1 צפייה בגלריה
יצחק זריהן. צילום: ענת יורובסקי
יצחק זריהן. צילום: ענת יורובסקי
יצחק זריהן. צילום: ענת יורובסקי
פרשת השוטר החשוד באונס כחלק מהליכי מיון ליחידה מובחרת שכלל אינה קיימת - הולכת ומסתעפת. השבוע מתגלים פרטים חדשים מחקירתו של יצחק זריהן (46), שוטר יחידת המעברים החשוד באונס וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. נגד זריהן, שנעצר תחילה בחשד לאונס חיילת אחת, התלוננו בשבוע האחרון לפחות עוד חמש חיילות נוספות. מעצרו הוארך עד ליום שני עד אז צפויה מח"ש להגיש נגדו הצהרת תובע.
הבטחות על הנייר
החשד אותו חוקרת מח"ש בנוגע לאופן פעילותו של זריהן חמור במיוחד ולפיו, השוטר הבטיח לגייס את החיילות ליחידה סודית ומובחרת שככל אינה קיימת.
לטענתו, העבודה ביחידה המובחרת כוללת הוצאת מידע מגורמים שונים, כאשר הדרך להוצאת מידע זה הינו דרך קיום יחסי מין של הנשים עם אותן גורמים. על פי החשד, זריהן הבטיח לחיילות "לאמן אותן" לבצע את אותה הוצאת מידע, דרך זה שישכב איתן בעצמו. כך, האמינו החיילות כי הן לוקחות חלק ב"קורס הכשרה" אותו מעביר להן השוטר.
לדברי נציגת מח"ש בדיון הארכת מעצרו השבוע: "מי שאמון על הכשרת הבנות לפעולות האלה הוא החשוד עצמו. הוא ילמד אותן מין אוראלי וכמות בלתי מוסברת של אקטים מיניים, כאשר הוא רודה בהן אם הן נרדמות". תיארה הנציגה את השיטה בה פעל לכאורה.
גיוס בשיטת הפירמידה
במח"ש ציינו כי זריהן חשוד בכך שהשתמש באותן חיילות שעבדו יחד עימו ביחידת המעברים, כדי לגייס דרכן נשים נוספות לנצל באופן הזה. "הוא עבד בשיטת הפירמידה: כאשר היו בנות שלא עמדו בסטנדרטים הוא הפך אותן למגייסות, וכל בחורה נוספת שהיו מביאות לו הוא היה אמור לשלם להן תמורת זה".
עם חלק מהנשים, ניהל זריהן קשר ארוך, כאשר לטענת מח"ש, אותו קשר כלל יחסים של התעמרות, הונאה לאורך זמן, ו"שליטה אבסולוטית" שלו בנשים. לדברי נציגת מח"ש: "הדעת לא יכולה לקבל את התוכן ואת האופן בו החשוד התעמר בהן ודיבר אליהן... הוא כל הזמן רדה בהן על הניסיון המיני שלהן וגרם להן לחשוב שלכן לא יגייס אותן ליחידה. מדובר בהתעמרות מתוחכמת לאורך זמן".
מין בחדרי מלון
לפני כשבוע וחצי הותר לפרסום שמו של זריהן. כזכור, חקירתו החלה לאחר שהוגשה נגדו תלונה על ידי חיילת ששירתה אף היא ביחידת המעברים, בשירות סדיר ובזמן האירועים הייתה כבת 19. החיילת הגישה את תלונתה רק בחודש האחרון, על אף שבמח"ש מעריכים כי המעשים נמשכו חודשים ארוכים. על פי החשד, זריהן שהכיר את מצוקותיה האישיות של החיילת הצעירה ואת המצב הכלכלי בו הייתה שרויה - הבטיח לגייס אותה ליחידה מובחרת במשטרה אותה כינה 'יחידת הצללים'.
לדברי מח"ש: "כחלק ממבחני הקבלה לאותה יחידה היא הייתה צריכה לשכב איתו בבתי מלון מספר רב של פעמים, ולקיים עימו מספר רב של יחסי מין בכל מפגש".
שיטת ההכשרה ל'יחידת הצללים': לימוד מין אוראלי 'אימון אישי' - שוכב עימן בעצמו קיום יחסי מין בבתי מלון ביצוע מספר אקטים מיניים בכל פגישה אין להירדם 'באמצע' הפגישה קיום "שליטה אבסולוטית" בנשים מי שלא עומדת ב'סטנדרטים' - הופכת למגייסת
(על פי החשדות של מח"ש)
וחוזר חלילה
עוד בתחילת חקירתו של זריהן הבהירו אנשי המחלקה לחקירות שוטרים כי ככל הנראה מדובר בדפוס פעולה חוזר. הכוונה היא כי קיימות אינדיקציות לכך שנשים נוספות נוצלו על ידי השוטר באופן הזה.
"אנחנו יודעים שיש נשים נוספות, כולן בעלות מאפיינים דומים", טענה בדיון נציגת מח"ש. "יש לנו אינדיקציה לזה שהאיש רצידיביסט - הפעילויות שלו חוזרות על עצמן, זאת לא הפעם הראשונה".
ואכן, מאז מעצרו, פנו במח"ש לנשים נוספות שעל פי החשד נפגעו מזריהן, וגבו את עדויותיהן של, כאמור, לפחות חמש נשים נוספות.
שופט בית משפט השלום בירושלים, אורן סילברמן, האריך השבוע את מעצרו של זריהן בשנית בחמישה ימים וציין: "החקירה התקדמה באופן משמעותי. התלונה המקורית קיבלה חיזוקים רבים".
יחידת המעברים בה שירת זריהן הפועלת בין היתר בעוטף ירושלים, וכפופה למשטרת ישראל, אך מתגייסים אליה חיילים וחיילות בשירות סדיר.