4 צפייה בגלריה
כלף עם דרעי | צילום: אלי ג'אן
כלף עם דרעי | צילום: אלי ג'אן
כלף עם דרעי | צילום: אלי ג'אן
אם תפגשו אותו ברחוב הוא ייראה לכם כמו עוד אברך חרדי ממוצע בדרכו ללימוד בכולל. הוא לבוש בחליפה ובמגבעת, כל כולו אומר פשטות, והוא לעולם לא יעורר את תשומת לבכם. כי ברגע שתשימו לב אליו הוא ימהר להיעלם.
הכירו את יוסף חיים כלף, איש הצללים של אריה דרעי והאיש החזק בש"ס. בכיכר ספרא נוהגים לכנות אותו "השליח למשימות מיוחדות של השר דרעי", כשחברי המועצה וכל נבחר ציבור בכל מקום בארץ יעזוב הכול ברגע שעל צג הנייד שלו תופיע שיחה נכנסת ממנו.
הנאמן היחיד של אריה דרעי
כדי להבין את עוצמתו של העסקן החשב לאחד המשפיעים ביותר בפוליטיקה החרדית, צריך לחזור אחורה בזמן. כלף, בסוף שנות השלושים לחייו, מתגורר בבני ברק עם רעייתו וילדיו. את יו"ר ש"ס דרעי הוא הכיר בסוף שנות ה־90, רגע לפני ששר הפנים לשעבר וכיום נכנס לכלא כדי לרצות את עונשו.
במהלך משפטו של דרעי חבר כלף לקבוצת פעילים שהקימו יחד קבוצה שנקראה אז 'התנזים של דרעי'. הם ארגנו הפגנות תמיכה ביו"ר, קיימו משמרות מחאה מול הפרקליטות וברחבי הארץ, ניהלו את המאבק נגד משפטו והובילו קמפיין לטיהור שמו של השר הצעיר שהורשע בפלילים.
לבסוף, כשדרעי החל לרצות את עונשו, הקים כלף הצעיר את ישיבת 'שאגת אריה' - עשרות בחורי ישיבות שלמדו תורה מול כלא מעשיהו.
כשדרעי סיים לרצות את עונשו וחזר לאזרחות, יו"ר ש"ס דאז אלי ישי כבר שלט במפלגה ביד רמה. התוצאה היתה שחברי כנסת ונבחרי המפלגה הפנו לשר לשעבר את הגב והוא מצא את עצמו בודד בתוך עולם פוליטי שסירב להיות מקושר לשר המורשע.
אלא שלצידו נותר צעיר אחד: יוסף חיים כלף. האחרון ליווה את דרעי בנאמנות גם בחייו האזרחיים והפך עם השנים לאדם הקרוב ביותר אליו.
4 צפייה בגלריה
דרעי חוגג השבוע ב'בנייני האומה'. צילום: אוהד צויגנברג
דרעי חוגג השבוע ב'בנייני האומה'. צילום: אוהד צויגנברג
דרעי חוגג השבוע ב'בנייני האומה'. צילום: אוהד צויגנברג
עם חזרתו של דרעי לראשות מפלגת ש"ס הגיעה גם שעתו הגדולה של כלף, שהפך לאיש החזק והמשפיע ביותר על היו"ר, שלא שכח ונראה כי לעולם לא ישכח לו את שנות הנאמנות במדבר האזרחי.
אך כל זה נכון מתחת לפני השטח. באירועים פוליטים שמארגנת ש"ס כלף לעולם לא יראה את פניו. כשהשר דרעי מודה לאנשיו בהזדמנויות שונות, שמו של כלף לא יוזכר. גם כשהוא חתום על מהלכים פוליטיים מוצלחים, אף פעם לא יינתן לו קרדיט.
המהלך המנצח בבחירות האחרונות
ובחזרה לירושלים. כשמערכת הבחירות לראשות העירייה הגיעה לשיאה ומועד הבחירות הלך והתקרב, במערכת הפוליטית כבר חשבו שראש העירייה שיחליף את ניר ברקת יהיה יוסי דייטש.
לפי הפילוחים, תמיכה של כל המפלגות החרדיות בדייטש היתה מובילה לנצחונו בסיבוב הראשון. ובאותם ימים נראה שתמיכה בו היא רק שאלה של זמן. דגל התורה היתה במשא ומתן אינטנסיבי ומתקדם, והשר דרעי, שהיה מחויב לחברו הוותיק משה ליאון, כבר הודיע בשיחות סגורות שברגע שדגל התורה ואגודת ישראל יביעו תמיכה בדייטש - הוא ייאלץ להצטרף.
