למרבה הצער, אין כמעט עיר ברחבי ישראל שלא נפגעו בה מ"העוקץ הרוסי". התסריט פשוט: אנשים מקבלים שיחת טלפון לא מזוהה בשעה הכי פחות צפויה, עונים מהלחץ ואז נכנעים לתכתיבים שבסופו של דבר מרוקנים את כל חשבונות הבנק שלהם.
3 צפייה בגלריה
כרטיסי האשראי שמצאה המשטרה
כרטיסי האשראי שמצאה המשטרה
כרטיסי האשראי שמצאה המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה)

זה החל בשנת 2021, כשתושבי המדינה עדיין היו בבהלה מגלי הקורונה, ומאז העוקץ רק הלך והשתכלל ואלפים רבים כבר נפלו בפח. ולא מדובר בכסף קטן: במשטרת ישראל משערים שהגנבים הכניסו לכיסם עשרות מיליוני שקלים.

'הבכיר מהבנק'


"מדובר בעוקץ הכי גדול ומתוחכם שהיה בעשור האחרון בישראל. אנשים נאלצים למכור דירות, מכוניות, לפתוח תוכניות חיסכון וקרנות השתלמות כדי להעביר לאותם מתחזים", מספר ל"ידיעות תקשורת" אלי ליבקינד, מפקד יחידת ההונאה בימ"ר ירושלים, "להערכתי, בכל יום יש עשרות אזרחים תמימים שנופלים למלכודת של הנוכלים הללו, והשיטה רק הולכת ומשתכללת".

3 צפייה בגלריה
אלי ליבקינד מפקד יחידת ההונאה בימ"ר ירושלים
אלי ליבקינד מפקד יחידת ההונאה בימ"ר ירושלים
אלי ליבקינד מפקד יחידת ההונאה בימ"ר ירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)

הנה דוגמא עדכנית: לפני חמישה שבועות קיבל אלכסנדר בן ה-82 מפתח תקוה שיחת טלפון ממארק, "טכנאי" כביכול של חברת "הוט" שטען כי יש לו בעיות בקו הטלפון ועליו לתקן אותו. האיש ידע את כל הפרטים – תעודת זהות, כתובת מדויקת ועוד. אלכסנדר סיפר למשטרה, כי לא חשד בדבר: "הוא דיבר רוסית, לא שיערתי שמדובר בנוכל". מארק שכנע את אלכסנדר לרכוש טלפון נייד חדש, בטענה שהישן מקולקל ועושה רעשים.
עברו שעות בודדות ואלכסנדר קיבל שיחה מאדם שאמר לו כי הוא מנהל יחידת הביטחון בבנק וטען כי מישהו ניסה לבצע עסקה לא חוקית בכרטיס האשראי שמסר קודם לכן בטלפון: "הוא הסביר שהאקרים תקפו את חשבון הבנק וחסמו את הגישה שלי לשם". אלכסנדר סמך את ידיו על פקיד הבנק שהתקשר, וקיווה שתוך שני ימי עסקים ישלחו לו כרטיס אשראי חדש, והוא אף התקשר חזרה למספר הטלפון שנתן לו מנהל יחידת הסייבר של הבנק: "ענתה לי עובדת נחמדה שאמרה לי שהכסף שלי בסיכון והנושא הועבר לטיפול משטרת ישראל. היא אף ביקשה שאשלח לה עם מונית עם כל חמשת כרטיסי האשראי שיש ברשותי – כדי למנוע את המשך גניבת הכספים".
אלכסנדר חשד מעט, אך לאחר דקות ספורות בלבד קיבל שיחת וידאו טלפונית משני "קציני המשטרה" סרגיי וניקולאי. אלכסנדר: "ניקולאי עלה מולי בשיחת וידאו כשהוא לבוש במדי קצין משטרה עם דגל ישראל ברקע בחדר ותמונה של נשיא המדינה. לא הייתה לי סיבה לפקפק לרגע שלא מדובר בשוטרים".
בתמימותו הרבה, אלכסנדר העביר ל"שוטרים" גישה לחשבון הבנק, כדי למנוע השתלטות של האקרים על חשבונו. בסך הכל כ-1.3 מיליון שקל נשאבו מכל חשבונותיו, שהועברו בתוך שניות לחברות השקעות בחו"ל. רק לאחר כמה ימים, כשהגיע פיזית לסניף הבנק שלו כדי לברר מה קורה עם הכסף שהעביר "למקום בטוח", התברר שנפל קורבן לרשת הנוכלים המתוחכמת: "זה כסף שחסכתי כל חיי. אני שבור, אשתי ואני חטפנו מכה קשה".

"חטפתי כאפה לפנים"


ויקטור מירושלים, בשנות ה־60 לחייו, נעקץ על ידי אותה רשת נוכלים בסכום של כחצי מיליון שקלים: "הבנק התקשר ואמר שהופקד אצלי בטעות סכום של 100 אלף שקל, ועלי להחזיר אותו מיד, אחרת יתבעו אותי ותוגש נגדי תלונה במשטרה". ויקטור סיפר בתלונתו למשטרה כי היתה זו שעת ערב, הבנק היה סגור ולא היה עם מי לדבר: "מנהלת בכירה מהבנק ביקשה את הקוד הסודי לכרטיס האשראי כדי שתוכל להחזיר את הכסף שהועבר אליי בטעות".
מבלי לחשוד בדבר, ויקטור העביר לה את המספר, אולם הגיע למחרת בבוקר לבנק כדי לשאול מדוע הם מבצעים טעויות שכאלה. אז התברר לו שנפל קורבן ל'עוקץ הרוסי' והתאדה לו כל חשבון העובר ושב, נשברו כל תוכניות החיסכון ולמעשה רוקנו לו את החשבון בחצי מיליון שקל. "כל חיי עבדתי קשה כדי שיהיה לי מעט כסף לפנסיה, לעזור כמה שאוכל לילדים ולנכדים, עכשיו כלום. חשבתי להתאבד".

