1 צפייה בגלריה
עמוד תאורה בירושלים. צילום: שלומי כהן
עמוד תאורה בירושלים. צילום: שלומי כהן
עמוד תאורה בירושלים. צילום: שלומי כהן
אלפי עמודי תאורה ברחבי העיר הם בעלי סיכון לנפילה, כך עולה מדו"ח הוועדה לביקורת העירייה לשנת 2018.
על פי הדו"ח, שמותח ביקורת על התנהלות העירייה בעניין תאורת הרחובות בתחום שיפוטה, כ-3,000 עמודי תאורה בעיר מוגדרים כבעלי סיכון לנפילה אקראית. עוד עולה כי עד שנת 2017 רק כ-23% מהם הוחלפו.
בדו"ח מצוין גם כי כאשר הועלו הדברים בפני הנציגים מטעם העירייה, אלה טענו שבשל לחץ זמן הם מונחים לטפל כרגע רק במה שמוגדר מסכן חיים. עוד טענו להגנתם כי בעבר היו בממוצע שני מקרי מוות בשנה כתוצאה מהתחשמלות וכיום אין. הם הוסיפו ואמרו כי העירייה נמצאת בתהליך של החלפת העמודים המסוכנים, אולם, כך הם טוענים, ההחלפה דורשת תקציבי עתק של כ-20 מיליון שקלים.
ומה עוד היה בדו"ח? מהממצאים עולה גם כי 262 פניות מוצדקות של תושבים לתוספת תאורה לא טופלו במשך יותר מ-5 שנים. "מזה כמה חודשים אני נוסעת בחושך. אין תאורה ברחוב, אז אני נוסעת על פי תחושות ובזהירות מקסימלית. גם אם יהיה ילד באמצע הכביש, אני לא אראה אותו", מתארת השבוע תושבת שכונת א-טור את הבעיה. "אני לא יודעת מי מטפל ואחראי על זה - העירייה או גורמים אחרים, אבל נדמה שאף אחד לא רואה את מה שקורה. אני חושבת שהבעיה היא לא רק בא-טור, אלא גם בשכונות אחרות בירושלים. זו לא בעיה חדשה".
ברחבי העיר יש כ-50 אלף מתקני תאורה ומתקנים שונים המחוברים לרשת תאורת הרחובות - תמרורים, שלטי אזהרה והכוונה ועוד. מחלקת המאור באגף שפ"ע (שיפור פני העיר) אחראית לטיפול בתאורה זו.
חברת המועצה עליזה ארנס (התעוררות) יו"ר ועדת ביקורת בעירייה: "מדאיג מאוד להיווכח שברחבי העיר פזורים אלפי עמודי תאורה המוגדרים כבעלי סיכון לנפילה אקראית. לפי ממצאי הדו"ח מאות תושבי ירושלים ממתינים עם תלונותיהם בנושא למעלה מחמש שנים. מדאיג מכך היא העובדה שמנכ"ל העירייה לא מעורב כלל בנושא ולא מגיע לוועדות. הייתי שמחה אם במקום כספים שמושקעים בשלטי חוצות בחתימת ראש העירייה יושקעו כספים בתושבי ירושלים, בין השאר בתחום תאורת הרחוב".
העירייה: "אנו גאים בתהליך הבקרה הפנימית הנעשה בעיר. מדובר בביקורת של לפני מספר שנים, ממצאי הביקורת נלמדו וחלקם כבר יושם השנה. לאחרונה הוקצו משאבים משמעותיים וטופלו כ-1,600 סוגיות מאור בעיר, לרבות שדרוג עמודי תאורה, החלפת מנורות, שיפור עוצמתן והוספת תאורה במרחב הציבורי".