5 צפייה בגלריה
הסודות של ספרא  אלון לוי
הסודות של ספרא  אלון לוי
הסודות של ספרא אלון לוי
משה הכין מינוי
זה היה עניין של זמן עד שהסכסוך בין הסיעות החרדיות, שהולך ומסלים משבוע לשבוע, יגיע גם לקומה שש. כשהילדים רבים האבא צריך לעשות סדר, אבל בינתיים ראש העירייה משה ליאון מעדיף שלא להתערב והרוחות בקואליציה סוערות. הפעם אלו הש"סניקים שמרגישים מופלים לעומת הליטאים של 'דגל התורה', וכסיבה הם מציינים את המינויים שעשה הראש מספרא לאחרונה: יהודה ארלנד מונה לעוזר של מנכ"ל העירייה, יאיר אקשטיין לעוזר של היועמ"ש, והשבוע נבחרו יועצי תקשורת חרדים – כולם מהזרם הליטאי של 'דגל התורה'. תוסיפו לכך את המינויים של אנשי אביגדור ליברמן - דידי הרשקוביץ' ואבי אבוחצירא - ותבינו מדוע ש"ס מרגישה מקופחת. ואם זה לא מספיק, בשבוע שעבר אישר יו"ר הוועדה המקומית אליעזר ראוכברגר טופס 4 (אכלוס) לסמינר מנדלסון, שמהווה סדין אדום עבור הספרדים. ראוכברגר הגדיל לעשות ושחרר תמונות לתקשורת החרדית שבהן הוא נראה מסייר במבנה, מהלך שהרתיח את בכירי ש"ס. "הרי מי שבאמת התאמץ להביא את ליאון ללשכת ראש העירייה זה אנחנו", אמר השבוע גורם במפלגה הספרדית. "הליטאים בכלל רצו ללכת עם יוסי דייטש. ביום הבחירות אנחנו הוצאנו מכוניות עם כרוזים ושלטים שקוראים להצביע עבור ליאון, ועדיין ברגע האמת 'דגל' באים ולוקחים הכל?" קרבות הקואליציה הללו מזכירים את משחק הילדים הידוע על הסבתא שבישלה דייסה. בגרסתו הירושלמית מדובר על משה שהכין מינוי - לליברמן נתן, לגפני נתן, ורק לדרעי לא נשאר.
5 צפייה בגלריה
משה ליאון. צילום: דנה קופל
משה ליאון. צילום: דנה קופל
משה ליאון. צילום: דנה קופל
חרדים לגורלם
ואם לא היו מספיק בוחשים בקלחת, בשבוע שעבר הצטרף עוד פוליטיקאי בכיר למאבקי הכוחות בירושלים - סגן השר מאיר פרוש. סגן השר הוא ראש פלג 'שלומי אמונים' החסידית, שאליו משתייך דייטש. אותו דייטש, אגב, לא היה מעורב בהחלטה להזיז מתפקידו את ראש אגף שפ"ע זאביק גולדברג בשבוע שעבר, אף שהוא מחזיק בתיק. וכי מישהו יעלה בדעתו שליאון יעשה מהלך משמעותי שכזה באגף תכנון ובנייה בלי לשתף את ראוכברגר? כוחם של החסידים בירושלים נחלש משמעותית מאז הבחירות לראשות העירייה, ולא יהיה מוגזם לומר שהם חווים תחושה של מצב חירום. כל זה הוביל את פרוש לקיים פגישת פיוס נדירה עם אריה דרעי, אחרי סכסוך של שנים ארוכות. אם היו כאלה שחשבו שפרוש נתקף פתאום ברגשות אשם לקראת יום הכיפורים, הפגישה שלו עם ליאון זמן קצר אחרי הבהירה את המטרה האמיתית - להשיג דריסת רגל משמעותית בקואליציה של ליאון. נסיונות הפיוס לא צלחו כנראה, ובשבוע שעבר הגיעה המתקפה הפומבית של פרוש על ליאון: "בבחירות בירושלים אמרו שצריכים מהפכה כי צריך לקחת מבנים לחרדים בשכונות המעורבות. בינתיים לא קרה כלום וכל מה שעושים הוא שמנסים לקחת מהמוסדות החסידיים לאחרים". פרוש, פוליטיקאי ותיק ומנוסה, קיבל נוקאאוט דווקא מחברו לסיעה בכנסת משה גפני.
