2 צפייה בגלריה
מתחם המריבה בורבורג. צילום: ענר גרין
מתחם המריבה בורבורג. צילום: ענר גרין
מתחם המריבה בורבורג. צילום: ענר גרין
הקאמבק של הקרב על מתחם ורבורג: אחרי שהפך לסלע המחלוקת המרכזי בין חרדים לחילונים, ואף שהובטח לחילונים במסגרת מתווה השכונות של ניר ברקת - שטח המריבה בקרית יובל חזר השבוע לכותרות. על הפרק: כישלון של ראש העירייה היוצא ניר ברקת, זעם ענק של פעילים חברתיים ודרישת הוועדה המחוזית מהוועדה המקומית - השמיעו את עמדתכם בתוך 45 ימים.
ההבטחה שלא מומשה
מתחם ורבורג, שטח עפר גדול במרכז קרית יובל והמקום שמסמל אולי יותר מכל את המאבק על צביונה של העיר כולה, יחזור בשבוע הבא אל מליאת מועצת העירייה, שם יתבקש ראש העירייה הנכנס משה ליאון להשיב להצעתו לסדר של חבר המועצה יוחנן ויצמן. נציגה של 'אגודת ישראל' מבקש לגנוז את התוכנית לשינוי התב"ע של המתחם לתרבות, מסחר ופנאי ולהשאיר את התב"ע של המתחם במצבה הקיים - שבו הקרקע מיועדת למבני חינוך. המשמעות: השתלטות חרדית. התוצאה: זעם עצום בקרב החילונים, שמופנה בעיקר אל ראש העירייה היוצא ברקת ועל התנהלותו בסוגיה בחודשים האחרונים.
כדי להבין את הסיבה למהומה צריך לחזור קצת אחורה. סאגת מתחם ורבורג עלתה לכותרות לפני כעשור, אז נבחר ניר ברקת לראשות העירייה, כשבפיו הבטחה: המתחם יישאר בידי הציבור החילוני.
קראו גם: • עובדי העירייה ערכו סיור במתחם ורבורג ועוררו סערה בקרית יובל • תושבים בקרית יובל דורשים: "פתחו מחדש את התכנית ברחוב ורבורג" • צעד משמעותי במאבק בקרית יובל: מתחם ורבורג אושר לציבור החילוני
במהלך הקדנציה הראשונה נדחה הדיון על כך במועצת העירייה שוב ושוב, כשברקע מלחמה של ממש בין הקהילה החרדית לחילונית בשכונה על עתיד המתחם. בין היתר היו שם נסיונות השתלטות לא חוקיים במטרה לקבוע עובדות בשטח, קבלות שבת אלטרנטיביות, ואפילו הופעות והקרנת סרטים בימי שישי בלילה.
המתחם עמד גם במרכזה של מערכת הבחירות של שנת 2013, אז הבטיח ברקת שוב כי יפעל כדי להעביר את המגרש לידיים חילוניות. אלא שבפועל גם במהלך הקדנציה השנייה שלו לא הצליח ראש העירייה היוצא לממש את הבטחתו.
המתווה, הזעם והנחמה בוורבורג
הבשורה הגדולה לחילונים בכל הנוגע למתחם ורבורג הגיעה לפני קצת יותר משנה. במסגרת מה שזכה לכינוי 'מתווה ברקת', שאמור היה לתכנן את עתיד כיתות הלימוד בשכונות העיר בשנים הבאות, התפאר ברקת כי השיג הסכמה חרדית כי המתחם יעבור לידי הציבור הפלורליסטי. המתווה, שחרת על דגלו את שימור הצביון הקיים של שכונות העיר וסימון טריטוריות נפרדות למגזרים השונים, גרר ביקורת רבה כלפי ברקת מצד הקהילה הפלורליסטית, שטענה כי הוסכם עליו בניגוד לדעתה ובלי להתייעץ איתה. הוא גם הביא בסופו של דבר לפרישת 'התעוררות' מהקואליציה ולהחלטה של עופר ברקוביץ' לרוץ לראשות העירייה.
