1 צפייה בגלריה
הרב ברלנד. צילום: עמית שאבי
הרב ברלנד. צילום: עמית שאבי
הרב ברלנד. צילום: עמית שאבי
כתב אישום הוגש היום (ראשון) נגד אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת 'שובו בנים'. ברלנד מואשם ב11 עבירות קבלת דבר במרמה, 7 עבירות עושק, עשרות עבירות ניסיון קבלת דבר במרמה וניסיון עושק, ועבירה אחת של ניסיון גרימת חבלה חמורה. בכתב האישום מפורטות לא פחות מ - 16 פרשיות שונות בהן על פי החשד ארעו המקרים.
במקרים אלה, ברלנד ומי מעוזריו, יצרו כלפי הפונים אליו מצגי שווא שונים לפיהם ברלנד הינו בעל כוחות מיוחדים לגרום לכך כי יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם. זאת, באמצעות תשלום סכומי כסף של אלפי שקלים לידיו.
מצגי השווא הנ"ל הוצגו על ידי ברלנד ועוזריו באמירות והבטחות ישירות לפונים וכן באמצעות יצירת תודעה ותדמית כוזבת בדבר סגולותיו, ותוך שימוש בכסות של "פדיון נפש" וניצול מעמדו של ברלנד כסמכות רוחנית ודתית עבור מאמיניו. על פי כתב האישום ברלנד אף עשה שימוש להשיג את מטרותיו במצבים קיצוניים כגון – תחיית המתים, החלמה מלאה ממחלות קשות וחשוכות מרפא, החלמה ממצבים רפואיים קבועים (כגון נכות) ומצבים רפואיים קשים, וכן היחלצות ממצבי דחק כגון מאסר או איתור נעדרים. לעיתים במסגרת מצגי השווא, עשה ברלנד שימוש בהמלצות על תכשירים או כדורים לגביהם מסר פרטים כוזבים.
על פי האישום, מצגי השווא הוצגו על ידי ברלנד לאורך שנים, באופן מתוכנן, שיטתי וסידרתי, כמיזם מרמתי מתוך מניע של בצע כסף. בתקופה נושא האישום, ברלנד נקט במצגי שווא כאמור בעשרות רבות של מקרים, שחלקם מפורטים להלן, והפיק וניסה להפיק באמצעותם הכנסה כספית של מיליוני שקלים.
בנוסף מואשם אליעזר ברלנד בכך שקרא לחברי קהילתו לפגוע בבני זוג מהקהילה על רקע עמדתו כי התנהגותם מנוגדת לדיני תורה. ברלנד הקליט הודעה בקולו בה קרא לתת להם מכות ולשבור להם את העצמות. ברלנד הורה להשמיע הודעה זאת באחד מאמצעי התקשורת של קהילת ״שובו בנים״.
בנוסף לכתב האישום, מבקשת הפרקליטות לעצור את ברלנד עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.
עו"ד ארז פדן, עו״ד עינת ברוכי יריב ועו״ד צור חוטה מפרקליטות מחוז ירושלים: "כתב האישום נגד אליעזר ברלנד מגולל פרשת מרמה ועושק חמורה במסגרתה ברלנד ניצל את מעמדו ואת מצוקותיהם של מאמיניו אשר פנו אליו לעזרה ולהצלה כדי להוציא מהם סכומי כסף גדולים באמצעות הבטחות כזב שונות. בגין מעשים אלה ייחסנו לו עשרות עבירות של קבלת דבר במרמה וניסיון קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק. בנוסף מואשם אליעזר ברלנד בכך שקרא לחברי קהילתו לתקוף ולשבור את ידיהם ורגליהם של בני זוג מקרב הקהילה אשר לשיטתו עברו על איסור תורני".