7 צפייה בגלריה
כיתה. צילום: אלעד גרשגורן
כיתה. צילום: אלעד גרשגורן
כיתה. צילום: אלעד גרשגורן
גוברת ההסתה נגד תוכנית הבגרויות הישראלית: ארגונים המזוהים עם הרשות הפלסטינית פתחו לאחרונה בקמפיין אגרסיבי נגד הכנסת תכנית הלימוד הישראלית לבתי הספר במזרח העיר. הקמפיין מגיע על רקע פתיחת הרישום לבתי הספר שהחלה בשבוע שעבר ולאור העובדה כי תכנית הלימוד הישראלית נמצאת בעלייה מתמדת בקרב מוסדות חינוך רבים במזרח העיר.
"בואו נודה במחלת הייהוד שמחלחלת למוחות ילדינו המערערת את השתייכותם, בואו נעצור את פגיעת הווייתם הפלסטינית", נכתב בעלונים שחילק ועד ההורים המרכזי.
מכתב האזהרה להורים
זה זמן רב שמשרד החינוך ומינהל החינוך בעירייה מנסים להחיל את תכנית הלימודים הישראלית על כמה שיותר בתי ספר במזרח העיר. המאמצים נושאים פרי בשנים האחרונות, כאשר בשנת הלימודים הנוכחית לומדים במזרח העיר כ-5,800 תלמידים בתכנית הישראלית, עלייה של 14% לעומת השנה שעברה.
מי שלא מרוצים מהנתונים הללו הם גורמים ברשות הפלסטינית, שלאחרונה פתחו בקמפיין אגרסיבי נגד החלת תכנית הלימוד הישראלית בבתי הספר. כך לדוגמה, לאחרונה נערך כנס מנהלים של בתי ספר במזרח העיר שנועד "לדון בסכנות החדירה של תכנית הלימודים הישראלית".
7 צפייה בגלריה
חלק מהמודעות שהופצו
חלק מהמודעות שהופצו
חלק מהמודעות שהופצו
7 צפייה בגלריה
חלק מהפרסומים שהופצו. צילום: מהפייסבוק
חלק מהפרסומים שהופצו. צילום: מהפייסבוק
חלק מהפרסומים שהופצו. צילום: מהפייסבוק
בהצהרה שפירסמו המנהלים לאחר הכנס, נכתב: "נשיא איגוד הורי תלמידי בית הספר דיבר במהלך הפגישה על חומרת ומידת החדירה של תכנית הלימודים הישראלית לתלמידים ולסטודנטים בבתי הספר בירושלים. הוא ציין כי המפגש הזה הוא חלק מקמפיין לניקוי ראשי תלמידינו שהושק לאחרונה וימשיך בכל שכונות העיר".
בנוסף פרסם משרד החינוך של הרשות הפלסטינית מכתב אזהרה חמור בו נכתב: "אנו מזהירים מפני טופס הרישום של עיריית הכיבוש לרישום תלמידי ירושלים הפלסטינים. החטיבה לענייני ירושלים במשרד החינוך (הפלסטיני) קיבלה בתדהמה ובתימהון ידיעות על כך שעיריית הכיבוש הישראלי פותחת את ההרשמה לתלמידים הירושלמים הפלסטינים לשנת הלימודים החדשה 2018-2019, בכל שלבי הלימוד כולל גני הילדים. החטיבה הדגישה את סירובה המוחלט למדיניות הכיבושית הזו, שמגלה את פניו הכעורות של הכובש ואת המהלומות שהוא מנסה להנחית על מרכיבי הזהות הפלסטינית".
המבצע לטיהור הילקוטים
ועד ההורים המרכזי במזרח העיר הוא הזרוע של הרשות שמוביל את ההתנגדות ובהודעה שהוציא בסוף השבוע האחרון הכריז על הקמפיין המאסיבי נגד הרישום לתכנית הישראלית. "המבצע לטיהור ילקוטי הלימוד של תלמידנו בעיר אל קודס (ירושלים) מתכנית הלימודים הישראלית החל", נכתב בהודעה הרשמית. "מטרתו של מבצע זה היא להעלות את המודעות של המשפחות של הורי התלמידים בנוגע לסכנות של תכנית הלימודים הישראלית על מוחותיהם של בנינו ובנותינו, זאת לאור המתקפה הכוללת על כל תחומי החיים בעיר אל קודס ובכלל זאת על החינוך.
7 צפייה בגלריה
חלק מהפרסומים שהופצו. צילום: מהפייסבוק
חלק מהפרסומים שהופצו. צילום: מהפייסבוק
חלק מהפרסומים שהופצו. צילום: מהפייסבוק
"לכן אנו מבקשים מכלל הורי התלמידים בכל מחוזות אל קודס לשתף פעולה עם המבצע ההומניטארי והלאומי הזה. תכניות הלימודים האלו מהוות סילוף אמיתי של ההיסטוריה ופוגעות במנהגים ובערכים הנאצלים והאנושיים של העם האדיר הזה. הן מציבות שקרים במקום אמת ומסלפות את ההיסטוריה האסלאמית והערבית העתיקה שלנו לאורך דורות".
