העומס הקשה בפילבוקס. דרך חברון | צילום: יואב דודקביץ'העומס הקשה בפילבוקס. דרך חברון | צילום: יואב דודקביץ'
העומס הקשה בפילבוקס. דרך חברון | צילום: יואב דודקביץ'
(העומס הקשה בפילבוקס. דרך חברון | צילום: יואב דודקביץ')
מדרום יתפתח העומס
מיקום: צומת הפילבוקס.
באילו צירים? דרך חברון, אשר וינר, האומן, משה ברעם.
מה עושים שם? הפרדה מפלסית וחפירת מנהרה מתחת לדרך חברון באורך של 300 מטר. מעל פני הקרקע יעבור קו של הרכבת הקלה. מטרת העבודות היא להקל את העומס, להסדיר את התנועה ולמעשה לאפשר את הגדלת נפחה בעתיד עם הקמת שכונת מורדות ארנונה. העבודות כוללות העתקת תשתיות, פיתוח ושיקום נופי, הקמת נתיב לשביל אופניים.
מתי ייגמר? בעוד ארבע שנים.
השורה התחתונה: כבר היום מורגשים בשעות הבוקר עומסי תנועה כבדים על דרך חברון מצומת הרוזמרין ועד ל'חאן'. ציר זה צובר את כל התנועה שמגיעה מכיוון גילה וגוש עציון, ונהיה אפילו יותר גדוש עם התחברות התנועה מרחוב ברעם בצומת הפילבוקס. לא קשה להסיק שהמצב השנה רק ילך ויחריף באחד האזורים המרכזיים בדרום העיר, ככל הנראה עד לסיום המיוחל ב־2023.
נבואת הזעם של ירמיהו
מיקום: כביש בר אילן.
באילו צירים? שדרות אשכול, הרחובות בר אילן וירמיהו.
מה עושים שם? עבודות תשתית להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה לחיבור בין צפון העיר לשכונת גילה, שצפויות להתחיל באפריל הקרוב. במסגרת העבודות יבוצעו גם העתקת תשתיות, חידוש ופיתוח עירוני. ציר רחוב ירמיהו יוכשר למסלול תחבורה ציבורית ויימשך משכונת רמת שלמה עד לתחנה המרכזית. הקטע הראשון מבוצע מרחוב הצבי בכניסה לעיר ועד לשמגר ברוממה. כמו כן יתבצעו עבודות תשתית לרכבת הקלה מבר אילן לשמגר, ובשדרות אשכול וזלמן שרגאי.
הכל למען הרכבת הקלה. העומס ברחוב ירמיהו | צילום: יואב דודקביץ'הכל למען הרכבת הקלה. העומס ברחוב ירמיהו | צילום: יואב דודקביץ'
הכל למען הרכבת הקלה. העומס ברחוב ירמיהו | צילום: יואב דודקביץ'
(הכל למען הרכבת הקלה. העומס ברחוב ירמיהו | צילום: יואב דודקביץ')
מתי ייגמר? בעוד ארבע שנים.
השורה התחתונה: אחד ממוקדי הפקקים הגדולים ביותר שיהיו ב־2020. ציר ירמיהו הוא אחת משתי החלופות לכניסה ויציאה מהעיר (החלופה השנייה היא שדרות הרצל), וכבר כיום הנסיעה בו, במיוחד בשעות השיא – היא פגוש אל פגוש. בעוד כחודשיים צפויים הפקקים להתגבר, והווייז יצבע את הכביש באדום, ולא רק בשעות השיא.
כך ייראה רחוב ירמיהו. הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושליםכך ייראה רחוב ירמיהו. הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים
כך ייראה רחוב ירמיהו. הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים
(כך ייראה רחוב ירמיהו. הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים)
עובדים מהבייט
מיקום: צומת ניות הגן הבוטני (מחלף בייט).
באילו צירים? כביש בזק, שח"ל, שדרות הרצוג.
מה עושים שם? הארכת כביש 16 הבינעירוני, שיגיע במנהרה מתחת לבית וגן אחרי שערי צדק. חמשת הרמזורים הקיימים כיום על הציר יבוטלו, והכביש יחובר ישירות לשדרות הרצוג תוך ביטול תוואי כביש בזק. הכביש יחובר במנהרה לבגין דרום, וכן יבוצע חיבור במחלף לבגין צפון. עוד מתוכננים הקמת שני גשרים להולכי רגל.
המהפך הצפוי במחלף בייט. הדמיה: תכנית אב לתחבורההמהפך הצפוי במחלף בייט. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
המהפך הצפוי במחלף בייט. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
(המהפך הצפוי במחלף בייט. הדמיה: תכנית אב לתחבורה)
עבודות לתוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה יבוצעו בצומת ללא הפרדה מפלסית. סביבת הגן הבוטני תפותח ותורחב כתוצאה מביטול כביש בזק, ועל גביו יוקמו טיילת ושבילי אופניים. בסמוך לגן יוכשר חניון 'חנה וסע', שאליו תהיה גישה ישירות מבגין.
