לזכרו של החייל ערן דן גור: הדס כהן (26) נענתה למשפחתו החייל ערן דן גור ז"ל משכונת גילה שביקשה לכתוב שיר ראשון לזכרו.
ערן נפל בקרב ברצועת עזה ב-1 במרץ 2008 במבצע "חורף חם" שערך צה"ל בצפון רצועת עזה שנועד להרחיק חוליות של יורי רקטות לעבר ישראל. ערן היה אמור להישאר בבסיס לתורנות מטבח, אך התעקש לצאת עם חבריו לפעילות, ולתרום את חלקו. במהלך חילופי אש קשים עם חמושים בג'באליה, רובם משורות החמאס, נהרג ערן מפגיעת טיל אר-פי-ג'י.
("שיר לערן". ביצוע: שירה גבריאלוב. מילים: הדס כהן. לחן: עמרי קסטן )
"בת דודתו פנתה אליי וסיפרה לי שערן שנהרג במהלך מבצע 'חורף חם' ברצועת עזה. קיבלתי משפטים ותיאורים על ערן וסרטונים לזכרו, ואיגדתי בהשראתם את 'שיר לערן'", סיפרה הדס והוסיפה כי בן דודתה עמית בוסידן ז"ל שירת באותה הפלוגה עם ערן באותו החיל בהפרש של שנים בודדות ונהרג במבצע "חומות מגן" בג'נין ב-2002.
את השיר שכתבה לזכרו של ערן היא שלחה למלחין עמרי קסטן, ויחד הם העבירו אותו לזמרת שירה גבריאלוב שהתחברה מיד והתגייסה לבצע אותו. כך גם היה לגבי שיתוף הפעולה עם הציירת שירן ברקוביץ', שהחייתה את ערן בדרכה שלה בקליפ.
"כולנו התאחדו למטרה אחת - שהשיר יקבל חיים. שלושה ימים לפני שהשיר התפרסם, הודענו למשפחה שיש פרויקט", סיפרה הדס ל-mynet ירושלים, "כשאמו שמעה על כך היא מאוד התרגשה. נוצר קשר בינינו מאוד מיוחד. זהו השיר הראשון שנכתב עבורו. כולנו הסכמנו שהשיר הזה הגיע בזמן הנכון והוא נותן נחמה קטנה למשפחה".
2 צפייה בגלריה
מרי וערן דגן גור
מרי וערן דגן גור
מרי וערן דן גור
(צילום: באדיבות המשפחה)
אמו של ערן, מרי סיפרה על ההתרגשות כששמעה את השיר: "הדס שלחה לי את השיר כמה ימים קודם לכן, וכששמעתי אותו לבד - התרסקתי. לא הפסקתי לבכות. אין לי מילים להודות לה, בשביל המשפחה שיר כזה זה עולם ומלואו. כל האזכרה נשמע את השיר. באתי להר הרצל והשמעתי לו את השיר. זה שיקף את כל הרגשות שלי וכל הכאב של השנים, שכל הזמן אנחנו רק חושבים, והוא איתי כל רגע וכל שניה".
איך לדעתך ערן היה מגיב לשיר?
"הוא היה אומר שהגזמתי. הוא היה צנוע והיה ילד מושלם שכל רגע בחיים הביא לי נחת, גם חכם ויפה, ממש מושלם. ועם המושלמות הזו היתה לו צניעות וחיוך ביישני. הוא היה אומר 'אמא תפסיקי באמת הגזמת'. אני בטוחה שהוא היה נבוך מהשיר".
"כך יוכלו להכיר את ערן דרך השיר, פיסה מערן שלוקחים איתנו. כך אנחנו מנציחים אותו דרך הלבבות של האנשים. השיר נתן לנו המון כוחות, עם הסגר והצמצום וההתכנסות הזו פתאום יש חשיפה וערן שוב על 'הבמה' בשבילי".
2 צפייה בגלריה
מרי וערן דגן גור
מרי וערן דגן גור
מרי וערן דן גור
(צילום: באדיבות המשפחה)
"דווקא בגלל המצב שהיינו סגורים, אני בד"כ עושה אזכרה ענקית, והשבוע היתה אזכרה של 10 אנשים. השיר נתן לנו המון כוחות, עם הסגר והצמצום וההתכנסות הזו פתאום יש חשיפה וערן שוב על 'הבמה' בישבילי".
שירה גבריאלוב שביצעה את השיר סיפרה ל-mynet ירושלים כי כאשר הדס שלחה לה את השיר היא לא יכלה להתעלם מהתחושות שצפו בעקבות המילים והסיפור האישי. "חזרתי אל הדס מיד. את השיר ביצעתי מחדר המקלחת שהפך לחדר הקלטות קטן ותוך שלושה ימים השיר כבר החל לקבל צורה יחד עם האיור של שירן ברקוביץ'", סיפרה גבריאלוב, "הכתיבה מאוד מרגשת. כאילו קיבלתי הצצה לחיים של מישהו אחר. היה חשוב להירתם ולקחת חלק בפרויקט המיוחד הזה במיוחד משום שלא מספיק עושים. הקורונה הפכה את התהליך למסובך. אם אפשר לתת מעצמי חזרה - זה בהחלט חשוב".
∙ ביצוע: שירה גבריאלוב; מילים: הדס כהן; לחן והפקה מוזיקלית: עמרי קסטן; מיקס ומאסטרינג: עופר פרוינד; ציור וצילום קליפ: שירן ברקוביץ