לבסוף קורא ועד ההורים המרכזי להתגייסות כוללת של ההורים: "אנו קוראים לכולם לשתף פעולה ולהשתתף במבצע הזה. להעלות את המודעות של המשפחות ושל האנשים בנוגע לסכנות שבהרשמה לתכנית הלימודים הישראלית לשנה זו ולהיזהר משיתוף פעולה עם חלק מהגורמים החשודים המקדמים תכניות אלה מול ילדינו באמצעות תירוצים קלושים ושקריים".
ועד ההורים החל השבוע בתליית פליירים מסיתים בבתי הספר והפיץ מפה בה מוצגים השייח' אחמד יאסין ויאסר ערפאת כסמלים של העם הפלסטיני. בנוסף, נפתחה ועדה אלטרנטיבית לרישום והסברה שמטרתה להניא הורים מרישום ילדיהם לתכנית הישראלית.
"חושבים על העתיד ולא על פוליטיקה"
מנגד, יש גורמים במזרח העיר שדווקא דוחפים לכיוון תוכנית הלימודים הישראלית. אחד מהם הוא רמאדן דבש, יו"ר המינהל הקהילתי בצור באהר ודמות שונה בנוף המזרח ירושלמי. לאחרונה התפקד לליכוד והצהיר כי הוא שוקל לרוץ לראשות עיריית ירושלים. בנושא תכנית הלימודים הישראלית הוא חד משמעי: "במזרח העיר יש רצון גדול להצטרף לתכנית הבגרות הישראלית, אני יודע על כך באופן אישי, בתור מי שאחראי על 40 אלף איש בשכונה", אומר דבש. "בגלל זה רואים שיש עלייה כל שנה בהצטרפות לתכנית הישראלית".
7 צפייה בגלריה
דבש. צילום: רפי קוץ
דבש. צילום: רפי קוץ
דבש. צילום: רפי קוץ
למה תושבי מזרח העיר רוצים ללמוד את התכנית הישראלית? "כי ההורים חושבים על העתיד של הילדים שלהם יותר מאשר על פוליטיקה. אנשים רוצים שייצא מהילד שלהם עורך דין, רופא, מהנדס. הם יודעים שהסיכוי שלו להצליח יהיה הרבה יותר גבוה אם הוא יעשה בגרות ישראלית".
לא נראה שוועד ההורים המרכזי אוהב את זה. "עם כל הכבוד להם, ועד ההורים המרכזי הוא לא גורם מקצועי מוסמך. הם לא יכולים לבוא ולטעון טענות בלי הוכחות. הבגרות הישראלית היא הטובה ביותר עבור הציבור הערבי במזרח העיר, ולראייה אנחנו רואים שכל הזמן רק מבקשים להצטרף עוד ועוד בתי ספר. יחד עם משרד החינוך התאמנו את הבגרות לציבור הערבי בעיר".
7 צפייה בגלריה
כינוס מנהלי מזרח העיר. צילום: מהפייסבוק
כינוס מנהלי מזרח העיר. צילום: מהפייסבוק
כינוס מנהלי מזרח העיר. צילום: מהפייסבוק
מה זאת אומרת? "ישבנו עם נציגי משרד החינוך והעלנו את הנושא הבעייתי ביותר - מקצוע האזרחות. במקצוע האזרחות לבגרות הישראלית יש הרבה בעיות כשזה נוגע לציבור הערבי, כולל האתוס הציוני, ההיסטוריה הציונית וסמלים ציונים. החלטנו שמקצוע האזרחות ישנה את פניו בצורה דרסטית על מנת שנוכל לקרוא לציבור ההורים להירשם לתכנית הישראלית".
האם לדעתך הקמפיין של הרשות יצליח? "לא חושב. אנחנו נראה עלייה בשנה הבאה עלייה ברישום לתכנית הלימודים הישראלית והמגמה הזאת תימשך בשנים הקרובות. יש הבנה בקרב התושבים הערבים שהבגרות הישראלית היא המפתח לעתיד הילדים".
מאור צמח, יו"ר ארגון 'לך ירושלים', הקורא לאחדותה ולריבונותה של מדינת ישראל בירושלים: "המאבק המתחולל בימים אלו בין הגופים הרשמיים של מדינת ישראל, משרד החינוך ועיריית ירושלים לבין הראשות הפלסטינית הוא מאבק על ריבונות ואחדות ירושלים. אסור לנו להרפות במאבק על דמותה של מערכת החינוך במזרח העיר. המדינה חייבת להעמיק ולהמשיך לייצר מערכת חינוך אלטרנטיבית מצליחה ומתקדמת אל מול המערכת המסיתה והלאומנית של הרשות הפלסטינית. אני קורא לסגור לאלתר את הוועד המרכזי במזרח ירושלים".