אפקט הקורונה ב-2021: שני ברים מוכרים במרכז ירושלים סגרו השבוע את שעריהם. אחרי כ-6 שנים נסגר פאב ה'חורקו' ואחרי יותר מ-12 שנים נסגר גם פאב ה'גלן' .
4 צפייה בגלריה
בר ה'חורקו' וה'גלן'
בר ה'חורקו' וה'גלן'
בר ה'חורקו' וה'גלן'
(צילום: איתמר שי ולאון שוורץ)
שנת 2020 הסתיימה, שנה שרבים ממתגים אותה כשנה הנוראית לעסקים. אלא שנראה כי לפחות תחילת שנת 2021 גוררת אחריה שאריות מהשנה הקודמת לה. בימים האחרונים מנסה איתמר שי, הבעלים של הפאב החורקו שפועל כבר מ-2015, למכור את תכולת הפאב ולצמצם נזקים. אלא שהשבוע ננעלו דלתות הפאב בפעם האחרונה. את איתמר תפסנו לשיחה בדיוק כשהוא מקפל את החפצים האחרונים ששימשו את הבליינים בפאב. חפצים שכבר הספיקו להעלות אבק בארבעת החודשים האחרונים, חודשים בהם גזירות הקורונה אילצו את הלקוחות להדיר ממנו את רגליהם.
"הפאב היה מאוד פופולארי בקרב קהילת הצעירים והסטודנטים הליברליים של האיזור", סיפר שי, "היינו שני חבר'ה מגרעין הנח"ל שהקימו את הבר. שמנו דגש על מחירים חברתיים ואינטימיות. היה לנו כיף פה, והמשכנו לפעול בחמש השנים הללו כי אהבו אותנו. המקום הוא קטן יחסית וביתי - זה היה הקטע של הפאב. היה הרבה יותר חשוב לנו האווירה של המשפחתיות מאשר האווירה הבליינית כפי שניתן למצוא בבארים האחרים באיזור. נראה שזה קרץ לאנשים, כי למרות המקום הקטן, היו ממלאים אותו כל ערב כ-50-70 צעירים. הרבה מאוד אנשים בעיר מכירים אותנו באופן כללי וישבו אצלנו פעם".
4 צפייה בגלריה
פאב ה'חורקו'
פאב ה'חורקו'
פאב ה'חורקו'
(צילום: איתמר שי)
ההחלטה לעזוב את המקום הייתה יחסית מיידית, וכרגע לשי לא נותרה ברירה אלא לפנות את תכולת הפאב בהקדם. מהלקוחות הקבועים שלו הוא נפרד במכירת בקבוקי אלכוהול וכיסאות בר במחירי עסק קורס.
גם לאון שוורץ, בעלי בר 'הגלן' בו נמכרו מעל 500 סוגי וויקי ו-20 סוגי בירות סגר את המקום השבוע. בשיחה עם מיינט הוא סיפר על התחושות: "הקורונה שאבה ממני את כל מה שנחסך במהלך השנים הללו. אני ממורמר ובדיכאון. אני לא מצליח להירדם, גם ככה אני בקושי ישן שנה, אבל זה מה יש. הקושי היחידי כאן היא של המדינה. כל מה שקיבלתי מדינה זה 6 אלף שקלים". לשוורץ ישנם שני עסקים נוספים במרכז העיר, 'בירתנו' - חנות בירה ומסעדה שכיום עברה למתכונת של מכולת, ו'מחילת הארנב' (rabbit hole) – בר קוקטיילים.
4 צפייה בגלריה
בר ה'גלן'
בר ה'גלן'
בר ה'גלן'
(צילום: לאון שוורץ )
הרבה עסקים פתחו פרויקט מימון המונים, ניסית?
"לא רציתי ולא אעשה את זה מסיבה פשוטה - בהד סטארט אם אתה מגייס לדוגמא 100 אלף, בפועל מה שאתה מקבל זה 60 אלף, כל השאר הולך על אגרות, מיסוי וכו'. אני לא אוהב תרומות ומתנות".
כיצד הגיבו הבליינים לסגירה?
"שמחתי לשמוע על התחושות שלהם. פנה אליי לקוח שלא שמעת ממנו כי הוא עבר לגור בחו"ל. קיבלתי הודעה מלקוחות מפינלנד, מאנגליה, מחצי מהמדינות באירופה. חלק כתבו לי 'כבר לא יהיה לנו למה לחזור לירושלים'. ההודעות היו מעודדות ומשמחות. אחת הלקוחות אמרה לי שבזכות ה'גלן' היא לא התאבדה".
4 צפייה בגלריה
בר ה'גלן'
בר ה'גלן'
בר ה'גלן'
(צילום: באדיבות לאון שוורץ)
שוורץ שוקל לפתוח מקום אחר, אך לא בישראל, אלא באירופה. "הסיבה היא ששם קיבלו פיצוי שיוויוני והיה להם כסף לבנק לשכירות הבאה".
אולי משהו קצת אופטימי לסיום.
"אחת הבעיות שלי שאני מאוד מקשיב לתקשורת וקורא. לא לכולם יהיה חיסונים, אי אפשר לדעת איך הדברים יתנהלו במדינה הזו".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים