2 צפייה בגלריה
קו הרכבת המהיר ירושלים - תל אביב (צילום: רועי אלמן)
קו הרכבת המהיר ירושלים - תל אביב (צילום: רועי אלמן)
קו הרכבת המהיר ירושלים - תל אביב (צילום: רועי אלמן)
פרסום ראשון: הולך וגובר הסיכוי שתוואי הרכבת הבין־עירונית לירושלים יוארך אל לב העיר. בשבוע שעבר כבר אישרה ועדת הכספים העירונית תקציב של עשרות מיליוני שקלים לתכנון המשך הקו, שיוביל מתחנת יצחק נבון בכניסה לעיר לכיוון כיכר הדווידקה ומשם לתחנה הסופית, ליד המקום שבו שכנה תחנת הרכבת ההיסטורית של ירושלים מול תיאטרון החאן.
התוואי המתוכנן יהיה חייב להיות תת־קרקעי, שכן מדובר בשטח עירוני צפוף שאין בו מקום למסילת רכבת על פני השטח. למעשה, התחנה הבין־עירונית הקיימת בכניסה לעיר נמצאת בעומק של 80 מטר מתחת לפני הקרקע, כך שהמשך הקו יעשה בחפירה לאורך המנהרה הקיימת.
על פי התוכנית המוצעת, תחנת ההמשך הראשונה אמורה לשרת את ציבור הנוסעים המבקשים להגיע לאזור מרכז העיר. היא תיבנה במתחם בנין שליד כיכר הדווידקה, שם מתוכננים להיבנות מגדלים בשטח שכיום פועל בו חניון ציבורי ולידו כמה מבנים המיועדים לשימור. משם תמשיך הרכבת דרומה מתחת לרחוב המלך ג'ורג' עד לתחנה הסופית באזור מתחם התחנה הראשונה.
שתי התחנות החדשות המתוכנות, בדווידקה ובתיאטרון החאן, יוקמו בצמוד לתחנות של הרכבת הקלה - הראשונה ליד הקו הקיים והשנייה ליד הקו הכחול, שנמצא בשלבי אישור מתקדמים. ליד שתיהן גם קיים מערך של תחנות אוטובוס שיזינו את הרכבת. כמו כן מתוכנן חניון תת־קרקעי במתחם בנין ופיתוח החניון בגן הפעמון לכלי רכב פרטיים.
במתחם התחנה הראשונה שליד החאן מתוכננת להיות גם תחנת המוצא של הרכבל לעיר העתיקה. כיוון שכך, אם כל תוכניות התחבורה הגדולות הללו יאושרו ויתממשו נוכל בעתיד לצאת ברכבת חשמלית חדישה מתחנת סבידור בתל אביב, להגיע עד לתחנת החאן כמעט בלי עצירות בדרך, מתחת לפקקים, ומשם לעבור לרכבל מעל גיא בין הינום והר ציון היישר לשער האשפות ולכותל המערבי. כל זה ייעשה ללא שום רמזור בדרך ובלי צורך לחפש חניה.
2 צפייה בגלריה
התחנה ההיסטורית בימי תפארתה. הרכבת חוזרת? צילום: דוד רובינגר
התחנה ההיסטורית בימי תפארתה. הרכבת חוזרת? צילום: דוד רובינגר
התחנה ההיסטורית בימי תפארתה. הרכבת חוזרת? צילום: דוד רובינגר
השבוע, כאמור, אישרה ועדת הכספים תקציב ראשון של 20 מיליון שקל לצורך בדיקת ההיתכנות של התוואי המוצע בתוך תחומי העיר. המימון לכך יבוא ממשרד התחבורה. במסגרת זו תחל בקרוב חברת מוריה לבצע עבודות לבחינת כמה חלופות אפשריות לתוואי. בין השאר ייעשו קידוחי ניסיון, יפונו מטרדים ויועתקו תשתיות קיימות כדי לאפשר יצירת מעבר תת־קרקעי חופשי עבור הרכבת ועבור שתי התחנות החדשות שייבנו.
משרד התחבורה: "בהנחיית משרד התחבורה מקדמת הרכבת תכנון מוקדם של המשך המסילה בירושלים, הכולל מסילה תת־קרקעית לכל אורכה מתחנת יצחק נבון, דרך תחנת ירושלים מרכז לאזור הכותל. התחזית לקבלת אישור סטטוטורי בוועדה לתשתיות לאומיות הוא שנת 2021".
שר התחבורה ישראל כץ: "הקו יאפשר לתלמידים ולתיירים מכל רחבי העולם להגיע ישירות לכותל".