1 צפייה בגלריה
נרגילה. לגברים בלבד | צילום: שאטרסטוק
נרגילה. לגברים בלבד | צילום: שאטרסטוק
נרגילה. לגברים בלבד | צילום: שאטרסטוק
לשבת בבית קפה ולהתאוורר מעבודות הבית זוהי פריבילגיה שנשים בשכונת הר הזיתים בירושלים אינן זוכות לה. נשים במזרח העיר טוענות כי לבתי הנרגילה המקומיים יכולים להיכנס אך ורק גברים. "אין דבר כזה שאישה תיכנס לאחד המקומות האלה", מספרת אחת מהן. "צריך להבין שזה לא בתי קפה מודרניים וגדולים אלא מקומות קטנים שאפשר להזמין בהם קפה ולעשן נרגילה - וגם את זה מונעים מנשים".
האיסור מצליח להרחיק את הנשים מהמקומות הללו, מתוך חשש שיתייגו אותן כמי שפגעו בכבוד המשפחה. "המקסימום שאישה יכולה לעשות למען עצמה כדי לצאת מהבית זה ללכת לשוק", מספרת אחת מהן. "אישה מלכתחילה לא תעיז בכלל לחשוב להיכנס לבית קפה בשכונה כי זה יכול להיות רע מאוד מבחינתה".
עוד הן מספרות כי בשכונות אחרות בעיר המצב דומה, אך יש מקומות שבהם המצב מעט שונה. "למשל בבית חנינא יש קצת יותר פתיחות, אבל פה? חס וחלילה שיראו אישה יושבת בבית קפה".
אף שנשים רבות לא מרוצות מהמצב הנוכחי בהר הזיתים, לא נראה שהן ירימו קול מחאה. "נשים בשכונה חיות ככה ויש הרבה שאפילו לא שואלות שאלות אלא מקבלות את המצב כפי שהוא ולא מודעות לזכויות שלהן. לכן אני לא חושבת שתהיה מחאה. הן התרגלו לחיות ככה והתחנכו כל החיים שזאת הדרך הנכונה אז הן לא חושבות להפגין או להתנגד. והאמת? זה לא קשור רק לבתי הנרגילה. זה סיפור הרבה יותר גדול של איך נשים לא מבינות שמגיע להן להיות חופשיות ולעשות מה שהן רוצות".