2 צפייה בגלריה
אלי אריש. צילום ארכיון: שלומי כהן
אלי אריש. צילום ארכיון: שלומי כהן
אלי אריש. צילום ארכיון: שלומי כהן
ניסיון החיסול שעלול להחזיר את קרבות העבריינים לרחובות העיר: בכירים לשעבר במשטרת מחוז ירושלים מזהירים כי הירי שפצע קשה את העבריין המוכר אלי אריש לא ישאר ללא מענה.
רק ימים ספורים עברו מאז שאריש, אחד השמות המוכרים והוותיקים בעולם הפשע הירושלמי, נורה בסמוך לביתו בשכונת רמות. הוא הובהל לבית החולים, שם נותח כשמצבו מוגדר קשה. נכון לכתיבת שורות אלו הוא טרם יצא מהמצב הקשה. אלא שכעת החשש הוא משובה של מלחמת כנופיות לרחובות העיר, לאחר תקופה של שקט יחסי.
מטען מתחת לרכב
הירי ביום שני בשבוע שעבר רחוק מלהיות הפעם הראשונה בה נעשים ניסיונות לפגוע באריש. עוד בשנת 2003 סיכלה המשטרה ניסיון הנחת מטען חבלה מתחת לרכבו של אריש, בידי אדם שנתפס בסמוך לביתו כשהוא נושא עמו ארבע לבנות חבלה במשקל קילוגרם כל אחת. בשנת 2006 סוכל ניסיון נוסף להניח מטען חבלה מתחת לרכבו של אריש. אז נענה ניסיון זה בנקמה מטעם מקורביו, שנתפסו גם הם בכניסה לעיר עם כלי נשק ומשתיקי קול. תגובת נוספות שנראו בעבר בסכסוכים בין ארגוני פשע כללו ירי, ניסיונות רצח, הנחת מטעני חבלה ותקיפות.
דווקא על בסיס אותו ניסיון עבר עשיר של אריש, מזהירים היום בכירים לשעבר במשטרה כי גם הפעם צפויה תגובה מצידו. "האירוע הזה לא יישאר ללא תגובה. ברור שתהיה פה פעילות נקם מצד המקורבים לאריש", טוען בכיר לשעבר במשטרת ירושלים.
בכיר נוסף לשעבר במשטרת המחוז, שמכיר היטב את העולם התחתון הירושלמי, מוסיף: "גם ההערכה היום במשטרה היא שתגובה תבוא, במוקדם או במאוחר. באיזה צורה - מטען, ירי, דקירה, זה לא בטוח. אבל אריש לא סולח. השאלה היא כמה זמן ייקח לו להתרומם מהפציעה. גם זה פקטור שצריך לקחת בחשבון. כמה זמן הוא ייאלץ להישאר מאושפז בבית החולים, מתי יהיה באפשרותו לתת הנחיות במקומו, או להמתין למוצא פיו כשהוא יתאושש. אין ספק שהסיפור הזה גורם להרבה רעש היום בפשע המאורגן בירושלים".
2 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות. צילום: לירן תמרי
זירת האירוע בשכונת רמות. צילום: לירן תמרי
זירת האירוע בשכונת רמות. צילום: לירן תמרי
"אני מעריך, מניסיון העבר, שהנקמה תגיע", מוסיף אותו בכיר. "אלא אם כן הצדדים יגיעו לבוררות, מצב שכבר קרה בעבר. גם זה יכול להיות. מנגד, אריש יכול להתאושש ולהגיד שהוא לא מוכן לשום בוררות ושהוא הולך להחזיר את כבודו".
את מי הוא עצבן? "לא תמיד מחפשים להרוג, לפעמים פעולות כאלה נעשות כאזהרה", מתאר בכיר לשעבר במחוז. "לפעמים שמים מטען מתחת לרכב, ליד הגלגל, ליד הצמיג, בכניסה לבית, במטרה להגיד 'תיזהר, עשית כך וכך, אתה על הכוונת שלנו'. זה יכול להיות מטען חבלה, רימון, אפילו ירי שנועד להזהיר ולא להרוג".
"מניסיון העבר גם הנקמות הגיעו מאוחר יותר, למרות שבדרך כלל הם מנסים להביא את זה כמה שיותר מהר כדי לא למשוך זמן. אבל הם יודעים מאידך שהמשטרה יושבת עליהם בכל הצורות המודיעיניות שיכולות להיות, כולל אזהרות. אני מתאר לעצמי שבזמן הקרוב יקראו לחשודים ליחידה המרכזית ויזהירו אותם מתגובה. השאלה היא מה הם יעשו עם האזהרה הזאת", אומר הבכיר לשעבר.
שאלה נוספת היא מה הוביל לאותו ירי באריש, שאמנם הוא שם מוכר בעולם הפשע המאורגן בעיר, אך לא מישהו ששמו נקשר לאחרונה בחשדות חמורים. "השאלה היא מה אריש עשה, את מי הוא עצבן, איזה עסקה הוא רקם ואיזה מלחמה יש לו עכשיו עם מישהו שהוא הצליח לקומם נגדו?", אומר הבכיר לשעבר. "יכול להיות שהוא דרך על יבלת של אחד השמות הצעירים בפשע הירושלמי והוא הלך להוריד אותו", אומר הבכיר הנוסף.
יהיו הסיבות אשר יהיו, שני הבכירים לשעבר במשטרת המחוז מזכירים כי היחידה המרכזית בעיר ידעה לשלוט בארגוני הפשע בעיר. "ימ"ר ירושלים תמיד היה בקונטרול מלא על העבריינים שלו. כולם יודעים את זה וישימו את היד גם על מי שעשה את זה", אומר אחד הבכירים. "המצב בירושלים מעולם לא הגיע לכדי חיסולים כמו שאנחנו רואים בחו"ל, או אפילו באזורים אחרים בארץ.
"לאורך שנים הפשע המאורגן בעיר ידע שהימ"ר עוקב אחריו, בין היתר על ידי מעקב מודיעיני צמוד מאוד ושלא שווה להתעסק איתו".