1 צפייה בגלריה
רוכב אופניים בירושלים. צילום: אדווה חולי
רוכב אופניים בירושלים. צילום: אדווה חולי
רוכב אופניים בירושלים. צילום: אדווה חולי
קבוצת ירושלמים ורוכבי אופניים שנמאס להם מדו"חות המשטרה ברחוב יפו ייצאו מחר (ו') למחאה. ההפגנה תצא בשעה 09:00 מרחוב יפו בסמוך לכניסה לשוק מחנה יהודה לכיוון כיכר ציון בין הולכי הרגל. "רוכבי אופניים יכולים לחיות בשלום עם רכבת, אבל לא עם הולכי רגל", רכז ארגון האופנים הראשי בירושלים, אורן לוטן.
בעמוד הפייסבוק כתבו המארגנים: "המטרה היא לא לפגוע באף הולך רגל, אלא להראות את האיוולת של המשטרה. אנחנו מתנצלים על ההטרדה, אבל המסר חייב לעבור לעירייה".
בתחילת החודש, במסגרת שבוע בטיחות בדרכים, ניתנו 64 דו"חות לאופניים חשמליים לאחר שנסעו בחוסר אחריות על מדרכות ופסי הרכבת ושהיוו סכנה להולכי רגל. "הדוחות שניתנים במסילת רכבת הקלה, זה מה ששבר את גב הגמל. מעולם לא גרמתי לרכבת להתעכב. זה הרבה יותר בטוח מלרכב על הכביש", הוסיף לוטן.
על פי תקנות התעבורה 34ב' רוכב אופניים יכול להשתמש בצידו הימני של הכביש, גם אם הכביש שהוקצה לנתיב תחבורה ציבורית. "על אף האמור בתקנת משנה (א), רוכב אופנים ישתמש בצדו הימני הקיצוני של הכביש אף אם הוא כביש שבו הוקצה נתיב לתחבורה ציבורית", לשון התקנה.
אולם על פי חוק מסילות הברזל (1972), סעיף 39, חל איסור על רוכבי האופניים לנהוג על המסילות. "מי שבמזיד רוכב על בהמה, אופניים, עגלה או רכב אחר, או נוהג בהם, על מסילה, או חוצה מסילה כאמור במקום שלא נועד לחציה, דינו – הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין", לשון התקנה.
הפתרון שהם מציעים: הגדרת רחוב יפו כנתיב תחבורה ציבורי וכך על פי החוק מותר לרוכבי אופניים לרכב בו. "רוכבי אופניים צריכים לנסוע על המסילה כפי שנעשה באירופה. להוריד את כל רוכבי האופניים מהמסילות ביפו זה מגוחך", אמר.
לטענתם העירייה אינה דואגת מספיק למסלולים עבור רוכבי האופניים בירושלים ועבור תחבורה אלטרנטיבית.
בסיום הם אומרים כי המחאה תימשיך גם בשבועות הקרובים "עד שהמסר יועבר ואם צריך נפגין גם בעירייה. אנחנו רוצים שיתחילו להתייחס לרוכבי אופניים בירושלים. אם לא יתחילו להשקיע בתחבורה לאופניים אנחנו נחייה בפקק אחד גדול".
העירייה: "איננו תומכים באכיפה המבוצעת בשבועות האחרונים כנגד רוכבי אופניים ברחוב יפו. העירייה סבורה כי יש לאפשר הרכיבה ובלבד שהיא מבוצעת תוך שמירה על כללי הבטיחות. רחוב יפו הוא רחוב רב תכליתי ומיועד גם לרוכבי אופניים.
"העירייה באמצעות תוכנית אב לתחבורה בנתה תוכנית רב שנתית לסלילת שבילי אופניים ברחבי העיר בהיקף של כ-30 מיליון שקלים. התכנית הוצגה למשרדי התחבורה והאוצר שהביעו תמיכה עקרונית בתכנית ואנו ממתינים לאישורם למתן התקצוב הנדרש להקמת מערכת שבילי האופניים".
המשטרה: "אנו שמים לנגד עינינו לצמצם את היקף תאונות הדרכים באמצעות אכיפה אפקטיבית והסברה ותמשיך לפעול כנגד רוכבי האופניים הרוכבים בניגוד לחוק ובדגש לאלו הרוכבים על פסי הרכבת הקלה המסכנים את עצמם ומשתמשי הדרך".