אחרי עיכובים רבים בפתיחתה, נסיעת ההרצה בקו הרכבת החדש ירושלים - תל אביב נערכה היום (ה') לקראת הפתיחה שתערך ביום שלישי הקרוב (25.9). כאמור, הרכבת תגיע עד לנתב"ג שם ייאלצו הנוסעים להחליף רכבת כדי להגיע לתל אביב.
בהרצת הרכבת השתתפו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, יו"ר רכבת ישראל, דן הראל, מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון.
כפי שפורסם לראשונה במיינט ירושלים, בשלושת החודשים הראשונים להפעלת הרכבת המהירה, כל נוסע שיחזיק בכרטיס רב קו יוכל לנסוע ברכבת בחינם. לאחר מכן ולמשך שנתיים, תינתן הנחה של 50 אחוזים לנוסעים ומחיר הנסיעה יעמוד על 11 שקלים לכיוון באמצעות ״רב קו״ אישי או אנונימי. בתום התקופה, יעמוד מחיר הנסיעה הסופי על 22 שקלים לכיוון.
כאשר תתחיל הרכבת לפעול יעשה הדבר במתכונת מצומצמת של רכבת אחת לשעה בלבד לכיון והנוסעים יאלצו להזמין מקומות ישיבה דרך האינטרנט. בנוסף, בחודשים הראשונים הרכבת לא תפעל בימי שישי ובמוצאי שבת בגל עבודות החשמול הדרושות לשלמת קו הרכבת בין תל אביב לירושלים
הזמנת המקום תתבצע על ידי "שובר עלייה לרכבת", שיונפק באמצעות כרטיס "רב קו", באתר האינטרנט של הרכבת או במוקד טלפוני 9025*. מידע נוסף על הזמנת מקום והטענת הנסיעות לירושלים וממנה על גבי ה"רב קו" ניתן למצוא באתר רכבת ישראל.
כיצד תשפיע פתיחת התחנה על הרכבת במלחה?
לפי גורמים במשרד התחבורה, פתיחת תחנת ׳נבון׳ לא תוביל לסגירת הקו השני, מלחה – ת״א. יחד עם זאת, תדירות יציאת הרכבות מהתחנה תפחת ב-50 אחוזים. "שמירת הקו פעיל, רלוונטי עבור ציבור הנוסעים המבקשים להגיע לדרום מערב העיר", מסר גורם במשרד התחבורה למיינט ירושלים.
57 ק"מ, 9 גשרים ו-5 מנהרות
אורכו של הקו מת"א לירושלים עומד על כ-57 קילומטר, מתוכם כ-32 ק"מ בתוואי מורכב. התוואי החדש כולל מערכת של 9 גשרים מהגבוהים במדינה (באורך כולל של כ-14 ק"מ) ו-5 מנהרות (באורך כולל של כ-40 ק"מ). מערכת זו נועדה לאפשר קו נסיעה ישר, רציף ומהיר.
תחנת היעד הסופית של הקו, ירושלים-נבון, נחפרה לעומק של כ-80 מטרים מתחת לפני השטח. זו תחנת הרכבת העמוקה בישראל, ואחת מחמשת העמוקות והמודרניות בעולם. התקציב עליו החליטה ממשלת ישראל, כ-6.5 מיליארד שקלים, ועומד בהערכת הזמן המתוכנן מאז העלייה לקרקע בשנת 2012, 6.5 שנים.
לקראת מהפכת החישמול, הצטיידה רכבת ישראל ב-62 קטרים חשמליים מדגם TRAXX אשר 9 מהם כבר הגיעו ארצה ומבצעים נסיעות מבחן, והשאר ייכנסו לשירות עד שנת 2022. נרכשו גם כ-330 קרונועים חשמליים. כל זאת, לצד הקמת תשתית תחזוקה חשמלית והכשרת מאות עובדים למקצועות יעודיים חדשים.
האתגר המרכזי: תשתית חשמול לתחנת הרצליה
האתגר המרכזי בעת זו, מסבירים ברכבת ישראל "והישורת האחרונה להפעלה, הוא תהליך הרכבת תשתית החשמול מירושלים לתחנת הרצליה, שגם הוא מתקדם כל העת. תהליך שמצריך הפסקת פעילות זמנית מעת לעת לצורך התקדמות בהרכבת התשתית החשמלית בתוואי מסילות פעילות. כל אלה, תוך הבטחת בטיחות הנוסעים וביטחונם שעומדים בראש סדר העדיפויות.
"בימים אלה נמצאת רכבת ישראל בישורת האחרונה גם לקבלת אישורים לתקני הבטיחות מגופי תקינה חיצוניים ובלתי תלויים. בכל פרויקט, במיוחד מסדר גודל כזה, בארץ ובעולם, קיימים אתגרים משמעותיים וגם מתהווים – הם מטופלים בנחישות ויבואו על פתרונם".
תחילתו של עידן חדש
שר התחבורה החליט לקרוא למסילת הרכבת החדשה לירושלים מסילות דוד המלך. "החלטתי לקרוא לקו הרכבת המהיר לבירה על שמו של דוד מלך ישראל שכונן את ירושלים כבירתו הנצחית של עם ישראל מזה כ-3000 שנה. אנו מחברים את ירושלים ומתחברים להיסטוריה של ירושלים", אמר השר כץ.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין כי זה רגע היסטורי. "אני משתמש במונח הזה בזהירות, אבל תמיד האמנתי שאפשר לחבר את ירושלים לרשת רכבות ארצית ולא בנתיב של הרכבת הטורקית שנסעתי בה בילדותי ובנערותי. והנה, הרגע הזה הגיע אחרי מאמץ כביר של ממשלת ישראל, משרד התחבורה וכל הגורמים שעסקו בדבר. זה באמת עידן חדש. אני יכול רק לבקש מכם להצטרף לנסיעה שתיווכחו לבד".