2 צפייה בגלריה
בית הקפה בפעולה. צילום: רפי קוץ
בית הקפה בפעולה. צילום: רפי קוץ
בית הקפה בפעולה. צילום: רפי קוץ
רחביה נפרדת מהמשולש המפורסם של בתי הקפה: חצי שנה לאחר שנסגר: תושבי רחביה התעוררו השבוע לגלות כי החלו עבודות הבנייה ב'קפה דה פריז'. היעד: מבנה מגורים יוקרתי בעל מספר קומות.
בית הקפה המפורסם פעל במקום מרכזי ומוכר בו היו בעבר לא מעט פנינות תרבות ירושלמיות. זה התחיל בקפה 'מומנט' המיתולוגי, אחריו הגיע ה'רסטובר' ובחמש השנים האחרונות היה זה 'קפה דה פריז'. המקום משך אליו רבים מתושבי ירושלים וצעירי רחביה בפרט, שביקשו לשתות קפה או לאכול ארוחה חלבית, מרחק מטרים בודדים ממעון ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
'קפה דה פריז' השבוע. צילום: יואב דודקביץ'
'קפה דה פריז' השבוע. צילום: יואב דודקביץ'
'קפה דה פריז' השבוע. צילום: יואב דודקביץ'
אלא שכבר חצי שנה שהמבנה עומד ריק – זאת לאחר שנסגר. השבוע הגיעו למקום הדחפורים להכין את הקרקע לפרויקט נדל"ן יוקרתי שעומד להיבנות במקום, יוזמתו של בעל השטח - איש העסקים היהודי־צרפתי לורנט לוי, הבעלים של כיכר המוזיקה בעיר.
ההיסטוריה של בית הקפה, כמו של מקומות רבים בירושלים, עקובה מדם. בשנת 2002 איבדו 11 צעירים את חייהם בפיגוע התאבדות רצחני בחצר ה'מומנט' שהרס אותו כליל. שלושה חודשים לאחר מכן הוא נפתח מחדש ועם הזמן נוספה בו גם מצבת זיכרון הנושאת את שמות הנספים ונמצאת שם עד היום.
לאחר סגירתו נפתח במקום ה'רסטובר', שפעל במשך שמונה שנים עד שלקראת סיום חוזה השכירות שלו החליטו הבעלים שלא להישאר בנכס, זאת לאור הדרישה להפוך את המקום לכשר ולסגור אותו מכל פעילות בשבת. בעל העסק כינה את דרישתו של לוי "הגבלה דרקונית", במכתב פתוח שכתב לבאי המקום.
את מקומו של ה'רסטובר' תפס בחמש וחצי השנים האחרונות 'קפה דה פריז', בבעלותם של עדי טלמור והשף מרכוס גרשקוביץ שפעל במתכונת של בית קפה־מסעדה חלבי וכשר. המקום נסגר שלוש שנים לפני סיומו של החוזה, בהסכמת הצדדים, לאור קבלת היתרי בניה וכוונתו של לוי להפוך את המקום למבנה מגורים בן מספר קומות. על פי ההערכות יהיו במבנה החדש מעל לעשר יחידות דיור.