3 צפייה בגלריה
'משגב לדך'. צילום: רפי קוץ
'משגב לדך'. צילום: רפי קוץ
'משגב לדך'. צילום: רפי קוץ
מחדל עצום בבית החולים משגב לדך: לא פחות מתשעה מטופלים של קופת חולים מאוחדת תובעים מיליונים לאחר שנדבקו בהפטיטיס C בעקבות בדיקת CT שעברו. כעת הם פונים, באמצעות עורכי דינם אסף פוזנר ותמר ויינראוך ממשרד קמחי, פלד, פוזנר, שילה ושות', אל בית המשפט בבקשה לפיצויים על הרשלנות הרפואית שהובילה אל הדבקתם בזה אחר זה, על הסבל שעברו עם היוודע לסביבתם שהם חולים בדלקת נגיפית בכבד, מחלה המקושרת ל"נרקומנים וזונות", לשון התביעה, ועל הקושי הנפשי שהם חווים מאז. מה גם שאצל כולם קיים חשש להישנות המחלה ואף תסריט גרוע במיוחד של צורך בהשתלת כבד.
בעיות בצנרת
על פי התביעה, כל התובעים נדבקו במחלה הקשה ב־17 במרץ 2016, אז הגיעו לבית החולים משגב לדך בעיר כדי לבצע בדיקת CT, כל אחד מסיבותיו שלו. חודש לאחר מכן, בסמוך לחג הפסח, כולם החלו להרגיש לא טוב, וחודשיים לאחר מכן קיבלו שיחה מטרידה מבית החולים, שבה נתבקשו לפנות בדחיפות למיון ולהגיד כי קיים חשש שנדבקו בהפטיטיס C, נגיף צהבת שגורם לדלקת כבד חמורה. החשש התגלה כנכון והצריך טיפול ושיקום ארוך, שעבור חלקם עוד נמצאים בעיצומם.
הפרשה נחשפה לאחר שלחדרי המיון בירושלים החלו להגיע חולים שאובחנו כחולי צהבת. במשרד הבריאות עשו את הקישור בין כולם וגילו כי חודשיים קודם לכן הם עברו בדיקת CT במשגב לדך. עד מהרה נוצר קשר עם חולים פוטנציאליים נוספים ולבסוף נמצאו תשעה נדבקים. על פי כתב התביעה, לפני הבדיקה הוזרק לכל אחד מהתובעים חומר ניגוד שהיה מזוהם בנגיף. כתב התביעה אף מפרט כי לאחת התובעות הוסבר כי יום לפני ביצוע הבדיקה שלה נבדק חולה בנגיף במכון ה־CT וכל צנרת חומר הניגוד לא הוחלפה בין המטופלים, מה שהוביל להדבקה. משרד הבריאות ביצע חקירה אך הנדבקים לא זכו מעולם להיחשף לתוצאותיה. על פי כתב התביעה, מכון ה־CT בבית החולים נסגר לתקופה מסוימת, וגם כשחזר לפעול - נאסר עליו תחילה לבצע את הבדיקה עם חומר ניגוד.
תחושת השפלה ואובדן עבודה
התביעה מפרטת גם את סיפוריהם של חלק מהתובעים. כך למשל אחת החולות המתוארות היתה בת 34 בעת ביצוע הבדיקה. בצעירותה אובחנה עם גידול תוך גולגלתי שהוסר בניתוח וטופלה בכימותרפיה. היא הופנתה לביצוע ה־CT על ידי רופא המשפחה לאחר שהתלוננה על כאבים בראש. כתב התביעה מגולל כיצד שלושה שבועות לאחר ביצוע הבדיקה החלה לסבול מחולשה בגופה, מסחרחורות, גרד וכאבים בבטנה. הפחד כי הגידול בראשה חזר והוא זה שגורם לתסמינים השתלט עליה. היא פנתה לבית חולים, שם אושפזה במשך שמונה ימים, ובדיקות הדם העידו כי היא סובלת מדלקת כבד חריפה. "במהלך אשפוזה בבית החולים נשאלה על ידי הצוות הרפואי ואנשי משרד הבריאות שאלות קשות ומשפילות", נכתב בכתב התביעה, "שאלות בנוגע לשימוש בסמים או קיום יחסי מין לא מוגנים עם אנשים אחרים פרט לבעלה".