משך העבודות: ארבע שנים.
השורה התחתונה: אומנם תושבי ניות וגבעת מרדכי רשמו ניצחון בהתנגדותם לתוכניות המקוריות, אך הם כבר בכוננות ספיגה. בהחלט צפויה תקופה תחבורתית לא קלה בכניסות לשכונות ובתוכן, אך הפתרון המוצע יהיה בהחלט טוב בהרבה מהשארת הכביש כפי שהוא, מה שהיה יוצר פקקי ענק ביציאה המתוכננת של כביש 16 ליד רמת בית הכרם.
ויוה לה פקק
מיקום: אזור הגבעה הצרפתית. פרט לצומת הגבעה, יתבצעו עבודות גם בצומתי הקברים ו'קוקה קולה'.
באילו צירים? יגאל אלון (כביש 9), דרך ים המלח (כביש 1 ), עוזי נרקיס.
מה עושים שם? הפרדה מפלסית. הסדרת שלושת הצמתים. מעבר הרכבת הקלה מעל למנהור. העתקת תשתיות חשמל, מים וביוב. כריית ארבע מנהרות: שתיים דו־מסלוליות לכל כיוון נסיעה מהגבעה לים המלח. בציר רמות-פסגת זאב יחצבו שתי מנהרות חד־מסלוליות לכל כיוון. האורך הכולל של המנהרות יעמוד על שלושה קילומטרים וחצי. בשלב ראשון יורחב הצומת ויתווספו נתיבים. בסמוך לצומת יוקם חניון חנה וסע על נחל צופים, שיכיל אלף מקומות חניה.
כך תיראה הרכבת הקלה ברחוב קציר בגבעה הצרפתית. הדמיה: תכנית אב לתחבורהכך תיראה הרכבת הקלה ברחוב קציר בגבעה הצרפתית. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
כך תיראה הרכבת הקלה ברחוב קציר בגבעה הצרפתית. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
(כך תיראה הרכבת הקלה ברחוב קציר בגבעה הצרפתית. הדמיה: תכנית אב לתחבורה)
כמה זה עולה לנו? מיליארד שקל.
מתי ייגמר? בעוד כארבע שנים.
השורה התחתונה: בהמשך צפויה התנועה בשדרות הר הצופים להצטמצם לנתיב אחד בלבד לכל כיוון. בהתחשב בכך שצומת הגבעה ממילא עמוס לעייפה, יהיה כדאי לגזור מרווח זמן נוסף בבקרים על המצב כיום, שבו נסיעה מהגשר של פסגת זאב עד לגבעה הצרפתית לוקחת בממוצע חצי שעה.
עומס ברמות קשות
מיקום: רמות.
באילו צירים? גולדה מאיר.
מה עושים שם? הקמת נתיב תחבורה ציבורית בכביש גולדה במטרה להקל את עומסי התנועה בעיר. בנתיב זה תתאפשר גם נסיעה שיתופית לכלי רכב פרטיים שבהם שלושה נוסעים ומעלה ('קארפול'). הנת"צ יימתח מהצומת הצפוני של רמות, מינץ־אצ"ג, עד גולדה מאיר–שדרות בגין, בכיוון אחד בלבד, מצפון לדרום. בפועל יבוצעו עבודות לשיפור הבטיחות בציר: הצבת גדרות ומעקות, ריצוף אבני שפה ואיי תנועה, הנגשת צמתים, ריבוד האספלט והעתקת רמזורים. במהלך העבודות צפויות חסימות חלקיות של נתיבים, אם כי בעירייה אומרים כי ישתדלו להימנע מביצוע בשעות העומס.
בסוף יהיה גם קארפול. העומס בגולדה מאיר | צילום: שלומי כהןבסוף יהיה גם קארפול. העומס בגולדה מאיר | צילום: שלומי כהן
בסוף יהיה גם קארפול. העומס בגולדה מאיר | צילום: שלומי כהן
(בסוף יהיה גם קארפול. העומס בגולדה מאיר | צילום: שלומי כהן)
מתי ייגמר? כנראה בחודש יוני השנה.
השורה התחתונה: לפחות התוכנית כוללת חניון חנה וסע זמני בקרבת צומת מינץ־אצ"ג בסמוך לכניסה לשכונת רמות מכיוון גבעת זאב, שיאפשר לנוסעים המגיעים מחוץ לעיר להחנות את רכבם ולעבור לתחבורה ציבורית ולעקוף את הפקקים.
חנה ותקע
מיקום: גילה.