אלא ששעות ספורות לפני חתימת ההסכם של דגל התורה עם דייטש נכנס לתמונה 'השליח למשימות מיוחדות' כלף, שברגע האחרון הפך את הקערה על פיה. על פי לא מעט גורמים, הוא נפגש באישון לילה עם מקורבו של ליאון, אבי אבוחצירא, שבהמשך הפך באופן רשמי ליועץ ראש העירייה לענייני חרדים.
4 צפייה בגלריה
כלף במועצת העירייה  החודש. מסתודד עם אבו־חצירא. צילום: אלי ג'אן
כלף במועצת העירייה  החודש. מסתודד עם אבו־חצירא. צילום: אלי ג'אן
כלף במועצת העירייה החודש. מסתודד עם אבו־חצירא. צילום: אלי ג'אן
כך, השניים הגיעו לפגישה חשאית עם יענקי קנייבסקי, נכדו של הרב חיים קנייבסקי, מנהיג מפלגת דגל התורה. כלף ביקש לדעת מה אפשר לעשות כדי להשיג את תמיכת הרב במתמודד ליאון. הנכד השיב כי אם יושג מכתב תמיכה מהרב שלום כהן, נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, סבו יצטרף לתמיכה.
ואכן, בתוך שעות ספורות הושג המכתב המיוחל, והפלא ופלא - למחרת כבר הוכרזה תמיכה רשמית בליאון מטעם שתי המפלגות, וכך נסללה דרכו לראשות העירייה.
"מה שהיה בחדר - נשאר בחדר"
מאז הבחירות האחרונות לעירייה הפך כלף לדמות מפתח בכיכר ספרא. כך למשל בשיחות המשא ומתן הקואליציוניות מיד לאחר הבחירות - דרעי מינה את מנכ"ל המפלגה חיים ביטון לעמוד בראש הצוות, אלא שהשיחות הגיעו למבוי סתום על רקע המריבות בין מפלגת ש"ס לדגל התורה על תיק החינוך החרדי.
כשדרעי הבין שהמשימה הולכת ומסתבכת נשלח כלף, איך לא, לחדרי המשא ומתן. 24 שעות לאחר מכן כבר נחתם ההסכם, כשכל הצדדים היו מרוצים. "הוא נכנס לחדר, דרש מכולם לכבות את הטלפונים, להוציא את הסוללה ולהניח על השולחן, ובכריזמה שאין שנייה לה הביא לפשרות ולהסכמות בין אנשי ש"ס לדגל התורה שרק לפני רגע לא היו מוכנים לדבר.
"הוא האדם הכי זהיר וערמומי שאני מכיר בעולם הפוליטי", סיפר השבוע אחד הנוכחים בשיחות, כשהוא אינו מסתיר את הערכתו ל'איש הצללים'.
חודש לאחר מכן פורסם ב"ידיעות ירושלים" על הסכסוך שפרץ בין יו"ר סיעת ש"ס בעירייה, צביקה כהן, למנהל הסיעה רוני דהן. למשימה נשלח שוב השליח למשימות מיוחדות, והוא ישב עם הצדדים לשיחה ארוכה, שלאחריה הפכו השניים לצוות ולחברים קרובים. כשניסינו להבין איך זה קרה, כולם ענו תשובה דומה: "מה שהיה בחדר נשאר בחדר".
בישיבות המועצה האחרונות נצפה כלף באולם המועצה כשהוא מסתודד עם אבוחצירא וראשי ש"ס המקומית. כשהמצלמות נשלפות ובאוויר נשמעים הבזקיהן, דומה כי בתוך שניות הוא נעלם מהמקום.
קומנדו הרשת של כלף
המשימות המיוחדות של כלף הביאו אותו פעם אחת למעצר - שממנו שוחרר לבסוף מחוסר אשמה. זה היה לפני כשנתיים, כאשר חבר מועצה מטעם ש"ס הודיע על התפטרותו וגרם להפתעה גדולה מאוד בכיכר ספרא. ימים ספורים לאחר מכן נעצרו ארבעה חשודים בחשד שסחטו את חבר המועצה המתפטר וגרמו לו להתפטר. אחד מהם היה כלף. במהלך הדיון בהארכת המעצר ציין נציג המשטרה כי אף שאינו מחזיק בתפקיד רשמי בלשכתו של דרעי, כלף מוכר כאדם ש"הכול זז דרכו במפלגה".
4 צפייה בגלריה
ליאון. צילום: יואב דודקביץ'
ליאון. צילום: יואב דודקביץ'
ליאון. צילום: יואב דודקביץ'
לפי החשד, הארבעה הקליטו את חבר המועצה כשהוא מספר על מעשים המנוגדים לרוח המפלגה, כגון חילול שבת ופנטזיות מיניות שיש לו, ובאמצעות ההקלטות כפו עליו להתפטר. המשטרה חשדה כי הארבעה חברו יחד כדי לגרום להתפטרותו של חבר המועצה. לבסוף כלף שוחרר כאמור מחוסר אשמה ונגד חשוד אחר עדיין מתנהל ההליך המשפטי.
