1 צפייה בגלריה
כאן ייבנו המכללות. הדמיה: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון
כאן ייבנו המכללות. הדמיה: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון
כאן ייבנו המכללות. הדמיה: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון
למרות ההתנגדות הנחרצת של התושבים: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים שבמינהל התכנון, החליטה להפקיד היום (ב') תוכנית הכוללת את הקמת המבנה עבור מכללות צה"ל במורדות עין כרם. זאת, בהתאם להחלטות ממשלת ישראל משנת 1976 ומשנת 2005 להעביר לירושלים את המכללות הצבאיות. בזמן הדיון הפגינו קבוצת תושבים מעין כרם מחוץ למשרד הפנים במרכז העיר.
התוכנית שהוגשה על ידי משרד הביטחון והרשות לפיתוח ירושלים, ממוקמת על שטח של 39 דונם בפאתיה הצפוניים של שכונת קריית מנחם ובסמוך ל"כפר השבדי". מדובר בחטיבת שטח ציבורית בבעלות המדינה אשר על פי מדיניות העירייה מיועד לשימושים כלל-עירוניים. המכללות יוקמו על ציר המוסדות הלאומיים בהם ממוקמים בין היתר הר הרצל ויד ושם, וכן בסמוך לקו הרכבת הקלה ובקישור לקמפוס גבעת רם.
"חלופה זו נבחרה כמיטבית ביותר, מתוך חלופות רבות שכללו היבטים תכנוניים, כלכליים, חברתיים וסביבתיים. כחלק מההליך התכנוני, ביצעה רשות המים תסקיר הידרולוגי מקיף שקבע כי רוב שטח התוכנית נמצא מעל תצורת סלע אטימה לחלוטין לחלחול ובמרחק 400 מטר ממעניינות סמוכים. יחד עם זאת, נקבעו הוראות לביצוע קידוחי חקר והוראות לניהול מי נגר אשר יבטיחו את חלחול המים", אמרו בוועדה.
התוכנית כוללת הקמת קמפוס חדש שיקלוט את פעילות מכללות הפיקוד והמטה של צה"ל ממחנה גלילות, ויכלול שמונה בית ספר להכשרות צבאיות שונות, מבנים משותפים כגון אודיטוריום, מתקני ספורט, בניינים למנהל וכן מתקני מגורים. הבינוי המוצע בתוכנית הינו בגובה של 3-5 קומות.
כזכור, החלופה שהוצעה היא בגבעה הצרפתית, בשטחי האוניברסיטה העברית, בסמוך לאקדמיה. אולם חלופה זו נשללה. כמו כן, גם נציג החברה להגנת הטבע בוועדה, הגיש הצעה חלופית, שלא לאשר את התכנית, ובה תמכו 4 חברי ועדה בלבד, לעומת 10, שהצביעו בעד התכנית.
מתכננת מחוז ירושלים שירה תלמי-באבאי ציינה: "התוכנית עושה את האיזון הראוי בין פיתוח ובין שמירה על ערכי הסביבה והטבע שבאזור. המכללות ישתלבו בתהליך ההתחדשות העירונית המקודמת באזור ויתרמו ליצירת תשתית עבור אוכלוסייה צעירה ואיכותית בירושלים, המעורבת בחיי העיר ועשויה להשתקע בה".
חבר הוועדה המחוזית ויו"ר תנועת התעוררות, עופר ברקוביץ': "ההחלטה של ברקת להמנע מלהביא את הנושא לדיון בוועדה המקומית מדברת בעד עצמה - ההצעה למיקום המכללות במערב העיר היא שגיאה קשה. לא בכדי העדיף ברקת "לדלג" מעל הביקורת המקצועית של הוועדה המקומית. לא בכדי אין לתוכנית הזו כל תמיכה בירושלים".
עו"ד יוסי חביליו המלווה את מאבק תושבי עין כרם זה מספר שנים, ומתמודד לראשות עיריית ירושלים והמועצה: "החלטת הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית הינה טעות קשה. צר לי שהוועדה המחוזית נגררה אחרי הרצון של ברקת לגזור קופון לפני עזיבתו את העירייה, ציבורית ומשפטית היה צריך לחכות עם אישור התוכנית להפקדה עד לאחר הבחירות. אם אבחר לראשות העיר אבטל את התוכנית ואבחר מקום אחר למכללות צה"ל. אני גם סבור שמשפטית התוכנית לא תשרוד את הליכי ההתנגדויות וההליכים המשפטיים וחבל על בזבוז כספי הציבור ועיכוב בהעברת המכללות למקום המתאים בירושלים."