5 צפייה בגלריה
מאיר פרוש. צילום: ענר גרין
מאיר פרוש. צילום: ענר גרין
מאיר פרוש. צילום: ענר גרין
משה ושקד כבר לא
בשלהי מרץ 2017 פרץ בממשלה משבר תאגיד השידור שאיים לגרור את המדינה לבחירות. בשיאו התייצב משה כחלון מול המצלמות ואמר: "איך אומרים החבר'ה? אני ונתניהו כבר לא". בשבועות האחרונים מסתובבת אמרה חדשה בקרב פעילים ב'בית היהודי' בירושלים – חגית משה ואיילת שקד כבר לא. אף שניתן היה לצפות לאחוות נשים בקרב המנהיגות של הציבור הדתי־לאומי, ההפך הוא הנכון. בשבוע שעבר התקיים כנס של שקד בגבעת המבתר, אירוע שבאופן מסורתי אמורה להגיע אליו גם נציגת הבית היהודי באותה עיר. אלא שבבחירות האחרונות לראשות העירייה הסתכסכה משה עם כמה פעילים ירושלמים בולטים בבית היהודי והם התפלגו ממנה ויצרו מחנה חדש. אותו מחנה מקורב לאיילת שקד ונפתלי בנט, בעוד המחנה של משה קשור לרב פרץ ולסמוטריץ'. המחנה הפגוע לחץ על שקד שלא להזמין את משה לאירוע, וכך היה. האירוע המביך גרם למשה להביא את השרים פרץ וסמוטריץ' לכנס משלהם בעיר. על ההזמנה לכנס התנוסס בגאון שמה של משה. "היא הובכה ממה שאיילת עשתה לה", אמר גורם המקורב למחנה הפגוע. "בבחירות לראשות העירייה היא לא ספרה אותנו. עכשיו היא הבינה - נקמה מגישים קר".
אלא שבמחנה של משה דווקא טוענים שהסכסוך נוצר רקע אירוע שקרה זמן קצר לפני בחירות 2019 א', כאשר הרב פרץ סירב לוותר לשקד על המקום הראשון. "תקחי את המקום השני ואדאג שתהיי שרת המשפטים", אמרה משה לשקד, אלא שהאחרונה סירבה בתוקף. בתגובה להדרה של סגניתו של ליאון מהאירוע של שקד, הבהירו השבוע בסביבתה של משה כי היא בעלת הבית בירושלים מטעם הבית היהודי ואין לערער על סמכותה.
5 צפייה בגלריה
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
תיאטרון ירושלים
בסיעת 'התעוררות' זועמים על ליאון. לא מספיק שהוא לא רוצה להכניס אותנו לקואליציה, אומרים שם, הוא עוד אומר לכולם שאנחנו אלה שלא רוצים להיכנס. גורמים בסביבת היו"ר טוענים שראש העירייה עושה הצגה לציבור ולא באמת מעוניין להכניס אותם. כניסה לקואליציה פירושה לתת כוח והשפעה למתחרה הגדול ביותר, וליאון רחוק מכך. בסיעה מצליחים לשחרר חצי מחמאה על הטיפול שלו בנקיון העיר, אבל טוענים שהסיפור של ירושלים גדול בהרבה. לטענתם, ראש העירייה צריך לעסוק בפיתוח הכלכלי של ירושלים ופחות בריבוד כבישים. לדבריהם, הסכנה שהבירה תרד לרמה 1 בדירוג הסוציו־אקונומי היא ריאלית. בסיעה הפלורליסטית אומרים עוד כי אם ברקוביץ' היה נבחר לראשות העירייה הוא היה עוסק בכלכלה מבוקר ועד ערב. לכן הם טוענים כי ההצהרות של ליאון שלפיהן הוא שומר לעופר תפקיד של סגנות ריקות מתוכן. אם היה רוצה באמת מחר הם היו נכנסים לקואליציה שלו. בינתיים הכל הצגה.
5 צפייה בגלריה
התעוררות חוגגת בערב הבחירות. צילום: יואב דודקביץ'
התעוררות חוגגת בערב הבחירות. צילום: יואב דודקביץ'
התעוררות חוגגת בערב הבחירות. צילום: יואב דודקביץ'