3 צפייה בגלריה
אחד העצורים בפרשת 'שובו בנים'. צילום: רפי קוץ
אחד העצורים בפרשת 'שובו בנים'. צילום: רפי קוץ
אחד העצורים בפרשת 'שובו בנים'. צילום: רפי קוץ
חמשת חסידי ברלנד ששהו במעצר החל מיום שני, בחשד לעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק, והלבנת הון, שוחררו הערב (חמישי) ממעצר. ארבעה מהחשודים שוחררו למעצרי בית ובתנאים מגבילים. כזכור, החשד המרכזי בפרשה נוגע לכך כי חסידי 'שובו בנים' ניצלו את מצוקותיהם של מי שפנו לברלנד בבקשות סיוע שונות, וגבו מהם סכומי כסף גבוהים במרמה.
היום, הובאו חמשת החשודים לדיון הארכת מעצרם בבית משפט השלום בעיר. נציג המשטרה בדיון תיאר את החשדות המרכזיים בפרשה: "הפרשיה הינה עצומה. אמנם ביצענו פעולות לפני המעצר של החשודים, אך גילינו כי זאת רק ההתחלה". עוד אמר: "אנו נחשפים לרשת עוצמתית ואדירה, מערכת משומנת היטב שפועלת חודשים ושנים. אותה מערכת מבצעת עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק, הלבנת הון, אי דיווח לרשויות המס. כל המכלול הזה נותן לאלפי חסידים שמשתייכים ל'שובו בנים' שמונהגת על ידי הרב אליעזר ברלנד לגבות כספים על סך מיליוני שקלים מאנשים שנמצאים במצוקה".
על אופי גביית הכספים אמר נציג המשטרה: "מדובר במאות ואלפי אנשים שהמצוקה שלהם היא החל משידוך, ממשיך בשחרור ממאסרים מסוימים בעולם, ומגיע עד ריפוי מחלות קשות המובילות למוות".
חקירת הפרשה החלה בינואר האחרון. עד מעצרם של החשודים השבוע, הגיעו לידי המשטרה הגיעו 7 תלונות של אזרחים לגבי התנהלות מסוג זה. עם זאת, לדברי נציג המשטרה בדיון, "נודע לנו במהלך הימים האחרונים על אלפי מקרים נוספים בהם ייבדק החשד בעבירות עושק".
3 צפייה בגלריה
העצורים מובאים להארכת מעצרם. צילום: רפי קוץ
העצורים מובאים להארכת מעצרם. צילום: רפי קוץ
העצורים מובאים להארכת מעצרם. צילום: רפי קוץ
בסיום הדיון, הורה שופט השלום דב פולוק לשחרר את חמשת החשודים. ביחס לארבעה מהחשודים, קבע השופט פולוק כי קיים חשד סביר שביצעו את העבירות המיוחסות להם, אך לא מצא עילות המצדיקות את השארתם במעצר, וארבעתם שוחררו למעצרי בית.
ביחס לחשוד נוסף, קבע השופט כי לא קיים חשד סביר כנגדו במידה המצדיקה הארכת מעצר שנייה, והוא שוחרר בתנאי ערבות ואיסור יצירת קשר עם המעורבים האחרים בפרשה.
מוקדם יותר היום, מקורב נוסף לרב ברלנד, אחד מבעלי התפקידים המקורבים לרב, עוכב לחקירה בפרשה. בתחילת השבוע, נערכו פשיטות על בית הרב ברלנד ועל משרדי הישיבה. עוד נודע כי המשטרה ניסתה לגייס בימים האחרונים עד מדינה שיעיד בפרשה.
3 צפייה בגלריה
עו"ד עדי כרמלי
עו"ד עדי כרמלי
עו"ד עדי כרמלי
עו"ד עדי כרמלי, המייצג שניים מהחשודים: "מדובר בבקשת מעצר הזויה של משטרת ישראל שכל מטרתה הוא להפעיל לחץ פסול על החשודים. מהרגע הראשון טענתי כי אין מקום למעצר בתיק רעוע שכזה, אני שמח שגם בית המשפט קיבל זאת והורה על שחרור מידי".