הפרויקט נסגר: 'פרויקט הפונדק' במרכז העיר צפוי להיסגר השבוע בשל חובות כלכליים. הפונדק נפתח בקול תרועה רמה לפני כ-4 שנים ב-2018. הרעיון היה פשוט – לנצל מקום אסטרטגי במרכז העיר שאין לו דורש, ולהקים מרכז תרבות אלטרנטיבי-עצמאי. לצורך כך, בעלי המקום הסבו נכס נטוש של בנק שעמד 15 שנה במרכז העיר ללא שימוש והפכו אותו לאכסניה ומרכז תרבות שלא נתמך על ידי העירייה או הממשלה. כך, הבטיחו לעצמם את חופש הביטוי היצירתי לדבר גם על נושאים חברתיים בוערים בעיר.
2 צפייה בגלריה
מועדון הפונדק במרכז העיר
מועדון הפונדק במרכז העיר
מועדון הפונדק במרכז העיר
(צילום: רוני בהיר)

"נושאים שהרבה פעמים מאוד ממודרים מהמרחב האומנותי כשהפטרון הוא מי שעליו הביקורת", אמר בעל המקום, עמרי רותם ל-mynet ירושלים, "אנחנו נמצאים בעיר שבו הנושאים הללו בוערים. 500 מטר מהפונדק יש מחנה פליטים, יש שסעים בעיר של יהודים-ערבים, חילונים-דתיים. לתרבות יש הרבה כוח גם בלחבר בין האנשים וגם להרחיב את התודעה ולייצר מודעות לקהל הרחב. הפרויקט עבד טוב, המועדון התמלא מיד, כבר מהרגע הראשון. זה היה לא נורמאלי. נראה היה שהעיר הייתה צמאה למועדון של מסיבות והופעות ואירועי תוכן מעניינים ומורכבים. המועדון משך אליו אנשים מכל הצבעים והגילאים – מסטודנטים ועד אנשים בני ארבעים, אבל בעיקר היפסטרים שמאלנים".
מה שטרף את הקלפים עבור 'הפונדק' באופן לא מפתיע, היה גם הפעם הקורונה עם התיאבון הבלתי נלאה. "בזמן המגיפה הפכנו למעין מרכז חברתי מאוד וגרו אצלנו אנשים בהוסטל, נוצרה ממש קהילה של אנשים שעברו לגור במקום במיוחד בזמן הסגרים. מעין קומונה מעניינת. אלו היו שנתיים מדהימות: העברנו סדנאות אחד לשני, הרבה מעונת המחאה עברה דרכנו ומתוכנו, התעסקנו בתרבות החופש למול הסגרים וההגבלות. בגלל שהיינו פעילים בלי פחד, אז זה גם משך אלינו אנשים שעד אותו הזמן לא רצו שום קשר עם מערב העיר והצלחנו לפתוח דלתות. כך שלשמחתנו גם הרבה גבולות נמסו וממזרח העיר התחילו להגיע אלינו אנשים שבחיים לא נכנסים לעסקים של יהודים. הם עשו אצלנו את שיעורי הסלסה שלהם ושיעורי ערבית. אבל הקורונה נגמרה, וכמעט שלא קיבלנו מענקים או תמיכה מהמדינה - למרות המיסים והארנונה ששילמנו.
2 צפייה בגלריה
אירוע הידברות במועדון
אירוע הידברות במועדון
אירוע הידברות במועדון
(צילום: אורי דגן)

"נכנסו לחובות גדולים, ועשינו קמפיין גיוס בו הצלחנו לגייס כ-200 אלף שקלים שסגר קצת חובות. ככה משכנו עוד שנה. אבל האומיקרון שהגיע בינואר ישר אחרי הסילבסטר יצר בור שהיה קשה למלא. הסתבכנו כלכלית ובפועל מה שקרה הוא שאנחנו לא מצליחים להתאושש. לבעל הבית שלנו נגמרה הסבלנות ואנחנו חייבים לצאת מהנכס בשבוע הבא".
אירוע הסגירה הראשון התקיים אתמול בפונדק ומתוכננים אירועים נוספים בכל ערב עד סוף השבוע. "אנשים נוהרים בהמוניהם. אני מופתע מרמת התגובות. נראה שיש אבל על לכתנו. אני מקבל מאות הודעות ותגובות, אנשים אפילו הוציאו מודעות אבל - הייתי מופתע מכמה שאנשים לקחו את זה קשה ".
צעירים מודאגים אף פנו אל לשכת ראש העירייה, משה ליאון בניסיון למנוע את רוע הגזירה. ביום ראשון הקרוב יתקיים מפגש עם בעלי המקום ויועצי ראש העירייה בניסיון למצוא פתרון ביניים. "יכול להיות שזה יוליד איזה משהו, אבל זה קצת Too little too late. עם זאת אולי כדאי לנו לקבל את ההצעה במקום שרשת שופרסל שמתעניינת בנכס תירש את הפונדק", סיכם רותם בעצב.