קרית יובל מאה תלמידים מתחת לפיצרייה
מיקום: רחוב ברזיל 24, שכונת קרית יובל.
על המוסד: מוסדות 'חוכמת שלמה', הכוללים תלמוד תורה וגן עירוני, מונים כמאה תלמידים בשלושה גני ילדים ותלמוד תורה (יסודי) בהרצה עם כיתות א' וב'.
מה קורה בשטח: בהנהלת תלמוד התורה מספרים על שיפוץ נרחב של המתחם עבור המגזר החרדי בשכונה המעורבת. בעלי העסקים במרכז המסחרי מספרים שבשנה החולפת הפכה אחת החנויות לכיתת לימוד, לאחר שהם שיפצו את המתחם התחתון.
"אין לנו התנגדות לקיומו של המגזר החרדי בשכונה", מדגישים התושבים, "אבל ראש העירייה חייב לחשוב על עתיד השכונה ואופייה בשביל התושבים הוותיקים, אם הוא מתכנן לרוץ לראשות העירייה בבחירות הקרובות".
הר נוף קוטג' מקרוואנים
מיקום: רחוב ההפלאה, שכונת הר נוף. 
על המוסד: תלמוד תורה הרא"ם, המונה יותר מ־200 תלמידים. 
מה קורה בשטח: במרכז שכונת הר נוף, סמוך למתחם הספורט המרכזי בשכונה, מרוכזים שני בתי ספר. האחד שוכן במבנה מסודר ותקני ומונה מאות תלמידים, אך סמוך לו נמצא תלמוד התורה הרא"ם. בחזית הבניין בית הספר נראה כמו מוסד חינוך רגיל, עם ריצוף של אבנים ירושלמיות ושלט מאיר פנים. אך כשמתקרבים למבנה ובוחנים את צדדיו, אפשר להבחין כי בית הספר כולו מורכב מקרוואנים. בנוסף, הצטרפו אליהם מבנים ניידים שיוצרים קומה שנייה, שהופכת את בית הספר למעין קוטג' של קרוואנים. בהנהלת המוסד סירבו להגיב.
בית וגן גן 200 המדרגות
מיקום: רחוב עוזיאל, שכונת בית וגן.
על המוסד: רשת גנים אגודת ישראל, 3 כיתות גן.
מה קורה בשטח: בכניסה צדדית בתחתית בניין מגורים בבית וגן שוכן גן ובו שלוש כיתות. הגישה אליו עוברת דרך 200 מדרגות, כששער הכניסה אליו ניצב ממש באמצע גרם המדרגות. הורים רבים מגיעים לגן עם עגלות ומוצאים את עצמם במסע מפרך אל עבר המוסד החינוכי. ברשת הגנים 'אגודת ישראל' מצביעים על המצוקה החמורה שקיימת במבנים למוסדות חינוך בירושלים. לטענתם, המחסור הוא הגורם המרכזי שמביא את ילדי העיר ללמוד בתנאים הזויים.   
פת בית ספר באוקטן גבוה
מיקום: צומת פת.
על המוסד: בית ספר חרדי.
מה קורה בשטח: בצומת פת שכן עד לא מזמן בניין בזק, אך לאחרונה החליטה העירייה להסב אותו לבית ספר של החינוך החרדי. על בית הספר ניצבות כעשר אנטנות סלולריות שהוצאו משימוש. בנוסף, בית הספר שוכן סמוך לתחנת דלק. בעבר ניתנו פסקי דין בנושא, שמבטלים היתרי בנייה לתחנות דלק שביקשו להיבנות סמוך למבני חינוך. זאת הסיבה שגורם בעירייה הודה כי הסבת בניין בזק לבית ספר נפלה חמש פעמים בוועדות השונות עד שאושרה. כמו כן התבצעו שינויים מבניים לא חוקיים לכאורה, כאשר נבנו חלונות שישמשו את כיתות הלימוד. המהלך נעשה על רקע מצוקת כיתות הלימוד בירושלים ובמגזר החרדי בפרט, אך מעלה שאלות בנוגע לתקינות בית הספר.
שועפאט כיתת שירותים
מיקום: שכונת שועפאט.
על המוסד: בית הספר היסודי שועפאט ג' לבנים המונה יותר מ־700 תלמידים.
