1 צפייה בגלריה
העצים המיועדים לכריתה. צילום: פרטי
העצים המיועדים לכריתה. צילום: פרטי
העצים המיועדים לכריתה. צילום: פרטי
האם העיור יגבר על הייעור? במסגרת הסדרת תוואי הרכבת הקלה בשלוחה לקמפוס גבעת רם, ניתן אישור ממשרד החקלאות לכריתת עצים נרחבת באזור. מדובר בעצים בוגרים, בריאים ברובם, ובהם מספר סוגים ומינים, לרבות עצי זית אירופאיים. למרות האישור הממשלתי, בעיר כבר התעוררה התנגדות למהלך כה גורף ובית המשפט כבר בתמונה.
לפי חברת המועצה לורה ורטון ('מרצ'), שהגישה השבוע ערר על ההחלטה, יש לבדוק מחדש את הנושא ולבחון בקשה לכריתת כל עץ ועץ בנפרד. "החורשות סביב האוניברסיטה בגבעת רם הן ריאה ירוקה בעיר ולא צריך להרוס כל חלקת טבע עבור עוד בנייה ועוד פיתוח", היא אומרת. "צריך לפעול בזהירות ולבטח ניתן לצמצם את היקף כריתת העצים באופן משמעותי. איכות חיים של עיר כוללת גם התחשבות בערכי טבע ונוף ולא צריך לזלזל בכך".
מדובר בנושא רגיש בעיר שהולכת ומכחידה את נופיה הטבעיים לטובת עוד ועוד פרויקטים של תשתיות עירוניות, כשכל מקרה כזה שמתעורר גורר אחריו מלחמות.
כך היה רק לאחרונה בקרית יובל, כאשר גל מחאה של תושבים ופעילי סביבה הצליח לעצור את כוונת העירייה לכרות עץ אחד בן 50, שנמצא בתחום בית הספר בשכונה. אף שהעץ הוגדר מסוכן על ידי האגרונום העירוני וכבר הוצא רשיון כריתה עבורו, העותרים הגישו חוות דעת נגדית מטעם גורם במשרד החקלאות, וזו התקבלה על ידי בית המשפט, שהוציא צו מניעה נגד כריתתו.
אגב, בתוכנית להקמת מכללות צה"ל מעל עין כרם נקבע כי יש לעקור מאות עצים וכי בתמורה, על היזמים, במקרה זה משרד הביטחון, לנטוע עצים בוגרים חלופיים בשווי של כמיליון שקל בשכונות קרית יובל וקרית מנחם שגובלות במתחם התוכנית.
"פרויקט הרכבת הקלה חשוב מאין כמוהו ועם זאת חייבים לפעול בחוכמה למניעת כריתת 300 עצים בוגרים, שמשפיעים מאוד על המרחב הציבורי", אומר מתנגד נוסף משולחן המליאה, יו"ר האופוזיציה עופר ברקוביץ'. "לצערנו, בשנה האחרונה נפגעו עצים רבים גם במקרים נוספים. ראש העירייה צריך להתעשת ולמנוע את הפגיעה הקשה המתוכננת".