באילו צירים? ברחובות צביה ויצחק והגננת בשכונה.
מה עושים שם? עבודות להקמת חניון בסמוך לתוואי הרכבת הקלה. במסגרת העבודות יבוצעו עבודות עפר להכשרת השטח, בניית קירות, שדרוג תשתיות, בניית חניון רכבים ופיתוח. בשטח כבר יש עבודות תשתית לקווי הרכבת הקלה: 'הקו הירוק', שיחבר את השכונה לאוניברסיטה בהר הצופים, ו'הקו הכחול', שיחבר בין גילה לרמות. בתום העבודות ניתן יהיה לנסוע ברכבת מגילה ה' לאורך רחוב הגננת, דרך דב יוסף, צומת פת והרצוג לכיוון התחנה המרכזית, וכן מרחוב הגננת לרדת לרוזמרין, דרך חברון, קרן היסוד והמלך ג'ורג'. לאורך השכונה ימוקמו שמונה תחנות נוסעים אשר ישמשו את שני הקווים.
הרכבת הקלה בגילה. הדמיה: תכנית אב לתחבורההרכבת הקלה בגילה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
הרכבת הקלה בגילה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
(הרכבת הקלה בגילה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה)
מתי ייגמר? בעוד כשנתיים.
השורה התחתונה: "יש גבול למה שהתושבים יכולים לשאת. כל מי שעבר בשבוע האחרון באזור צביה ויצחק כלפי הפארק ראה את הביזיון שנעשה: הצרו כבישים, לא מסיימים לעבוד על מקטע וכבר חופרים מקטע אחר. העירייה חייבת להתערב ולו במעט ולהקל את החיים עבור התושבים" (מתוך קבוצת ווטסאפ של תושבי השכונה).
סתימה בעורקים
מיקום: צומת פת.
באילו צירים? שדרות הרצוג, גולומב, יעקב פת, סן מרטין, ועד שח"ל בגבעת מרדכי.
מה עושים שם? לטובת מעבר חלק של הרכבת הקלה, שלא ייפגע מתנועת הרכבים, יבוצע שיקוע של הכביש לאורך 50 מטר בצומת, כשעל פני הקרקע תחלוף הרכבת לגילה פנייה שמאלה מהצומת. העתקת תשתיות, החלפת מערכות רימזור, הוספת שבילי אופניים, גריעת שטח מעמק הצבאים וגידורו מחדש. פיתוח סביבתי בדגש על שמירת החי והצומח בצד של עמק הצבאים. עבודות יום ולילה ועבודה במקביל במספר אזורים.
כך ייראה צומת פת. הדמיה: תכנית אב לתחבורהכך ייראה צומת פת. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
כך ייראה צומת פת. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
(כך ייראה צומת פת. הדמיה: תכנית אב לתחבורה)
מתי ייגמר? בעוד שלוש שנים.
השורה התחתונה: אפשר להתנחם בכך שלפחות שנה וחצי של עבודות ועומסים מאחורינו, שבמהלכם נותקו הרמזורים לשבוע שלם ואחד מקירות התמך קרס. אגב, אם לא די בנסיעה הממושכת, מסתבר שהרחבת הנתיבים ברחוב יעקב פת 'נגסה' ברחבות ובמשטחים ששימשו את העסקים והסטייקיות במקום, שנפגעו מכך, שלא להזכיר את הסניף של מאפיית נאמן שפונה ונהרס לחלוטין. חוץ מזה, תעבור עוד שנה עד להנחת המסילות.
הגוש שוב נצור
מיקום: בין גילה לגוש עציון.
באילו צירים? כביש 60 מצומת הרוזמרין בגילה עד ליישוב אלעזר.
מה עושים שם? עבודות להכפלת כביש 60. מדובר בחציבת שתי מנהרות נוספות לצד הקיימות והוספת שלושה נתיבים לשניים הקיימים, כך שיהיה כביש דו־מסלולי לכל כיוון ואחד מהם ישמש נתיב תחבורה ציבורית מתחלף בהתאם לשעות העומס. הרחבת הכביש תבוצע עד לצומת אלעזר.
מתי ייגמר? דצמבר 2023.
כביש 60. הדמיה: מתוך האתר של חברת מוריהכביש 60. הדמיה: מתוך האתר של חברת מוריה
כביש 60. הדמיה: מתוך האתר של חברת מוריה
(כביש 60. הדמיה: מתוך האתר של חברת מוריה)
השורה התחתונה: מאז הפשרת הבנייה ביו"ש נרשם היקף בנייה מסיבי ביותר בגוש עציון ובצור הדסה. כרגיל ההיערכות לכך נעשתה באיחור, ואת כביש המנהרות-גוש עציון גודשים מדי בוקר אלפי רכבים, אוטובוסים ומשאיות בדרכם לבירה, כשנסיעה של 25 דקות ללב העיר מתארכת לכמעט שעה פלוס בממוצע. עומסים נרשמים גם בכיוון הנגדי בשעות אחר הצהריים. רק תוסיפו לזה שאם מתרחשת תאונה בין המנהרות נמליץ להוריד את התנ"ך לפלייליסט שלכם.
