1 צפייה בגלריה
חזיר בר. צילום: shutterstock
חזיר בר. צילום: shutterstock
חזיר בר. צילום: shutterstock
נאבקים בחזירי הבר: בתקופה האחרונה מדווחים תושבים רבים באזור הסובב את ירושלים על גידול במספרן של חיות הבר הגדולות. התוצאה: ברשות הטבע והגנים נתנו לאחרונה אישורים נקודתיים לדילול אוכלוסיית חזירי הבר באמצעות פקחים של הרשות.
כבר תקופה ארוכה שתושבים רבים מאזורים שונים בהרי ירושלים וסביבתה מתלוננים על תופעה דומה: להקות חזירי בר, שחלקם מגיעים לגדלים יוצאי דופן, שהתמקמו באזורם, פוגעים בגידולים, ולעיתים אף מסכנים את הנהגים בשעה שהם חוצים את הכביש.
רק בשבוע שעבר דיווחה תושבת אחד היישובים במטה יהודה כי נתקלה עם רכבה בחזיר בר. רק בנס האירוע הסתיים ללא נפגעים. ביולי האחרון דיווחו תושבי עטרות על עשרות חזירי בר שנצפו מסתובבים סביב בתי התושבים, מתקרבים עד לחדרי המדרגות ופוגעים בעצי הזית באזור.
על הטיפול בחזירי הבר מופקדת רשות הטבע והגנים, ולפי שעה אין בידיה נתונים מדויקים על גודל אוכלוסייתם באזור ירושלים. "באזורים מסוימים חזירי הבר מוגדרים מין מתפרץ - מין שהתרבה מעבר לכושר הנשיאה הטבעי של השטח", הם מציינים. "הם נכנסים למרחב העירוני על מנת לחפש מזון קל וזמין שמקורו בפסולת האדם. זו גם הסיבה להתרבותם".
איך מטפלים בבעיית חזירי הבר? סגירת פחי זבל הימנעות מהשארת אוכל לחתולים פינוי תכוף של פסולת ואשפה ציד באמצעות ציידים מורשים בלבד
לדברי הרשות, דרך אחת לצמצום נוכחותם של חזירי הבר באזורי מגורים היא להקפיד על ניקיון. "הדרך הטובה ביותר היא להקפיד על סגירת פחים וקיבועם, כמו במקרה של פחים טמונים, כך שלא ניתן להפוך אותם, להימנע מהשארת מזון ברחוב לחתולים וכלבים משוטטים, שמזין גם את חזירי הבר, ולפנות לעיתים קרובות פסולת ואשפה מרחבי העיר. הנחיות אלו ניתנו לעירייה כך שתוכל לפעול לצמצום התופעה".
אלא שיש גם דרך אגרסיבית יותר להתמודדות עם הבעיה - לתת היתרים נקודתיים לדילול אוכלוסיית חזירי הבר באזור. "לנוכח ריבוי המקרים התירה הרשות בלית ברירה כמוצא אחרון גם לדלל את אוכלוסיית חזירי הבר, וזאת, יודגש, רק באופן נקודתי ולא באופן גורף. יודגש כי הגורם היחיד המספק היתרים למורשים לכך הוא רשות הטבע והגנים".
לידי מיינט ו"ידיעות ירושלים" הגיע תיעוד של חזירת בר שניצודה לאחרונה בהרי ירושלים. ברשות הטבע מציינים כי הטיפול בה נעשה בהיתר. כיום ציד חזירי בר מותר רק לציידים מורשים שמחזיקים בהיתר בכתב מרשות הטבע והגנים.