עוד נטען כי התובעת התקשתה לטפל בילדיה ובביתה. היא נאלצה להתפטר מעבודתה כגננת, בין היתר בשל דרישה תקיפה של הורי הילדים שלא תשוב לגן עם מחלה זיהומית מדבקת בשל חשש מתמיד לבריאות ילדיהם.
תובע נוסף שסיפורו מובא בכתב התביעה היה בן 29 בזמן הבדיקה, שאליה הגיע לאחר שהתלונן על כאבי ראש. ארבעה שבועות לאחר הבדיקה שם לב כי צבע השתן שלו הפך כהה ביותר, כי עיניו וציפורניו מצהיבות וכי הוא תשוש, חסר תיאבון וסובל מחולשה קיצונית.
מספר שבועות לאחר הופעת התסמינים צלצל הטלפון של הצעיר ובצד השני היה גורם מבית החולים משגב לדך. הוא הסביר לו כי עליו לפנות בבהילות לחדר המיון ולציין כי יש חשש שנדבק בנגיף של צהבת בעת ביצוע בדיקת CT. מבוהל הגיע הצעיר לבית החולים ושם אושר החשש. מאז, על פי התביעה, סובל הצעיר מחרדות בנוגע למצבו העתידי. לאחר הגילוי פחד במשך חודשים ארוכים להדביק את אשתו ובני משפחתו, ומרוב בושה אף נמנע מלספר להם וחלקם לא יודעים עד עצם היום הזה. הוא החל סובל מנדודי שינה ודיכאון, שהופיעו במקביל גם אצל אשתו. למעשה חרדתה היתה כה קשה שהיא נמנעה כמעט מכל מגע איתו, כולל שימוש בכלים משותפים, משחות שיניים וסבוני רחצה.
גירוד עד זוב דם
תובעת נוספת היא צעירה שהיתה בת 31 בעת ביצוע הבדיקה והגיעה לבירור בנוגע לגידול אפשרי בגופה. על פי כתב התביעה, לאחר שהמחט שדרכה מזרימים את חומר הניגוד הוחדרה לגופה נשאלה הצעירה אם היא בהריון. היא ענתה שאינה יודעת בוודאות, ואז הוציא הצוות הרפואי את המחט והסביר לה כי עליה לשלול אפשרות של הריון לפני שיוכלו לבצע בה את הבדיקה. שלושה שבועות לאחר מכן החלה להרגיש רע. בין היתר הופיעו כאבי בטן וגירוד עז, שגרם לה לפצוע את עצמה עד זוב דם.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אסף פוזנר
עו"ד אסף פוזנר
עו"ד אסף פוזנר
כחודש לאחר הביקור במשגב לדך פנתה הצעירה אל רופא המשפחה והוא הפנה אותה לבדיקות דם ושתן. למחרת בבוקר הבחינה כי צבע השתן שלה הפך כהה ועורה הפך צהבהב. היא מיהרה לקבל את תוצאות הבדיקה, שהעידו כי היא סובלת מצהבת מסוג שלא היה ידוע. היה זה ערב פסח והמעבדות היו סגורות. היא חזרה אל ביתה ובמהלך החג מצבה הלך והחמיר. היא הקיאה במשך מספר ימים עד אשר התמוטטה בביתה ופונתה לבית חולים. גם בסיפורה של תובעת זו עולה כי במהלך הבדיקות עברה מסכת של השפלות ושאלות פולשניות. היא ירדה תשעה קילו בתוך שלושה שבועות ונזקקה לעזרה גם בפעולות פשוטות כמו הליכה לבית שימוש. מאז סובלת התובעת מסיוטים וחרדות. לאחרונה אף התבשרה כי תפקודי הכבד שלה אינם תקינים והיא נמצאת בבירור כדי לגלות אם המחלה חזרה.