תקועים על זמן שאול
מיקום: גבעת שאול.
באילו צירים? לאורך הרחובות כנפי נשרים, ימין אבות והרב צבי יהודה.
מה עושים שם? בגבעת שאול החלו לאחרונה בהכשרת התוואי לרכבת הקלה (כן, כן, הקו הירוק...). העבודות הן לצורך פיתוח תשתיות חשמל, מים וביוב, וכן יוכשרו קירות תמך ועבודות סלילה. לצידן יבוצעו גינון סביבתי וחידוש פני הרחוב והשטחים הציבוריים. במקביל מתבצעות עבודות להרחבת מעגל התנועה בכיכר הכניסה להר נוף. בצירים תהיה יותר ויותר תנועת כלים כבדים, שמאיטים את התנועה, אך עדיין לרשות הנהגים יהיו שני נתיבי נסיעה לכל כיוון לאורך כל הציר.
כך תיראה הרכבת הקלה בגבעת שאול. רחוב הרב צבי יהודה. הדמיה: תכנית אב לתחבורהכך תיראה הרכבת הקלה בגבעת שאול. רחוב הרב צבי יהודה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
כך תיראה הרכבת הקלה בגבעת שאול. רחוב הרב צבי יהודה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה
(כך תיראה הרכבת הקלה בגבעת שאול. רחוב הרב צבי יהודה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה)
מתי מתחילים? נמצא בביצוע.
מתי ייגמר? אי שם ב־2025.
השורה התחתונה: כנפי נשרים הוא הציר המרכזי של גבעת שאול, וככזה הוא נושא במרבית התנועה בשכונה. השדרות מובילות גם לשכונת הר נוף, שגם בתחומה מתבצעות עבודות הקשורות לסלילת כביש 16 (הכניסה המערבית החדשה לעיר). ככל שהעבודות ילכו ויתרחבו העומסים יהיו בהתאם. לפחות צפוי לתושבים באזור אור בקצה המנהרה, בדמות קו הרכבת הקלה.
ראש העירייה: "הכל למען התושבים"
מלשכת ראש העירייה נמסר: 'שדרוג רחובות וכבישים הם יעד אותו הגדרתי עם כניסתי לתפקיד, וכבר אנו רואים תוצאות בשטח. בשנה הקרובה נמשיך ונשקיע בכך תשומת לב ותקציב.
"שדרוג הרחובות והכבישים יכלול קרצוף וריבוד, שדרוג המדרכות והתקנת אבן משתלבת, נטיעת עצים, התקנת מערכות השקיה, ריהוט רחוב הכולל אשפתונים, ספסלים ותחנות אוטובוסים לפי הצורך. כמו כן יוחלפו עמודי תאורה שהתבלו, יוחלפו נורות הפנסים בנורות לד ויתווספו עמודי תאורה במקומות בהם התבלו או חסרים. בתום הריבוד יצבעו ויסומנו הכבישים על פי תוכנית סדורה לשדרוג וחידוש המרחב הציבורי.
"כאמור, העירייה תשקיע בשדרוג כבישים ומדרכות, במהלך השנה הקרובה (2020) נשקיע כ־200 מיליון שקל במשימה, דומה להשקעה שלנו בשנת 2019 - ופי ארבעה מאשר הושקע בשנת 2018. עשרות מיליוני שקלים נוספים יושקעו בשיפוץ רחובות במזרח ירושלים על פי תכנית החומש 3790, והכל למען התושבים!".
לגבי הרכבת הקלה נמסר: "מדובר בתקופת עבודה מאתגרת, הכוללת שינויים מהשגרה הידועה והמוכרת, אולם היא נעשית לטובת בניית רשת תחבורה מפותחת יותר, אפקטיבית יותר במטרה להפוך את ירושלים למטרופולין המודרני ביותר בארץ. כל פרויקט תחבורתי מלווה בפגישות משותפות עם התושבים במטרה למצוא פתרונות חלופיים, למען רווחתם. אנו ערים לאתגרי עומסי התנועה בעיר, בוחנים אותם לאורך כל הדרך ועושים את המיטב כדי להעניק פתרונות ראויים לתושבים. עם השלמת כל הפרויקטים המדוברים, ירושלים תהפוך לעיר הנגישה בהיבטי התחבורה הציבורית במדינה כולה. העירייה קשובה לתושבים ותמשיך לפעול לרווחתם".
עבודות התשתית מבוצעות ע"י חברת 'מוריה'.