3 צפייה בגלריה
הקשיש מראשון לציון הסתבך
הקשיש מראשון לציון הסתבך
(צילום המחשה: canva)

אלון מבאר שבע נעקץ לפני כשבוע בסכום של 250 אלף שקל: "אני בודק וחושד בכל דבר, לא פראייר, ואמרתי לעצמי שאני האחרון שאי פעם ייפול להונאות מסוג זה. בחיים לא הצליחו לעקוץ אותי בשקל, אבל הפעם אכלתי אותה בענק". אלון קיבל שיחת טלפון חסויה באישון לילה, ומתוך קורי שינה ענה לטלפון. אשה הציגה עצמה כמנהלת תחום הסייבר בבנק שבו מופקדים כספיו, וטענה שהאקרים פרצו לחשבונו: "חשבתי שאולי זו הונאה, ואפילו ניסיתי להיכנס לאפליקציה של הבנק ולא הצלחתי. חשבתי שאולי זו בעיה אמיתית, והיא ביקשה שאעביר לה את פרטי החשבון שלי, אחרת לא יישאר לי כסף בחשבון".
למחרת התקשר אלון לפקיד הבנק האמיתי שלו, ושאל מדוע הבנק העביר רבע מיליון שקל מהחשבון שלו לכל מיני חברות השקעה. "אחרי שעה של בדיקות הבנתי שרשת מתחזים הפילה אותי בפח. הם יודעים להתאים את עצמם לא רק לאוכלוסייה הרוסית, אלא גם לישראלית ודוברי העברית - חטפתי כאפה לפנים. זה הכסף ששמרתי לסגור משכנתא על הדירה".

הצלצול הגורלי


גם בוריס מערד מספר שהתקשרו אליו ביום שישי לפני שבוע: "בדיוק עם כניסת השבת, מתקשרים אליי מהבנק בדחיפות ואומרים שבטעות הופקדו אצלי 25 אלף שקל ששייכים ללקוח אחר, וחייבים להחזיר את הכסף בהקדם. הם שלחו לי נהג מונית על חשבונם כדי שאמסור לו את כרטיסי האשראי, והבטיחו שיחזירו לי אותם, אבל משכו לי מהחשבון 15 אלף שקל ביום שישי, ובשבת עוד 20 אלף שקל. הגעתי בראשון לבנק לברר מי התקשר אלי, והבנתי שעקצו אותי".
אלי ליבקינד, מפקד יחידת ההונאה בימ"ר ירושלים: "הנוכלים נוהגים להתחזות לטכנאים של חברות תקשורת, לקציני משטרה, וכן לעובדים בבנק ביחידות סייבר ומחלקות הביטחון. הם יודעים לענות בביטחון על כל שאלה, תוך שניות מעלים לשיחות את עובדי הבנק, מנהלי יחידת הסייבר והשוטרים והקצינים המתחזים. הכל באמינות מטורפת, כך שאין סיבה לחשוד".
כמה כסף כבר הספיקו לקחת?
"קשה לאמוד, זה יכול להגיע אפילו ל-50 מיליון שקל, כי אנחנו לא יודעים על כל המקרים, חלק מהאנשים מתביישים להגיע למשטרה, פוחדים לספר למשפחה שלהם על הטעות שעשו. ההערכה היא שהנוכלים הבריחו את הכספים לחו"ל לבני משפחה, השקיעו בחברות זרות, וחלק אפילו בזבזו על מכוניות יוקרה וחופשות מפנקות. עד היום לא הצלחנו לאתר את הכספים. הם כל כך מתוחכמים שהם יודעים להעלים הכל".

קראו גם:

לפני מספר ימים, חוקרי יחידת ההונאה בימ"ר ירושלים הצליחו לגעת בקצה הקרחון של הכנופיה וביססו תשתית ראייתית נגד שני תושבי צפון הארץ, בני 41 ו־81. יחידת התביעות המשטרתית של מחוז ירושלים הגישה נגדם תביעה בגין קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות בצוותא, עושק, קשירת קשר לעשות פשע, חדירה למחשב כדי לעבור עבירה, שימוש ברכיב חיוני באמצעי תשלום או מסירתו לאחר ועוד. אבל הכנופיה של "העוקץ הרוסי" עדיין חיה ובועטת - ראו הוזהרתם.

איך לא ליפול:


1. אין להעביר כספים ונתונים אישיים לאדם לא מוכר, לא מאומת ולא מוסמך.
2. לא למסור בטלפון פרטי אשראי או פרטים אישיים רגישים אחרים.
3. כשיש ספק, יש ליצור קשר יזום עם הבנק בטלפון של שירות לקוחות מוכר.
4. במידה ועולה חשד לניסיון הונאה, לפנות למשטרה ולדווח בהקדם.