1 צפייה בגלריה
הרב שטרן. צילום: שלומי כהן
הרב שטרן. צילום: שלומי כהן
הרב שטרן. צילום: שלומי כהן
הקרב על הרב הראשי האשכנזי מגיע לנקודת רתיחה: משרד הדתות הודיע לפני כשבוע על הארכת הכהונה של הרב אריה שטרן - מהלך שגרר אחריו לא מעט ביקורת. מדובר בהודעה חריגה, שכן החוק מתיר כהונת רבני ערים עד גיל 70 עם הארכה עד 75.
בסוף נובמבר חגג הרב שטרן 75 שנים, אולם הוא נשאר בתפקידו לאחר שהמחלקה המשפטית של משרד הדתות האריכה כאמור את כהונתו בעוד כחצי שנה. הסיבה להארכה: אי אפשר לבחור רב ראשי בזמן ממשלת מעבר.
מי שלא קיבלו את המהלך בעין יפה הן הסיעות החרדיות בקואליציה, שהשבוע נשמעו רותחים מעצבים על המצב. "ב־2014 התמודדנו נגד הדתיים־לאומיים באופן הוגן", אמר השבוע גורם מאחת הסיעות האלה. "ידענו מלכתחילה שהרב שטרן יכהן רק חצי מהכהונה ובגלל זה היו כל מיני דילים שבסופם הוא נבחר. עכשיו כשהגיע הזמן לבחור רב ראשי חדש, פתאום עושים לנו תעלולים משפטיים. לא נאפשר למחטף הזה לעבור".
כזכור, בסיעות החרדיות ובראשן 'דגל התורה' לוטשים עיניים זה זמן רב אל הג'וב הנחשק. השם החם הוא הרב משה לאו מנתניה, אחיו הבכור של הרב הראשי לישראל.
מי שאינו מוכן לשתוק על המהלך וכבר הוציא מכתב התראה לפני נקיטת הליכים הוא עו"ד איתי ליאון. "תקנות שירותי הדת היהודיים קובעות כי כהונתו של רב עיר תיפסק בהגיעו לגיל 70, אולם מועצת הרבנות רשאית להאריך את גיל הפרישה על פי בקשתו לכל היותר עד הגיעו לגיל 75", רשם ליאון במכתב ליו"ר המועצה הדתית יהושע ישי. "נודע לשולחיי כי נכון למועד זה ממשיך הרב לפעול כרב העיר ולקבל מידכם שכר, והכל בניגוד להוראות החוק המפורשות. בנסיבות אלו ובמטרה למנוע ניהול הליכים משפטיים בעניין, פונה אני אליך בדרישה כי תפסיק לאלתר את העסקת הרב. היה ולא תפעלו כאמור באופן מיידי וללא דיחוי, בכוונת מרשיי לנקוט הליכים משפטיים להביא לסיום כהונתו של הרב".
ומי הם בדיוק שולחיו של עו"ד ליאון? במכתב הוא אינו מוכן לחשוף את זהותם. "בשם שולחיי", הוא רושם, "אשר מהסיבות השמורות עימם אינם מעוניינים לחשוף את זהותם בעת הזו".