את עוסקת בזנות?
עוד נבדקת שהפכה לתובעת היתה בת 54 בעת הבדיקה וגם היא הופנתה בשל כאבי ראש. בדומה לשאר התובעים, שבועות בודדים לאחר הבדיקה החלו תסמינים של תשישות וכאבי ראש, אך מאחר שחג הפסח היה בפתח ייחסה זאת התובעת ללחץ הנובע מעומס המשימות והנקיונות. כשהבחינה התובעת שצבע השתן שלה הפך כהה פנתה לקופת החולים ושם נאמר לה כי היא ככל הנראה מיובשת. התובעת לא הסתפקה באבחנה זו ופנתה ל'טרם' ושם בדיקת דם העלתה כי יש לה צהבת חריפה. היא פנתה לבית החולים אך מאחר שהיה זה ערב פסח המליצו לה הרופאים הצעירים לשוב למחרת, כשחדר המיון יהיה מלא ברופאים בכירים, וכך עשתה. ארוחת החג שהיתה אמורה לארח, כך עולה מכתב התביעה, התבטלה בשל חשש של בני משפחה, קרובים ורחוקים כאחד, מפני הידבקות.
למחרת בבוקר שבה למיון ושם קיבלה בשורות קשות: מצבה הידרדר במהירות, הנגיף משתולל בדמה וייתכן כי תיאלץ לעבור השתלת כבד. גם הפעם מתואר כיצד הצוות הרפואי שאל בחוסר רגישות את התובעת על שימוש בסמים, עיסוק בזנות וניאוף, הכול בנוכחות בני משפחתה. מצבה הדרמטי של התובעת אף הוביל להשבתו הבהולה של בנה החייל מהבסיס, שמא יצטרך להיפרד מאימו.
3 צפייה בגלריה
בדיקת CT. איך קרה שהצנרת לא הוחלפה? צילום: shutterstock
בדיקת CT. איך קרה שהצנרת לא הוחלפה? צילום: shutterstock
בדיקת CT. איך קרה שהצנרת לא הוחלפה? צילום: shutterstock
לאחר מספר ימים החל מצבה להתייצב מעט ועם שחרורה לביתה הלך בעלה לבצע בדיקות דם. הוא נמצא נקי ועל כן סיבת הידבקותה נותרה עלומה. שבועות לאחר מכן קיבלה התובעת שיחת טלפון מפתיעה מלשכת הבריאות, שם נשאלה אם ביצעה לאחרונה בדיקת CT. רק אז הבינה כיצד נדבקה במחלה הקשה.
"נשיב על התביעה בבית המשפט"
סעיף שלם בתביעה הוקדש לתדמית שנוצרה לתובעים בעקבות ההידבקות. "הסטיגמה, הבושה והטחת ההאשמות מצד הצוות המטפל כמו גם מהקרובים והסובבים את הנפגעים מאחר שמדובר במחלה של 'נרקומנים', 'מסוממים' ו'זונות' ממשיכה ללוות אותם מדי יום ביומו", נכתב. "משפחותיהם הקרובות של הנפגעים נרתעו מהם מיידית. תחושת פחד אחזה בהם שמא ידביקו את יקיריהם ולפיכך נמנעו מכל מגע קרוב".
משרד הבריאות: "בשנת 2015 (שנה לפני האירוע; נ"ר) בוצע תחקור משותף על ידי משרד בריאות בהשתתפות המערך לבטיחות הטיפול, חטיבת הרפואה, היחידה הארצית למניעת זיהומים ולשכת בריאות ירושלים. בעקבות תחקיר זה בוצעו שינויים רבים הן ברמה המקומית במרפאה כירורגית משגב לדך והן ברמה לאומית - פרסום חוזר חטיבת הרפואה המנחה בנושא שימוש בסטים רב פעמיים להזרקת חומר ניגוד בבדיקות הדמיה. בשלב זה עדיין לא ניתן להעביר מידע נוסף הואיל והנושא בחקירת משטרה".
מאוחדת: "נשיב על כתב התביעה בבית המשפט".