"יוסף חיים גם עוזר לקדם דברים למען הציבור ועושה הרבה דברים חיוביים, אבל התנאים שלו קבועים - הוא לא רוצה שיראו אותו, אסור לצטט אותו, אף אחד לא נותן לו קרדיט, ואף פעם אסור לך לדבר עליו עם אף אחד", מספר מנהל מוסד ירושלמי. גורם נוסף במפלגה מוסיף: "הוא שולט באנשי המפלגה, הוא מכיר אותם בחוזקות ובחולשות, הוא יודע הכול על כולם. איתו אף אחד לא יתעסק. כשהוא מתקשר זה תמיד בהוראת 'הבוס', הכול מגיע בהוראה מלמעלה".
מרואיינים נוספים שעימם שוחחנו התעקשו כולם לשמור על עילום שמם. איש יחסי ציבור שהיה חלק מקמפיין ש"ס בבחירות 2015 מספר כי כלף יסד מעין 'קומנדו רשת', קבוצה של טוקבקיסטים שמגיבים ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט על כל אזכור לש"ס.
"ראיתי שפורסם תחקיר הבוטים של הליכוד", הוא אומר. "כלף מפעיל רשת של אנשים כאשר כמובן הכול חוקי. יש קבוצת ווטסאפ, לשם מעבירים מסרים וכולם משכתבים ומפיצים".
"יום אחד", מספר איש יחסי הציבור, "ראינו שעיתונאי חרדי תוקף את דרעי. ישר הגיע טלפון עם מסר ברור: 'כולם לפעול שלא יהיו לו עוקבים'.
"כאשר ביקשתי לדעת למה לבטל את כל העוקבים, נאמר לי בצורה לקונית: 'הוראה מלמעלה'. והפירוש הוא שזו הנחיה מחיים כלף. הרמתי טלפון לפעילים על ציוצים מטופשים שלהם בטוויטר, שאלתי אותם: 'חברה, מה נסגר?' לכולם היתה תשובה דומה: 'הוראה מיוסף חיים'. הוא מתוחכם מאין כמוהו".
האיש מאחורי קמפיין הגעוואלד
עד כמה שולט כלף בסיעת ש"ס המקומית ובעירייה בכלל? חבר לשעבר במועצת העירייה מטעם ש"ס אומר השבוע כי לא פעם כלף הוא זה שמקבל את ההחלטות, בהתאם כמובן להוראות שמתקבלות מלשכת השר דרעי.
"יוסף חיים", ממשיך השבוע לספר ל"ידיעות ירושלים" חבר המועצה לשעבר, "מגיע לקודקודים. נראה כי אותנו הוא לא ממש סופר. הוא מגיע למשה ליאון, צביקה כהן, חיים ביטון ורוני דהן, סוגר מולם את מה שהוא צריך ופה זה נגמר. אנחנו כחברי מועצה מרגישים כי אין לנו הרבה מה להגיד.
"ההרגשה היא שאיננו מהווים פונקציה חשובה מספיק בחלק מההליכים שמתבצעים בכיכר ספרא. הוא תמיד אוהב להצטייר כאיש צללים, זו כל מהותו. הוא מקושר מאוד ויש לו הרבה מאוד אנשים שיעשו כל דבר שהוא יבקש.
"מבחינתי כחבר מועצה היו לא מעט פעמים שממה שנאמר לנו הבנו שאנחנו לא ממש בליגה ולכן לא שיתפו אותנו בכל דבר".
מנגד, בשיחות עם מכריו לאורך השנים מספרים כולם על אדם חכם בעל כישרון נדיר.
"ראינו בשלושת הימים האחרונים של הבחירות האחרונות את קמפיין הגעוואלד של אריה דרעי, שלפי הסקרים הפנימיים הביא עוד שני מנדטים לש"ס. אותו קמפיין היה למעשה רעיון של כלף. הוא ניחן בכישרון מיוחד שמנתח במדויק תהליכים אצל קהל המצביעים של ש"ס", מספר אחד ממכריו. "בתור בחור צעיר חובש כובע מצחייה הוא השתרך אחרי דרעי לכל מקום, הלך אחריו באש ובמים בתקופות הקשות וסימן לעצמו מטרה.
"הנאמנות שלו הובילה לכך שהיום הוא האוזן שלו. כל דבר ייקבע על פיו. הוא איש צנוע, בעל חיוך ביישני וסמוק לחיים, אבל הוא, במומחיותו, מושך בחוטים מכל הכיוונים".