה שהפעילות תמשיך להתקיים כסדרה גם בזמן מגפת הקורונה. נמאמוב מתנדבת גם ב"קשת" - קהילה שיקומית לבוגרים עם צרכים מיוחדים, שמפעילה בתים המיועדים לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, בהם קשיי קשב ולמידה, התנהגות מאתגרת, ונכויות פיזיות ברמות תפקוד שונות. נמאמוב אחראית על תלמידות שמתנדבות בארגון, ונפגשת באופן קבוע עם אחד הדיירים.
אחמד עבידיה - בית הספר אפאק
במהלך שלוש שנות התיכון, התנדב עבידיה בספריית העירייה, בה דאג לסדר והארגון, הדריך קבוצות תלמידים וגם הקריא סיפורים לילדים צעירים ממנו. בנוסף, התנדב במד"א והתנסה בכלים בעזרה ראשונה. עבידיה מתנדב גם במוזיאון האסלאם בהדרכת קבוצות. גם בבית ספרו מתמיד אחמד בעשייה חיובית ומשמש כמדריך בקבוצת הביטחון והבטיחות של בית הספר.
ניתאי לרר – תיכון תורני הימלפרב
לרר הוא נגן ומוזיקאי מחונן, שרותם את כשרונו המוזיקלי עבור התנדבות. מכיתה ט' עד כיתה י"ב ניתאי היה שותף לפרויקט "מלאכי שיר" בו מתנדבים מנגנים בבתי אבות ומנעימים את זמנם של הקשישים, וכיום הוא משמש כרכז הפרויקט. לרר חבר בתזמורת הבית ספרית, ומוביל את התזמורת לנגן במרכזי יום לקשישים, בתי חולים, גני ילדים ובגנים לחינוך מיוחד.
נעם בן זקן - מדרשיית הרטמן
בן זקן מתנדבת זו השנה השישית בתנועת הנוער כנפיים של קרמבו. החל מכיתה ח' היא תפקדה כחונכת, וחנכה ילד עם שיתוק מוחין ופיגור בתפקוד נמוך. בהמשך חנכה את ילדה אשר משותקת כמעט בכל גופה. לאחר מכן, הדריכה בן זקן את שכבת ז' של הסניף. מכיתה י"א היא פועלת כרכזת שכבה בוגרת ואחראית על חברי השכבה הבוגרת בסניף. במסגרת תפקידה, היא מלווה וחונכת את הפעילים, בונה פעילות חינוכית, מובילה אירועי שיא, וחברה בצוות הוביל של הסניף. בנוסף, משמשת בן זקן כיושבת ראש ועדה במודל האו"ם ומובילה את מיזמי ההתנדבות השכבתיים בבית ספרה.
אוריה גודמן - בית הספר אוולינה
גודמן מתנדבת בעמותת "שלוה", שם היא מדריכה סיורים לקבוצות, פעלה כמגייסת תרומות ועזרה לתכנן את ״קבוצת שלוה״ במרתון ירושלים. בנוסף היא התנדבה בארגון 'מעגל הידידות', המעניק תמיכה לילדים עם צרכים מיוחדים ולמשפחותיהם. גודמן מגיעה כל שבוע מתחילת שנה ונפגשת עם ילד בן 6 עם אוטיזם בביתו לפעילות משותפת. גודמן גם משמשת כשגרירה ברשת – היא הוכשרה על ידי משרד החוץ להילחם באנטישמיות ובתוכן אנטי ציוני ברשתות החברתיות. נוסף על כל אלה היא התנדבה והפעילה את 'מועדון המעשים הטובים' בשכונת בקעה - תוכנית המוקדשת ללמד את הילדים על ״מעשים טובים״ ולארגן פעולות חסד, דוגמת כתיבת מכתבים מעודדים לילדים שחיים באזור עוטף עזה, והכנת סלי מזון למשפחות נזקקות.
לביא בנימין - התיכון ליד האוניברסיטה
בנימין היה ממובילי הקמת הסניף השני בירושלים של "כנפיים של קרמבו" המיועד לצעירים עם ובלי צרכים מיוחדים. בנימין מהווה דמות מרכזית בהתנהלות השוטפת של התנועה והסניף כולו. בנוסף, הוא יוזם ומנהל פרויקטים התנדבותיים בבית ספרו - במסגרת זו הוביל יחד עם חבריו לשכבה את חגיגות פורים בתקופת הקורונה לתלמידים הצעירים, ויזם וארגן "יום ורוד" להעלאת המודעות לסרטן השד ולגיוס כספים.