מה קורה בשטח: בית הספר מחולק לשלושה מבנים שמפוזרים בשכונה, כאשר באחד המבנים קיימת כיתה שבפתחה נמצא תא שירותים. עדויות מהמקום מעלות כי בכיתה מורגש ריח חריף של ביוב במשך כל שעות היממה. בנוסף, תא השירותים יחיד ואינו מספיק כדי לשרת את עשרות התלמידים. הצפיפות במקום יוצרת מצב בלתי נסבל שבו כמעט בלתי אפשרי להגיע לתא ללא הפרעה למהלך הלימודים התקין. מצב הכיתה משקף את המחסור האדיר בכיתות הלימוד במזרח העיר, שיוצר סביבת לימודים בלתי נסבלת.
1 צפייה בגלריה
לטפס על השולחנות בדרך לשירותים. כיתה במזרח העיר
לטפס על השולחנות בדרך לשירותים. כיתה במזרח העיר
לטפס על השולחנות בדרך לשירותים. כיתה במזרח העיר
סילוואן עמוק במקלט
מיקום: ביר איוב, סילוואן.
על המוסד: בית הספר היסודי מעורב סילוואן המונה יותר מ־650 תלמידים.
מה קורה בשטח: מספר כיתות לימוד נמצאות במקלטים. בחודשי החורף נרשמים מקרים רבים של הצפות שמפסיקות את מהלך הלימודים התקין של בית הספר. במקרה של הצפה מפסיקים המורים את הלימודים ונרתמים למאמצי הוצאת המים מהמקום. חודשים ארוכים במהלך השנה בית הספר סובל ממפגעי תברואה שאינם מאפשרים למערכת לתפקד כהלכה ולהעניק לתלמידים את השירות הראוי.
קרית יובל על הגג ליד דודי שמש
מיקום: רחוב שמריהו לוין, קרית יובל.
על המוסד: גן ילדים חרדי.
מה קורה בשטח: גן הילדים שנבנה עבור הציבור החרדי בשכונה הוקם על גג של מרכז מסחרי. אם לא די בכך, הוא פועל ממש בסמיכות לדודי שמש.
העיר העתיקה צרות עתיקות
מיקום: העיר העתיקה.
על המוסד: תיכון אל־קודס וגן הילדים אל עומריה.
מה קורה בשטח: בתיכון 'אל קודס' הצפיפות כה גדולה עד שתלמידים נאלצים לדלג מעל כיסאות ושולחנות כדי להגיע למקומם. כשתלמיד מגיע באיחור או צריך לצאת לשירותים מהלך הלימודים התקין נעצר ומספר תלמידים צריכים לזוז כדי לפנות לו מקום. בגן הילדים 'אל עומריה' הסמוך המצב אינו יותר טוב. בגן אין כלל חצר משחקים וילדי הגן נשארים בכיתה במשך כל שעות היום ללא פעילות חוץ נורמטיבית.
תגובת עיריית ירושלים
"בירושלים חסרות כ־3,800 כיתות תקניות שאינן מתוקצבות, לנוכח העובדה שמשרדי החינוך והאוצר מתקצבים רק כ־60 כיתות חדשות בשנה במערכת החינוך הגדולה בארץ שמונה קרוב ל־300,000 תלמידים. לפיכך יזם ראש העירייה מודל כלכלי ייחודי שבמסגרתו תגייס העירייה מיליארד שקל ממספר גופי מימון בהובלת בנק לאומי, שישמשו לבניית אלף הכיתות הראשונות. בניית הכיתות הקבועות תחסוך לעירייה בכל שנה באופן מדורג כ־140 מיליון שקל שהיא משקיעה מדי שנה מתקציבה השוטף כדי לשכור מבנים זמניים ולהכשיר אותם.
"ילדי ירושלים לומדים בתנאים לא תנאים. מאות מוסדות חינוך פועלים בדירות ובמבנים שכורים שאינם מתאימים לייעוד זה. אלפי ילדים בירושלים לומדים בקרוואנים, בתנאי לימוד ירודים, ודומה כי מבחינת המדינה 'עולם כמנהגו נוהג'. המדינה מקצה פירורי כיתות ומסתתרת תחת העלאת קשיים בירוקרטיים והתעלמות. החלטתי שלא ניכנע לבירוקרטיה ולא נחכה למשיח כדי שיגיע כסף מהממשלה לבניית הכיתות. תלמידי ירושלים זכאים ליותר".