1 צפייה בגלריה
התהום והילדים שמשחקים לפתחה. צילום: ג'מיל אלקונבר
התהום והילדים שמשחקים לפתחה. צילום: ג'מיל אלקונבר
התהום והילדים שמשחקים לפתחה. צילום: ג'מיל אלקונבר
התהום שמאיימת על ילדי ראס אל־עמוד: תושבי השכונה מתריעים מפני סכנה בטיחותית יוצאת דופן - בור ענק, בעומק של כשישה מטרים, שנמצא במקום שבו עוברים מדי יום עשרות ילדים. "כבר קרה שילד נפל שם וניצל בנס", אומר אחד התושבים. "זה רק עניין של זמן עד שיקרה אסון".
ג'מיל אלקונבר, תושב ראס אל־עמוד, מודה כי הוא לא ישן בשקט כבר תקופה ארוכה. הסיבה: בור עמוק שנפער באדמה בצידי הדרך הסמוכה לביתו ומסכן את כל מי שעובר לידו. "התהום הזו נפערה בגלל עבודות בנייה בשטח פרטי שהופסקו בפתאומיות", הוא מספר.
וכך, ממש בסיום הכביש וכמעט בלי שום אמצעי ביטחון, נפער בור עצום מתחת לאספלט. המצב הופך מסוכן עוד יותר כשכמעט כל אחר הצהריים חולפים על פני התהום ילדים רבים, חלקם רוכבים על אופניים. "יש חלל ענק, ובכל רגע קיימת סכנה שמישהו ייפול", אומר אלקונבר. "סמוך לכביש גרות כ־20 משפחות, הילדים שלנו עוברים במעלה הדרך הזאת כל יום. כשהילדים שלי חוזרים מהגן או יוצאים לשחק בחוץ אני לא רגוע. כל רגע אני חושש שאקבל טלפון שיבשר לי שמישהו נפל ונפצע".
לטענת התושבים כבר נרשמו מספר מקרים של ילדים שנפלו פנימה - ורק בנס יצאו עם פציעות קלות. "בן אחי רכב לפני כחודשיים על האופניים והחליק ונפל לבור", מספר אבו־איימן תושב השכונה. "במזל הוא רק נפצע קל ברגליים ובגב. לא מזמן היה גם ילד בן 12 שנפל וידו נשברה".
התושבים מספרים שבמקום הוקמה גדר זמנית, אך היא לא היתה יציבה ולא סיפקה תחושת ביטחון. "זאת גדר רשת שכל הזמן נופלת, אז לא היתה ברירה אלא להתקין גדר אחרת באופן עצמאי", הם אומרים. "זה לא התפקיד שלנו לעשות את זה. העירייה צריכה לדאוג להקים גדר עם מעקה בטיחות חזק. כדי ליפול לבור מספיק שמכונית שנוסעת בכביש תסטה בכמה סנטימטרים. אנחנו חיים עם הסכנה הזו יום־יום".
את עיקר הכעס מפנים התושבים לעירייה, שלטענתם לא עושה דבר כדי למנוע את האסון שעלול להתרחש בכל רגע. "אנחנו משלמים ארנונה כמו כל תושב ולא מקבלים את הזכויות שלנו", אומר אלקונבר. העירייה: "בעקבות חפירה בשטח פרטי חלק מהכביש קרס והמחלקה למבנים מסוכנים גידרה את המקום. עד שלא יאותרו הבעלים העירייה תחסום את הכביש כדי להסיר את הסכנה.
"העירייה מנסה לאתר את בעלי הקרקע על מנת שיטפלו בבור המהווה סכנה לנהגים ולהולכי הרגל".