אלא שלמרות הביקורת, הקהילה הפלורליסטית התנחמה בסוכרייה שהעניק להם מתווה ברקת – בדמותו של מתחם ורבורג.
מאבק איתנים
אלא שכאן לא מסתיימת הסאגה סביב המתחם. מאז שמתווה ברקת הפך לעובדה מוגמרת מנהלים גורמים חרדיים ובראשם חבר המועצה ויצמן מאבק איתנים בנושא. ויצמן עצמו הפך את המאבק על המתחם לאחת המשימות החשובות ביותר שעל סדר יומו, כשהוא מצליח לרתום לצידו תושבים רבים, בהם גם חילונים, שמתנגדים למתווה של ברקת בלי קשר להשתלטות חרדית מאחר שהם סבורים שהמתווה אינו טוב לעתיד המתחם ולתושבי השכונה.
תוך כדי המאבק ביקש ברקת לקבוע עובדות בשטח ורגע לפני הבחירות הגיעו משאיות כדי להתחיל להקים מבנים חילוניים במתחם. חברי המועצה החרדים שמעו על כך והחליטו לנסות לסכל את המהלך. הם ירדו לשטח ומנעו את העבודה בגופם. הם גם הפעילו לחץ גדול להפסקת העבודות - והצליחו. וכך סיים ברקת את כהונתו בלי להביא להכרעה בנושא.
2 צפייה בגלריה
יוחנן ויצמן. צילום: רפי קוץ
יוחנן ויצמן. צילום: רפי קוץ
יוחנן ויצמן. צילום: רפי קוץ
הכישלון הזה הוא אחד הגורמים המרכזיים לזעם החילוני הגדול על ברקת. ל"ידיעות ירושלים" נודע כי בהתייעצות פנימית הזהירו אותו חברי המועצה החרדים, כשאליהם מצטרף חבר המועצה אריה קינג, כי הקמת מבנים חילוניים במתחם, או במילים אחרות - יישום הלכה למעשה של המתווה שאותו קידם ברקת עצמו, תעניק תמונת ניצחון לעופר ברקוביץ'. יו"ר התעוררות היה אז בשיא הריצה שלו לראשות העירייה, ואינו נחשב לחביבו של ברקת, בלשון המעטה.
האם הלחץ השפיע על ברקת או לא? לא ברור. מה שכן ברור הוא שהעבודות הופסקו, ברקת עזב את תפקידו והשאיר לא מעט חילונים זועמים.
מקורבי ברקת מסרו השבוע כי "לא חל שום שינוי בעמדתו של ראש העירייה היוצא ניר ברקת. הוא עודנו תומך בהקצאת מגרש ורבורג לצרכים שהוגדרו כחלק ממתווה השכונות שגיבש ומקווה שהמהלך שהחל בתקופתו יימשך גם בקדנציה הבאה לטובת כלל הציבורים בעיר".
שעת מבחן
ובחזרה להווה. חבר המועצה ויצמן ביקש השבוע ממועצת העירייה להודות כי העברת ההכרעה בנושא לוועדה המחוזית על ידי ניר ברקת נעשתה בחוסר סמכות, ולמעשה הוא מבקש לגנוז את תוכניתו של ראש העירייה היוצא. וכאן מגיע המבחן הגדול הראשון של ראש העירייה הנכנס: אם ליאון יחליט לגנוז את המתווה ולהשאיר את ייעוד התב"ע הקיים, זה יהיה ניצחון מזהיר למאבק של חברי המועצה החרדים. אם ליאון יחליט שלא לדון בהצעה היא צפויה לחזור לדיון בוועדה המחוזית, מה שישאיר את מתווה ברקת על כנו. האם ליאון יתקפל בפני שותפיו החרדים? כאמור, שעת המבחן שלו כבר כאן.