עפרי אמויאל - בית הספר המסורתי
אמויאל מובילה מיזם ייחודי שמטרתו להנגיש ולהכיר את עולם הפוליטיקה לבני נוער. מטרת המיזם היא הנגשת מושגים, הסברת עמדות פוליטיות, וסיוע בהבנת המפה הפוליטית בישראל – כדי שעולם תוכן זה יהיה נגיש ומוכר יותר לבני נוער, זאת כחלק מתוכנית 'קו הזינוק, הפועלת לקידום יזמות בקרב בני נוער. בנוסף, עפרי משמשת כחונכת בפרויקט "שמחה לילד", עמותה המתמקדת בילדים שחולים במחלות כרוניות וגנטיות ובילדים אשר נמצאים בשיקום, ומלווה ילד במסגרת עמותה זו.
דניאל גנס - בית הספר דרכא רנה קאסן
בשנות ההתנדבות הראשונות של גנס הוא פעל בבית החולים שערי צדק והיה לעזר לצוות הרפואי. בנוסף התנדב גם בקבוצת הכדורגל אותה אוהד, הפועל ירושלים, ועזר לאמן את קבוצת הילדים. גנס הצטרף למועצת הנוער של פסגת זאב, ונבחר לכהן כיושב ראש המועצה ולהוביל אותה. במסגרת המועצה הוביל יחד עם חבריו מעגלי שיח ביום השואה, חלוקת משלוחי מנות לכוחות שנאבקו במגיפת הקורונה, והיום מוביל מהלך שנועד להוציא את בני הנוער בשכונה לפארקים ולגנים במקום להישאר עם המסכים בבית.
אלון גבאי - בית הספר זיו ומרקס
גבאי משתתף בתכנית תבל של ארגון - StandWithUsתכנית בינלאומית למנהיגות ודיפלומטיה שמטרתה לקדם חינוך אודות ישראל ולהיאבק באנטישמיות. בין היתר, אלון לקח על עצמו יוזמה והוביל את פרויקט ConnecTeen – פרויקט ראשון מסוגו בו כל משתתף בתוכנית יצר קשר עם בן נוער מארה"ב, כדי להעניק לו מידע על ישראל בתקופת הקורונה.
שכבת י"ב בבית הספר הרטמן
באקט יוצא דופן, הוחלט להעניק את פרס הפעילות החברתית המצטיינת גם לשכבה שלמה בבית ספר, ולא רק לפעיל בודד. זאת, כיוון שכל השכבה פועלת יחד במיזמים התנדבותיים קיימים וחדשים מזה מספר שנים. בין הפרויקטים שמובילים התלמידים:
מיזם "צדקא": במסגרתו רוכשים התלמידים סלי מזון מחקלאים עבור הקהילה של בית הספר והשכונה.
מיזם "קשישי": בו התלמידים דואגים להכין ארוחה חמה לקשישים בשכונה ולחלק אותה במהלך יום שישי. במסגרת המיזם התלמידים מתחברים לקשישים, משוחחים איתם ומשמשים להם כעזר גם בתחומים אחרים.
מיזם "שאר ירקות": בו התלמידים אוספים ירקות המיועדים לזריקה בשוק הסיטונאי, ממיינים את הירקות, מבשלים מהם ארוחות, ומחלקים לאוכלוסיות מוחלשות בסוף השבוע.
התנדבות בתוכנית לאסירים בשיקום: התלמידים מגיעים לבית לאסירים בשיקום, יוצרים איתם קשר, ויוצאים לפעילות התנדבותית משותפת, על מנת לסייע בשילובם מחדש בקהילה.
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "החינוך הירושלמי חותר למצוינות וליזמות לא רק באפיק הלימודי, אלא שואף לטעת בקרב הנוער הירושלמי ערכים ורגישות ומעורבות בקהילה. זו זכות גדולה להוקיר להם תודה והערכה. יישר כוח!"
סגנית ראש עיריית ירושלים ומחזיקת תיק החינוך, חגית משה: "מערכת החינוך היא הקטר של העיר ירושלים. מערכת החינוך על כל חלקיה היא מנוע הצמיחה, עמוד השדרה של החברה, והגורם המרכזי להבטחת פריחה תרבותית, וצמיחה כלכלית. בורכנו בעיר המאפשרת לכל אחת ואחד מהתושבים למצוא את המסגרת החינוכית הנכונה והמתאימה לתפיסת עולמו, אמונותיו והשקפותיו. בתי הספר בעיר מפעילים תוכניות לימוד חלוציות שמובילות את מערכת החינוך הירושלמית להיות בירת החינוך של ישראל".